ساخت استخرهای ذخیره آب کشاورزی در قزوین در اولویت قرار گیرد

۱۴۰۰/۱۱/۰۹ - ۰۸:۱۳:۰۸
کد خبر: ۱۲۹۱۶۵۰
ساخت استخرهای ذخیره آب کشاورزی در قزوین در اولویت قرار گیرد
نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: برای تامین آب مورد نیاز بهره برداران در فصول مختلف سال، احداث استخرهای ذخیره آب در اولویت سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ لطف الله سیاهکلی در نشست با رضا افلاطونی رئیس جدید سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، اظهار داشت: یکی از اولویت های اساسی در حوزه کشاورزی استان ساخت استخرهای ذخیره آب است که در فصول مختلف بتوان نیاز آبی بهره برداران را تامین کرد.

وی اضافه کرد: وزیر جهاد کشاورزی مجوز احداث را صادر کرده و مقرر شده از محل فروش اموال مازاد دولتی ( اموال جهاد کشاورزی استان) هزینه های ساخت استخرهای ذخیره آب در استان تأمین شود.

نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: احداث استخرهای ذخیره آب یک حرکت اساسی برای تحقق توسعه کشاورزی، ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت است  لذا تاکید جدی داریم جهاد کشاورزی استان در این زمینه اقدامات موثری انجام دهد.

image_2022_1_29-9_4_35_213_vOv

سیاهکلی در خصوص اختلافات مردم در رابطه با اراضی خود با اداره منابع طبیعی نیز، یادآورشد: در این عرصه باید واقع گرا باشیم و فقط به نقشه های هوایی اکتفا نکنیم بلکه استفاده از دیدگاههای اهالی معتمد و پیش کسوتان روستاها و سابقه فعالیت کشاورزان در گذشته نیز مهم است.

حق مردم در عرصه های منابع طبیعی داده شود

وی در ادامه اظهارداشت: مشکلات ناشی زمین خواران و چالش روستائیان باید تفکیک شود و ضمن برخورد قاطع با متخلفان و زمین خواران در احقاق حق مردم در حوزه منابع طبیعی هم جدی باشیم.

مخالف قلع و قمع درختان هستیم

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: با قلع و قمع درختان بشدت مخالفیم و حتی اگر شخصی محکوم شد حق نداریم درختان زمینش را قلع و قمع کنیم بلکه دولت می تواند آن را واگذار کند تا منابع طبیعی آسیب نبیند.

وی ادامه داد: حل مسائل و اختلافات این حوزه در کمیسیون رفع تداخلات ضروری است تا پرونده ها به دادگاه ها ارجاع نشود.

سیاهکلی در ادامه گفت: بر اساس قانون جدید مجلس در راستای تسهیل فضای کسب و کار و توسعه اشتغال از این پس راه اندازی طرح های دام و طیور، آبزیان و گلخانه به مجوز تغییرکاربری از سوی امور اراضی نیازی ندارد.

وی اضافه کرد: در قانون اخیر دیگر برای طرح های مختلف در حوزه های دام و طیور، آبزیان و گلخانه ها نیازی به تغییر کاربری و اخذ مجوز از امور اراضی نیست و متقاضیان می توانند فقط با کسب مجوز از جهاد کشاورزی برای راه اندازی کسب و کار و طرح خود اقدام کنند که این رویکرد گام موثری در راستای تسهیل فضای کسب و کار و حل مشکل متقاضیان راه اندازی مشاغل این حوزه است.

image_2022_1_29-9_4_36_137_CDs

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهاد می کنیم نظارت بر توزیع و سهمیه بندی نهاده های دامی و بازنگری در این حوزه و نظارت بر تعاونی ها در خصوص توزیع کود کشاورزی از دیگر اولویت های ریاست جدید سازمان جهاد کشاورزی استان باشد.

افلاطونی: دیدگاههای تخصصی نمایندگان برای ما اهمیت دارد

در ادامه رضا افلاطونی رئیس جدید سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: دیدگاههای تخصصی نماینده مجلس در امور کشاورزی برای ما ارزشمند است و در این حوزه ها برنامه هایی داریم که اجرای این راهبردها در دستور کار جهاد کشاورزی استان قرار دارد.

وی در خصوص اختلاف بین مردم و اداره کل منابع طبیعی، بیان کرد: طبق قانون اختلاف مردم و منابع طبیعی ابتدا باید در کمیسیون رفع تداخلات حل و فصل شود و در صورت نرسیدن به توافق، موضوع به دادگاه ارجاع شود.

افلاطونی تصریح کرد: تلاش می کنیم این پرونده ها در کمیسیون رفع تداخلات حل و فصل شود و پرونده هایی که بدون نظر کمیسیون به دادگاه ارجاع شده، به کمیسیون برگشت داده خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به پیامدهای حذف ارز دولتی در نهاده های دامی، گفت: برنامه هایی را در دستور کار داریم تا بتوانیم پیامدهای ناشی از حذف ارز دولتی در این بخش را کنترل کنیم.

توسعه سردخانه های استان در اولویت است

وی کمبود سردخانه های ویژه نگهداری مرغ را یکی از چالش های جهاد کشاورزی در استان دانست و تصریح کرد: ظرفیت سردخانه های ویژه نگهداری مرغ در استان محدود است و در حال رایزنی برای توسعه این فضا در استان هستیم.

افلاطونی

افلاطونی در خصوص افزایش نرخ کودهای کشاورزی در تعاونی ها در مقایسه با نرخ دولتی، اظهار کرد: در این بخش نیز تعرفه ای وجود دارد که تعاونی ها طبق آن باید عمل کنند و ما نیز در این بخش نظارت خواهیم کرد.

وی در مورد ساخت استخرهای ذخیره آب کشاورزی در استان و دستور وزیر جهاد کشاورزی برای تأمین هزینه های آن از محل فروش اموال دولتی، گفت: با توجه به مجوزی که آقای دکتر سیاهکلی از وزیر محترم جهاد کشاورزی گرفته اند، اجرای این طرح در دستور کار جهاد کشاورزی قرار دارد.

انتهای پیام

 

نظر شما