واحدهای صنعتی، کشاورزی و تجاری امسال بایستی ۱۱ هزار مگاوات در مصرف انرژی همکاری کنند

۱۴۰۱/۰۱/۲۴ - ۱۱:۱۴:۳۱
کد خبر: ۱۳۱۸۳۵۳
واحدهای صنعتی، کشاورزی و تجاری امسال بایستی ۱۱ هزار مگاوات در مصرف انرژی همکاری کنند
مدیرکل دفتر مدیریت انرژی و برنامه ریزی امور مشتریان شرکت توانیر گفت: برای عبور از پیک تابستان امسال بایستی واحدهای صنعتی، کشاورزی و تجاری بیش از 11 هزار مگاوات در مصرف انرژی همکاری کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا از قزوین؛ همایش گذر از پیک بار ویژه واحدهای صنعتی استان قزوین روز چهارشنبه با حضور عبدالامیر یاقوتی مدیرکل دفتر مدیریت انرژی و برنامه ریزی امور مشتریان شرکت توانیر، مسعود خواجه وند مدیرعامل شر کت توزیع نیروی برق استان و جمعی از کارشناسان و مدیران واحدهای صنعتی استان در شرکت توزیع نیروی برق قزوین برگزار شد.

عبدالامیر یاقوتی در این همایش با اشاره به وضعیت تولید و مصرف انرژی در کشور اظهارداشت: در حال حاضر میزان مصرف انرژی برق در کشور بیش از 67 هزار مگاوات و ظرفیت تولید حدود 53 هزار مگاوات است و این ناترازی باید با مدیریت در پیک بار سپری شود.

image_2022_4_13-12_12_36_465_qOc

وی اضافه کرد: کمبود پیک بار حدود 1412 مگاوات است و دلایل ناترازی کاهش میزان بارندگی و ذخایر آب پشت سدها، گرمای زودرس، رشد نامتعارف میزان مصرف و تاخیر در تعمیرات نیروگاهی، نبود مدیریت درست منابع آبی، توسعه نیافتن ظرفیت نیروگاهی است که شدیدا ما را با مشکل تامین انرژی مواجه کرده است.

مدیرکل دفتر مدیریت انرژی و برنامه ریزی مشتریان شرکت توانیر تصریح کرد:  ظرفیت نیروگاههای آبی کشور حدود 11 هزار مگاوات است که از آن استفاده نکرده ایم و این وضعیت به دلیل کاهش بارندگی در سال جاری نیز باقیست و این نیروگاهها وارد مدار نشده اند.

وی گفت: امسال بایستی با همکاری مشترکان حدود 6 هزار مگاوات با همکاری صنایع، حدود 2 هزار مگاوات با مشارکت بخش کشاورزی و نیز در ادارات 600 مگاوات در مصرف صرفه جویی شود تا بتوانیم از پیک تابستان عبور کنیم.

10 میلیون مشترک پر مصرف در کشور

یاقوتی بیان کرد: در کشور حدود 10 میلیون مشترک پر مصرف داریم که اگر ضمن همکاری حدود 10 درصد صرفه جویی کنند از اعمال خاموشی جلوگیری می شود.

image_2022_4_13-12_12_5_28_Tj6

وی اظهارداشت: در دو سال اخیر کمبود گاز موجب شد سوخت نیروگاهها دچار مشکل شده و تعمیرات نیروگاهی با تاخیر صورت گیرد و آنها دیرتر وارد مدار شدند و با فراز و نشیب های فراوانی از پیک عبور کردیم و امسال که پیک بار 70 هزار مگاوات پیش بینی می شود باید بتوانیم 70 روز تابستان را با مدیریت منطقی سپری کنیم.

یاقوتی تصریح کرد: 49 هزار مگاوات تولید پراکنده، 55 هزار و 500 مگاوات تولید واحدهای حرارتی وجود دارد که برای 10 هزار واحد برنامه ریزی شده و از هفته دوم خرداد که پیک تابستان آغاز می شود باید در مصرف آب و برق صرفه جویی کرد.

وی اظهارداشت: امسال بیش از 250 ساعت پیک بالای 65 هزار مگاوات و 1600 ساعت پیک بالای 55 هزار مگاوات داریم و مدیریت 124 روز معادل 2976 روز سخت است که با همکاری مردم و صنعتگران باید آن را  محقق و بخوبی سپری کنیم.

صنایع 6500 مگاوات همکاری و صرفه جویی کنند

این مسئول یادآورشد: امسال امیدواریم با بهینه سازی مصرف، افزایش تولید و همکاری صاحبان واحدهای صنعتی و تولیدی بتوانیم با کمترین خاموشی و چالش از پیک تابستان عبور کنیم.

image_2022_4_13-12_12_15_72_m0R

یاقوتی گفت: صنایع بزرگ بایستی با کاهش 46 درصدی حدود 6500 مگاوات همکاری کنند و شهرک های صنعتی نیز 33 درصد کاهش مصرف داشته باشند و در بخش کشاورزی نیز همکاری تا 3500 مگاوات لازم است تا بتوانیم از 15 اردیبهشت تا 15 شهریور وضعیت را مدیریت کنیم.

مدیرکل مدیریت انرژی و برنامه ریزی امور مشتریان شرکت توانیر اظهارداشت: همچنین همکاری ادارات و بخش تجاری معادل یک هزار مگاوات و سایر موارد 300 مگاوات پیش بینی شده است.

وی افزود: در استان قزوین از صنایع انتظار می رود حدود یک هزار مگاوات صرفه جویی کرده و از پاداش های تعیین شده نیز برخوردار شوند.

image_2022_4_13-12_12_26_11_wku

در این مراسم از صاحبان 11 شرکت صنعتی و تولیدی که بیشترین همکاری را با شرکت توزیع نیروی برق در مدیریت مصرف در پیک بار داشتند تجلیل شد.

انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز