مردم مومن و روزه دار استان قزوین لیالی قدر را در امامزاده ها و مساجد احیا می کنند

۱۴۰۱/۰۱/۳۱ - ۲۳:۳۷:۱۲
کد خبر: ۱۳۲۱۱۸۸
مردم مومن و روزه دار استان قزوین لیالی قدر را در امامزاده ها و مساجد احیا می کنند
مردم روزه دار و مومن استان قزوین با فرارسیدن لیالی قدر با شب زنده داری، دعا و نیایش ضمن طلب عفو و بخشش از درگاه الهی، مراسم احیا را در امامزاده ها و مساجد برگزار می کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ با فرارسیدن شبهای احیا مردم مومن و روزه دار استان قزوین نیز با حضور در مراسم دعا و نیایش با استغفار و انابه از پروردگار طلب آمرزش کردند.

ماه مبارک رمضان در میان ماههای دیگر سال از شرافت و عظمت ویژه ای برخوردار است؛ ماهی که در آن شب قدر و نزول قرآن قرار گرفته و سعادتمند و خوشبخت کسی است که بتواند با سلامتی و معرفت این ماه و به ویژه شبهای قدر را درک کرده، از فیوضات آن بهره مند شود. 

برای اینکه از شبها و روزهای ماه مبارک رمضان استفاده وافی شود، لازم است ارزش و اهمیت این ماه برای مخاطبین مشخص شود.

3137137

سیره بزرگان به تأسی از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله بر این بود که قبل از فرارسیدن ماه مبارک رمضان، خطبه ای ایراد می فرمودند و ارزش و اهمیت این ماه و شبهای قدر را برای مردم بیان می کردند؛ به طوری که همه مشتاق فرا رسیدن این ماه عزیز می شدند.

در توصیف اهمیت و جایگاه شب قدر؛ بهترین موسمِ خانه تکانی دل احیای شب قدر در حرم امامین کاظمین (علیهما السلام) و امامزاده ها عنوان شده است.

یکی از الزامات بهره گیری حداکثری از فیوضات شب قدر، خانه تکانی دل است چه آن که دلِ صیقل یافته ولو با بار گناه می تواند راهی به سوی معبود برای خود بگشاید و بدین سان قدردان شب قدر باشد.

در ایامی قرار داریم که حقیقتاً باید آن ها را شب های روشن بندگی توصیف کرد و در این میان، شب قدر، ویژگی ها و شاخصه هایی دارد که قدردانی از آن، زمینه ساز توفیق و سعادتمندی است.

image_2022_4_21-0_36_4_11_TxX

در میان ۳۶۵ شب یک سال، شب قدر نزدیک ترین نقطه در خط زمان به باطن عالم است به نحوی که اوج این شب با نزول فرشتگان و روح همراه می شود و فاصله ها از بین می رود، ضمن آن که در این شب حقایق معنوی به سوی زمین سفر می کنند و راه جویندگان حقیقت و مشتاقان معنویت بسیار کوتاه و مساعد می شود.

هر چند همه ماه‌ها، روزها و شب‌ها و ساعات سال برای خداست و از این حیث می‌تواند هر کدام از آن ها فرصت خوبی برای تقرب الی الله و فرصت‌های خوبی برای بهره‌مندی از لطف و رحمت پروردگار عالم باشد، اما با این حال باید تأکید کرد که رمضان، به طور خاص ماه رحمت خداست و قلب چنین ماهی شب قدر است؛ شبی برتر از هزار ماه و شب تعیین مقدرات یک ساله آدمی است.

واقعیت این است چیزی که ما را یاری می کند بیش از پیش، اهمیت شب قدر را بدانیم و این فرصت درک نشدنی را درک کنیم، توجه به حقایق معنوی و قابلیت های شب قدر است، چه آن که بنابر تأکید روایات، همه عبادات، نمازها و دعاها نیز برای همین افزایش توجه به عالم معنا و حقایق معنوی است.

آن که در کنار توبه و انابه، در این شب بیش از هر چیز دیگری می بایست در اندیشه احیای دل باشیم که اگر دل احیا شد به نور الهی، راه سعادت بسیار هموار است.

شب قدر همچنین فرصت طلایی و بسیار مغتنمی است تا بنده در مسیر معرفت و شناخت خود و خالقش حرکت کند و اینجاست که به تعبیر ناب حضرت رسول اکرم(ص)، ساعتی تفکر برتر از هفتاد سال عبادت است.

ب قدر 2

درک شب قدر، کاری است مشکل، بیان جایگاه و «قدر» شب قدر عملی است دشوار که تنها راه یافتگان به آن شب عزیز می توانند واقعیت و حقیقت آن را بیان دارند، چراکه قرآن به پیامبر خدا فرمود: «وما ادراک مالیلة القدر» ; «و تو چه دانی شب قدر چیست؟»

در وصف آن همین بس که «خیر من الف شهر» ; «از هزار ماه برتر است » و مسائلی بر قدر و منزلت این شب افزوده است، از جمله:

نزول قرآن:

نزول جامع ترین، کامل ترین و ماندگارترین کتاب الهی برعظمت و منزلت شب قدر افزوده است. 

تقدیر امور:

در نام گذاری شب قدر بیانهای مختلفی وارد شده است: برخی آن را به معنای شبی با عظمت و بزرگ «لیلة العظمة » گرفته اند، چرا که قدر در قرآن به معنای منزلت و بزرگی خداوند آمده است.

«قدر» به معنای تقدیر و اندازه گیری و تنظیم است . این معنی را هم لغت تایید می کند و هم قرآن و روایات. شب قدر یعنی شبی که خداوند برای تنظیم و تعیین امور مخصوصی آن را آماده و مقررکرده و قرآن کریم می فرماید: در آن شب «یفرق کل امر حکیم » «هرکاری بر طبق حکمت خداوند جدا و تعیین و تنظیم می شود.

سند امامت:

شب قدر بزرگ ترین سند امامت و تداوم آن در طول زمان است. در روایات فراوانی، وجود شب قدر را در هر زمان دلیل لزوم امامت و بقای آن دانسته اند، لذا سوره قدر به منزله شناسنامه اهل بیت علیهم السلام شمرده شده است.

Capture

بخشش گناهان:

یکی دیگر از ویژگیهای شب قدر بخشش گناهان و عفو عاصیان و مجرمان است، لذا باید تلاش کرد تا این فیض عظمای الهی شامل حال انسان شود. وای به حال انسانی که در شب قدر مورد غفران الهی قرار نگیرد،چنان که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمود: «من ادرک لیلة القدر فلم یغفر له فابعده الله؛ کسی که شب قدر را درک نکند، پس بخشیده نشود و مورد حمت بی پایان الهی واقع نشود، پس خدا او را از رحمت خویش دور می سازد.» لذا باید تلاش مضاعف نمود تا غفران الهی در این شب بخشش گناهان شامل حال انسان شود.

امید که در این شب های پر فیض و برکت بتوانیم با عبادت و بندگی، انابه و توبه و طلب آمرزش در زمره انسان هایی قرار گیریم که شامل رحمت و عفو الهی می شوند.

التماس دعا

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز