قرارداد ۲۵ ساله با چین بهترین ظرفیت برای اجرای طرح متروی هشتگرد به قزوین است

۱۴۰۰/۱۰/۳۰ - ۱۰:۵۱:۱۴
کد خبر: ۱۲۸۸۴۸۳
قرارداد ۲۵ ساله با چین بهترین ظرفیت برای اجرای طرح متروی هشتگرد به قزوین است
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: ساخت متروی هشتگرد به قزوین از طرح های مهم فراملی و قابل اجرا از محل قرارداد 25 ساله باچین است که در سفر رئیس جمهور به قزوین مطرح خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ لطف الله سیاهکلی با حضور در خانه صنعت و معدن استان قزوین در نشستی با رئیس و اعضای هیئت مدیره این تشکل در خصوص طرح های صنعتی و اقتصادی برای توسعه استان بحث و تبادل نظر کرد.

لطف الله سیاهکلی در این نشست اظهارداشت: قزوین ظرفیت های زیادی برای اجرای طرح های مهم ملی و فراملی دارد اما متاسفانه در پیگیری برخی کارها ضعیف عمل کرده ایم و با غفلت خود از توسعه بازمانده ایم.

وی اضافه کرد: یکی ازطرح هایی که از سوی مسئولان خانه صنعت و معدن در سالهای گذشته ارائه شد و علیرغم پیگیری های متعدد و متوالی به نتیجه نرسید، موضوع ادامه اجرای متروی هشتگرد به قزوین است.

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:  قزوین از آنجا که در مسیر شاهراهی شمال و شمالغرب قرار گرفته و با نزدیکی به تهران و بندر انزلی می تواند نقش موثری در حمل و نقل و ترانزیت داشته باشد به اجرای طرح هایی مانند مترو بشدت نیازمند است.

image_2022_1_20-11_47_41_335_BKN

کاهش بار ترافیک پایتخت با ساخت متروی هشتگرد به قزوین

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی یادآورشد: ادامه ساخت مترو از هشتگرد به قزوین می تواند بشدت ترافیک ورودی به شهر تهران را کاهش داده و از آلودگی بیشتر هوا در این شرایط بحرانی پایتخت نیز جلوگیری کند.

سیاهکلی بیان کرد: کاهش حوادث جاده ای، کاهش مصرف سوخت، تسهیل در جابجایی مسافر، کاهش حجم اقامتی دانشجویان و اساتید در قزوین برای دانشجویان، تسهیل در ارتباط با بندر انزلی از دیگر مزیت های این طرح فراملی است.

وی اظهارداشت: قزوین در نزدیکی بندر انزلی قرار دارد و با توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه و آسیای میانه در دولت جدید که سیاست ارتباط با همسایگان در اولویت قرار دارد، باید نگاه اقتصادی ما از کشورهای دور به همسایگان معطوف شود و با این سیاست حتما احداث مترو توجیه اقتصادی بیشتری پیدا می کند.

نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: قزوین با ظرفیت های زیادی که دارد می تواند با احداث بندر خشک، به هاب لجستیک منطقه تبدیل شود و در این صورت تردد سریع و ایمن از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد شد و ادامه مترو یک طرح حیاتی است.

سیاهکلی اضافه کرد: از همه کسانی که این طرح را کلید زدند و در سالهای اخیر آن را پیگیری کردند تشکر می کنیم و برای همه کسانی که بدون نگاه کارشناسی و توجه به مزیت های آن در استان و وزارت راه با این طرح مهم مخالفت کردند متاسفیم که مسیر توسعه را متوقف کردند.

وی اظهارداشت: با جرات می توان گفت کسانی که با طرح« متروی هشتگرد به قزوین» مخالف بودند درک درستی از این طرح فراملی نداشتند و اهمیت طرح را متوجه نشدند در حالی که قزوین در یک منطقه ژئو پلتیک و استراتژیک منطقه ای قرار دارد که وجود فرودگاه، مترو، راه آهن دو خطه، بزرگراه و آزاد راه برای ترانزیت ایمن برای آن یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

سیاهکلی اضافه کرد: قزوین در گذشته تاریخ همواره در سرنوشت کشور تاثیرگذار بوده و امروز هم می تواند نقش مهمی در تحول منطقه ایفا کند به شرطی که ما بتوانیم طرح های مهمی چون مترو را عملیاتی کنیم.

image_2022_1_20-11_48_7_444_qo0

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: قزوین می تواند در شرایط بحرانی و حوادث غیر مترقبه و نیز شرایط عادی به عنوان استان معین برای پایتخت و استانهای دیگر نقش آفرینی کند و اگر بدنبال توسعه متوازن و سریع قزوین هستیم بایستی طرح های مترو و فرودگاه بسرغت اجرایی شود.

قرارداد 25 ساله با چین بهترین ظرفیت برای اجرای طرح متروی هشتگرد به قزوین است

  سیاهکلی در خصوص تامین هزینه سنگین اجرای این طرح نیز گفت: قرارداد 25 ساله چین یک ظرفیت بسیار ارزشمند برای اجرای طرح های بزرگ و مهمی چون احداث متروی هشتگرد به قزوین است و امیدواریم در سفر رئیس جمهور به قزوین بتوانیم این موضوع را در ردیف یکی از طرح های مهم استان گنجانده و مصوبه بگیریم.

وی گفت: در این سفر موضوعات مهمی چون طرح احداث فرودگاه، راه آهن قزوین به قم، مترو و شهرک تولید محتوا  مطرح خواهد شد و امیدو.اریم به نتیجه برسیم.

سیاهکلی یادآورشد: احداث مترو می تواند از محل قراردادهای 25 ساله ایران و چین اجرا شود و چون به جای هزینه نقدی می توانیم نفت را جایگزین کنیم این طرح قابل اجراست.

انتهای پیام

 

نظر شما