حذف قرعه کشی، بهانه جدید خودروسازان برای افزایش قیمت است

۱۴۰۱/۰۱/۲۷ - ۲۳:۵۸:۵۸
کد خبر: ۱۳۱۹۴۹۲
حذف قرعه کشی، بهانه جدید خودروسازان برای افزایش قیمت است
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: حذف قرعه کشی، بهانه جدید خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ لطف الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با برنامه خبری تحلیلی «فرامتن» از شبکه تلویزیونی افق در پاسخ به سوال که واکنش مجلس در برابر وعده های غیر عملی وزارتخانه صمت و وزیر چه خواهد بود؛ گفت: وزیر صمت برنامه های خود را در کمیسیون بارها ارائه داده و کمیسیون قانع نشده و ما فکر می کنیم که آقای وزیر باید در طرح و برنامه هایش تجدید نظر کند، چرا که آن را اجرایی نمی دانیم.

سیاهکلی در واکنش به اظهارات دو خودرو ساز که اعلام کرده اند اگر ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان قیمت خودرو را بالا برود، قرعه کشی را حذف می کنیم، تصریح کرد: شواهد نشان می‌دهد که ما با یک مشت آدم نادان طرف هستیم نه آدم متخصص، چرا کهاین افراد نمی دانند عرضه و تقاضا تعیین کننده است و تا زمانی که عرضه کم و تقاضا زیاد باشد، قیمت حاشیه بازار منجر به این می شود که خودرویی مانند 206 به 300 میلیون تومان، یک ماه بعد 400 میلیون تومان و بتدریج با این مدل، خودروی 206 به یک میلیارد تومان برسد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: این افزایش قیمت به این دلیل است که این افراد فهم درستی از بازار ندارند و ما استیضاح وزیر را زوی میز گذاشتیم.

Iran_Khodro_In_2018

نمی گذارند مجلس به وظیفه خود عمل کند

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی نظارت‌ تعجب می کنم که جلوی برنامه مجلس را می گیرند، مجلس چشم و گوش نظام و نماینده مردم است و ما بر اساس مصلحت و خواست مردم تصمیم گرفتیم که بازار تنظیم شود، اما چه کنیم که برخی از افراد هنوز متوجه نیستند که چه بر سر خودرو و مردم خواهد آمد.

سیاهکلی دلیل بازگشت قیمت خودرو به صورت آزادافزود: شک نکنید اگر قیمت خودرو را به قیمت آزاد بفروشند یک ماه بعد دوباره قیمت به دلیل انحصار و عدم تطابق عرضه و تقاضا حاشیه ای می شود پون بازار انحصاری و میزان عرضه با بازار همخوانی ندارد و وزیر صمت به جای این که بیاید تولید را بالا ببرد در امور دیگر دخالت می کند.

وظیفه اصلی دولت  تنظیم بازار است

وی گفت: وظیفه اصلی دولت تنظیم بازار است و توصیه می کنیم دولت وارد مسائل دیگر نشود که مردم را گرفتار کند، ما امروز گرفتار کج فهمی و بی اطلاعی و نبود تخصص در حوزه وزارت صمت و خودروساز شده ایم و مردم گرفتار شده اند.

این وکیل مردم در بخش دیگری از سخنانش اظهارداشت: اینکه با عصبانیت صحبت می کنم به دلیلبی توجهی وزیر است و بیش از یک سال تعداد ۲۳ نفر از نمایندگان کمیسیون صنایع با دولت و وزیر جلسه داشته ایم اما دولت و وزیر و تولید کننده و دیگر افراد وابسته متوجه نمی شوند.

عضو کمیسیون صنایع یادآورشد: ما امروز تعداد زیادی خودرو دپو شده داریم که بدلیل نبود قطعات امکان عرضه به بازار را ندارند، پس چطور می شود که وزیر صمت وعده افزایش ۶۰ درصدی تولید را می دهد.

1689417

وی بیان کرد: در جلسه کمیسیون صنایع، معاون آقای وزیر در حضور ایشان گفتند ما چیزی به نام خودرو ملی نداریم و 20 درصد خودروهای ما وارداتی است، سپس در جایی دیگر گفتند که ۳۰ درصد خودرو وارداتی است.

سیاهکلی ادامه داد: بر اساس شواهد موجود بیش از ۳۰ درصد لوازم خودرو وارداتی است پس چگونه آقایان می خواهند ارز مورد نیاز آن را در شرایط تحریمی تامین کنند و بتوانند تولید خودرو را افزایش دهند، درحالی که از این طرف نیز قطعه سازان ما مطالبات زیادی از خودروسازان دارند. 

نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: با دو خودرو ساز و وزیر صمت صحبت کرده ام، یک قطعه از قطعه ساز که خریداری می شود تا به دست مصرف کننده برسد حداقل ۳ الی ۴ برابر قیمت آن تغییر می کند، خوب معلوم است که با این روش قیمت خودرو بالا می رود، حتما باید برگردیم و ساختار را اصلاح کنیم. 

سیاهکلی تاکید کرد: به نظرم شورای عالی نظارت، وزیرصمت و هم خودرو سازان در این موضوع تخلف کرده اند و حرف اشتباه می زنند و در این میان فقط مردم از این تصمیمات غلط ضرر کرده اند و خسارت می دهند به همین‌ دلیل نسبت به استیضاح وزیر صمت با قدرت ایستاده ایم و کوتاه نمی آییم و بزودی استیضاح وزیر صمت را به جریان می اندازیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز