مدیران منابع طبیعی اختلاف خود با روستاییان را با کدخدا منشی و بدون ارجاع به محاکم حل کنند

۱۴۰۱/۰۱/۲۴ - ۲۳:۴۷:۲۹
کد خبر: ۱۳۱۸۶۵۲
مدیران منابع طبیعی اختلاف خود با روستاییان را با کدخدا منشی و بدون ارجاع به محاکم حل کنند
نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: مدیران منابع طبیعی اختلاف خود با روستاییان را با کدخدامنشی حل کرده و تا حد ممکن از ارجاع آن به دستگاه قضایی خودداری کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا از قزوین؛ لطف الله سیاهکلی چهارشنبه شب در نشست با مدیرکل و مدیران منابع طبیعی استان گفت: همچنان مخالف جدی صدور رای قلع و قمع درختان از سوی قضات هستم و این موضوع را چون کار اشتباهی است از مسیر قوه قضاییه پیگیری می کنم تا جلوی آن گرفته شود.

وی افزود: اگر قضات بر اساس مر قانون به قطع درخت در روستا رای می دهند باید به روح قانون هم توجه کنند و اگر ایرادی دارد حتما نمایندگان بایستی آن را اصلاح کنند و در این زمینه نیز پیگیر موضوع هستیم.

image_2022_4_13-22_52_15_449_azY

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: بریدن درخت برای تنبیه یک متخلف غلط است و هیچ نفعی برای مردم، دولت و نظام ندارد و هرکس بگوید درست است باید با استدلال ما را قانع کند و اگر دادگاه هم حکم دهد اشتباه است.

وی اضافه کرد: اگر قانون غلط بود باید لغو شود و بریدن درخت غلط است زیرا قانون روح دارد و قلع و قمع حکم جسمی قانون است و باید قضات ما به روح قانون اهمیت دهند و حکم قطع درخت صادر نکنند.

این نماینده یادآورشد: صدور حکم برای یک روستایی با رانت خوار فرق می کند و قضات در دادن حکم قلع و قمع درخت در مناطق روستایی باید به روح قانون توجه کنند و بدانند شاید برای رانت خوار و مفسدی که در منابع طبیعی بدون مجوز ویلا می سازد بتوانید حکم قلع و قمع صادر کنید اما این نوع حکم برای یک روستایی و کشاورز حتی اگر خلاف کرده باشد منطقی نیست و ایراد دارد.

سیاهکلی تصریح کرد: اگر یک روستایی قانون را رعایت نکرد و بدون اطلاع درخت کاشت به جای قطع درخت بهتر است وی را جریمه کنید و آن زمین که درخت کاشته شده به نقع دولت مصادره کنید ولی با قطع درخت چند ساله نباید به انفال آسیب بزنیم.

وی اظهارداشت: به مسایل بایستی عقلانی و شرعی نگاه کنیم و عرف را بپذیریم تا به مردم ظلم نشود و سخت گیری های ما برای مفسدان و زمین خواران و  رانت خواران باشد.

image_2022_4_13-22_52_39_538_Om1

سیاهکلی اضافه کرد: این رویکرد در بخش صنعت هم بود که ما سوال کردیم چرا وقتی یک مدیر کارخانه تخلف می کند باید کارخانه را تعطیل کنیم و کارگران بیکار شوند؟

وی افزود: این چه عقل و منطقی است که صاحب یک واحد تولیدی خطا کرده و ما کارخانه را مجازات و آن را تعطیل می کنیم و یک عده افراد بیچاره شده و گرفتار می شوند، مگر چرخه تولید اشتباه کرده که شما واحد را می بندید؟

سیاهکلی گفت: خوشبختانه روند تعطیلی کارخانه با استدلال هایی که انجام دادیم و دیگران هم کمک کردند با این روش متوقف شده و باید این رویکرد در منابع طبیعی هم اصلاح شود هر کس خلاف کرد زمین را بگیرید و جریمه کنید و درختی قطع نشود.

وی اظهارداشت: البته روستاییان محترم هم باید قبل از هر گونه اقدامی در زمین های خود از مراجع قانونی استعلام بگیرند تا دچار مشکل نشوند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: گفته شده برخی قضات این استدلال را نمی پذیرند و می گویند درخت را شامل نمی شود که این موضوع با رئیس قوه قضاییه مطرح شده و بزودی منع صدور قلع و قمع درختان برای قضات استانها ابلاغ خواهد شد تا از این کار برای همیشه جلوگیری شود.

طرح های آبخیزداری توسعه یابد

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تقدیر از خدمات ارزشمند نیروهای منابع طبیعی بویژه جنگل بانی تصریح کرد: کارشما سخت و مهم است و امکانات و درآمد شما نیز شاید مطلوب نباشد که مسائل حقوق شما را در مجلس و از سوی وزیر پیگیری خواهم کرد تا به نتیجه برسد.

سیاهکلی گفت: از مدیرکل و مدیران منابع طبیعی درخواست می کنم تا حد ممکن هیج پرونده روستایی و اختلافی را به دادگاه ارجاع ندهید و تلاش کنید با کدخدامنشی، گفتگو و دادن راه حل آن را برطرف کنید تا روستاییان و کشاورزان ما کارشان به دادگاه نیفتد.

 وی اظهارداشت: در جمهوری اسلامی نوع رفتار مدیران بسیار اهمیت دارد لذا توصیه می کنم به هیچوجه دربرخورد با روستاییان خشمگین نشوید و با رافت اسلامی و برخورد خوش عمل کنید و به روح و روان مردم آسیب نزنید.

image_2022_4_13-22_52_39_829_5u8

نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: موضوع آبخیزداری بسیار اهمیت دارد اما متاسفانه زیاد مورد توجه قرار نگرفته که امیدواریم با اختصاص اعتبارات مناسب بتوانیم با اجرای طرح های بیشتری در حوزه آبخیزداری از آب و خاک استان صیانت کنیم.

وی از مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خواست چند موضوع مهم از جمله بوته کاری توسط اهالی بومی، صیانت از جنگل ها و مراتع، توسعه طرح های بیابانزدایی، توسعه کاشت درخت و جنگل کاری و زراعت چوب را  در اولویت برنامه های خود در سال جاری قرار دهد.

سیاهکلی در خصوص پیگیری افزایش حقوق نیروهای این اداره از سوی وزیر نیز قول مساعدت داد. 

انتهای پیام

 

نظر شما