مداحان و ستایش‌گران در چارچوب ترویج فرهنگ دینی فعالیت کنند

۱۴۰۱/۰۱/۱۹ - ۱۳:۲۴:۲۶
کد خبر: ۱۳۱۶۳۹۰
مداحان و ستایش‌گران در چارچوب ترویج فرهنگ دینی فعالیت کنند
دادستان قزوین گفت: مداحان و ستایشگران بایستی در چارچوب معیارهای تعیین شده در مسیر ترویج فرهنگ دینی فعالیت کنند و از خط قرمزها خارج نشوند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان قزوین؛ محمد قاسمی در دومین نشست صمیمی مداحان مجالس ترحیم که در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی استان برگزار شد، گفت: ستایش‌گری و مدیحه ‌سرایی از دیرباز و در اعصار و قرون گذشته وجود داشته و تا امروز ادامه دارد و فعالیت در این حوزه را نمی توان از بیان مسائل و آموزه های اهل بیت (ع) جدا دانست و چنانچه ستایش‌گری خارج از این چارچوب عمل کند و با بیان مطالبی به دنبال ایجاد حاشیه باشد، در ذهن شنونده نسبت به مسائل دینی و همچنین جامعه مداحان افکار منفی شکل می گیرد.

وی افزود: امروزه بیشتر مراسم بخصوص مجالس ترحیم با مصائب اهل بیت(ع) گره خورده و بگونه‌ای بیان آنها تسکین دهنده آلام و اندوه مردم است لذا باید مداحان مراقب باشند تا از بیان مطالبی که به این انس دیرینه و اعتقادی آسیب می زند خودداری کنند.

این مقام قضایی استان بیان کرد: مداحان و ستایش ‌گران لازم است بایدها، نبایدها و خط قرمزهایی را رعایت کنند، تا خدایی ناکرده ترویج مسائل دینی توسط این عزیزان بازخورد معکوس نداشته باشد و پذیرش برخی مطالب برای مردم سخت نشود.

دادستان مرکز استان یادآورشد: افرادی در که در حوزه ستایش‌گری و مداحی فعالیت دارند، با عشق به اهل بیت(ع) وارد این عرصه شده اند و باید از فرصتی که در اختیار دارند به عنوان یک مبلغ و مبشر مسائل دینی و فرهنگی به خوبی استفاده کنند. 

ImageHandler.ashx

قاسمی تاکید کرد: یکی از آسیب های این حوزه حواشی مجالس ترحیم است و گاهی با بدعت هایی مواجهیم که با آن ستایش‌گری ناب فاصله دارد و برخی مداحی‌ها برای جامعه‌ای که با مسائل دینی و اعتقادی انس و الفت دارد، ایجاد بهت و حیرت می کند.

وی نظارت را از وظایف حاکمیت دانست و اظهارداشت: وقتی مسائل و موضوعاتی به صورت عمومی در حال انجام است، باید شاخصه های آن نیز رعایت شود و حاکمیت بر آن اعمال و رفتارها، نظارت داشته باشد و در این حوزه اقدامات خوبی در استان به کمک سازمان تبلیغات اسلامی برنامه ریزی و اجرایی شده است.

دادستان قزوین افزود: هر اقدام و برنامه جدید مصون از خطا و ایراد نیست، اما راه اندازی تشکل مداحان، آثار مثبتی دارد که باید نکات قوت آن با کمک جامعه هدف ارتقاء یابد و ایرادها برطرف شود و این تشکل می تواند از حقوق مداحان دفاع کرده و بر نحوه عملکرد آتها نیز نظارت کند.

وی گفت: دستگاه قضایی بر اساس اصل 156 قانون اساسی وظیفه پیشگیری از وقوع جرم و صیانت از حقوق عامه را برعهده دارد و در این حوزه نیز با رویکرد پیشگیرانه از تمام ظرفیت ها استفاده خواهیم کرد، تا شاهد برخی ناهنجاری ها که مسائل دینی و اعتقادی مردم را خدشه دار می کند، نباشیم.

محمد قاسمی یادآورشد: همه ما به عنوان عضوی از جامعه در ارتقاء فرهنگ عمومی موثریم ولی نقش مداحان به عنوان مبلغان فرهنگ دینی پررنگ تر است و به تعبیر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)؛ مداحان نقش ایمان‌آفرینی دارند و باید حواشی این حوزه که گاهی در شبکه های مجازی دست به دست می شود، کاهش یابد و ستایش‌گرانی که ناخواسته و تحت تاثیرجامعه از چارچوب ها خارج شده‌اند، با سایر مداحان همراه شوند.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی استان آمادگی دارد تا به تقویت ابعاد حقوقی و قضایی تشکل ایجاد شده کمک کند و آموزش های لازم در اختیار جامعه هدف قرار گیرد تا سطح مداحی و ستایش‌گری ارتقا یابد.

انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز