سودهای بالای بانکی کمر تولیدکننده را شکسته است

۱۴۰۱/۰۲/۰۵ - ۰۷:۰۳:۱۴
کد خبر: ۱۳۲۲۲۳۴
سودهای بالای بانکی کمر تولیدکننده را شکسته است
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: سودهای نامتعارف بانکی از 18 تا 30 درصد کمر تولیدکننده را شکسته و تا زمانی که سود بانکی از سود تولید بیشتر باشد نمی توانیم موانع تولید را برطرف کرده و گره گشای مشکلات آنها باشیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا از قزوین؛ نشست تخصصی انجمن قطعه سازان استان قزوین یکشنبه شب با حضور لطف الله سیاهکلی عضوکمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، نجفی منش رئیس انجمن قطعه سازان کشور، عزیزالله افضلی رئیس سازمان صمت استان، رضا صفاری مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان، زارع نژاد رئیس انجمن قطعه سازان استان قزوین، غفوری فرماندار البرز و جمعی از قطعه سازان در شرکت ایرکا پارت صنعت، در شهر صنعتی البرز برگزار شد.

لطف الله سیاهکلی در این نشست اظهارداشت: تا زمانی که سود بانکی از سود تولیدکننده بیشتر باشد نمی توانیم موانع تولید را برطرف کرده و گره گشای مشکلات آنها باشیم.

وی بیان کرد: خوشبختانه در کشور قطعه سازان توانمند و خلاق خوبی داریم که می توانند بازارهای بین المللی را فتح کنند و برای کشور ارزآوری کنند اما در پیچ و خم مشکلات خودروسازی گرفتار شده اند و از افزایش قیمت خودروها نیز بی بهره اند.

image_2022_4_24-22_15_5_760_NBX

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر پیگیر افشای مافیای خودرو هستیم به این دلیل است که به قطعه ساز ما هم در کنار مصرف کننده ظلم شده و باید کمک کنیم تا آنها نیز از این تولید سود ببرند نه این که دلالان و مافیای خودرو بیشترین بهره را ببرد و تولیدکننده در پیچ و خم های ایجاد شده دست و پا بزند و مردم نیز ناراضی باشند.

واردات خودرو برای قطعه سازان سودآور است

سیاهکلی گفت: در مجلس به رسانه های خبری اعلام کردم تا به مردم بگویند که مافیای خودرو آنقدر ریشه دوانده که حتی «واردکننده خودرو» امروز به واردات خودرو رای نمی دهد چون راضی نیست خودروی خارجی هیبریدی با قیمت مناسب و زیر 20 هزار دلار وارد کشور شده و قیتها شکسته شود چون این افراد زیر میزی می دهند و تعدادی خودروی خارجی لوکس چند میلیاردی وارد می کنند و سود کلان می برند ولی انعکاسی در رسانه نداشت.

وی اظهارداشت: اگر واردات خودرو ممنوع است پس چرا همچنان عده ای خاص خودروهای لوکس چند میلیاردی وارد می کنند و ما که پیشنهاد دادیم 100 هزار خودروی هیبریدی با قیمت مناسب وارد شود تا قیمتها کاهش یابد مجوز ندادند؟.

نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: امروز که شما قطعه سازان از ما درخواست می کنید مافیای خودرو را معرفی کنیم باید شما نیز اطلاعات دقیقی از مشکلات و قیمت خرید قطعه از سوی خودروسازان را در اختیار نمایندگان قرار دهید تا ما افشاگری کنیم چرا قیمتهای خرید ایران  خودرو  و سایپا چند برابر قیمت واقعی ثبت شده و از مردم گرفته می شود.

image_2022_4_25-1_2_6_748_vZo

سیاهکلی گفت: اگر قرار شد واردات محدود خودرو داشته باشیم بهترین افراد شما قطعه سازان برای واردات خودروهای با قیمت مناسب هستید تا بازار شکسته شود و ما نیز بتوانیم خودروسازان را مجبور کنیم قیمت را کاهش داده و کیفیت را بالا ببرند اما دست های زیادی در کار است تا این کار صورت نگیرد.

بانک مرکزی باید سیاست های خود را اصلاح کند

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی پس از انتقاد شدید تعدادی از قطعه سازان از سودهای بانکی 18 تا 30 درصدی اظهارداشت: در هیچ کجای دنیا این میزان سود از تولیدکننده دریافت نمی شود و حتما باید سود بانکی از سود تولید کمتر باشد اما در اینجا کارها برعکس است و با این سیاست های اشتباه برخی فکر می کنند بهتر است دنبال واسطه گری و دلالی باشند و خیالشان را راحت کنند.

وی اضافه کرد: باید دست تولیدکنندگانی که با این همه مشکلات و موانع بانکی، بیمه ای و مالیاتی همچنان در کار تولید مانده اند را بوسید که کار جهادی می کنند و به عنوان منتخب مردم تلاش می کنم دست مافیای خودرو را رو کرده و منافع مردم و قطعه سازان را تامین کنم. 

سیاهکلی گفت: نمی شود سود تولید ۱۲ درصد و سود بانکی ۳۰ درصد باشد و با این رویکرد تولیدکننده نابود می شود و نمی تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

وی بیان کرد: البته باید پذیرفت که ما نمی توانیم کیفیت و تولید را همزمان و بسرعت بالا ببریم اما با برنامه ریزی و حذف دلالان و نیز واردات مقطعی خودروهای غیر لوکس و با قیمت زیر 20 هزار دلار می توان شرایط را کنترل کرد.

image_2022_4_25-1_4_17_265_lKT

سیاهکلی اظهارداشت: مردم سوال می کنند چرا قیمت خودروی ژاپنی هیبریدی تویوتا کرولا حدود 25 هزار دلار و دنا پلاس ما 20 هزار دلار است و چه کسانی نمی گذارند ایرانی ها خودروی کیفی با قیمت مناسب سوار شوند؟

وی اضافه کرد: چرا بخاطر عده ای دلال و سودجو مردم را از داشتن خودروی ایمن و کیفی محروم کرده ایم و باید هزینه های برخی دلالان را مردم پرداخت کنند لذا تاکید جدی داریم حتما باید خودروی خوب تولید کنیم  و با توانمندی بالایی که داریم اگر روشهای غلط اصلاح شود و مدیران نابلد در خودروسازی ها کنار بروند کارها درست می شود.

سیاهکلی گفت: در زمینه خودرو سخت گیرانه رفتار می کنیم و تا حصول نتیجه مناسب به پیگیری های خود ادامه می دهیم چون این مطالبه مردم است و این را هم بگویم که عده ای برای معامله جلو آمدند تا موضوع را ادامه ندهم اما معامله نکردم چون جان مردم در خطر است و همچنان ایستاده ام و در روزهای آینده در بازدید از دو شرکت ایران خودرو و سایپا هزینه های خرید قطعات را احصا خواهم کرد تا واقعیتها مشخص شود.

رئیس بانک مرکزی باید پاسخگو باشد

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی یادآورشد: در دولت آقای رئیس باید اتفاقات خوبی رخ دهد و در این دوره کشور را اصلاح و ریشه فساد و مافیای برخی عرصه ها را نابود کنیم و در این میان اگر سودهای بانکی که سرمنشاء آن بانک مرکزی است بازنگری و اصلاح نشود حتما رئیس بانک مرکزی را استیضاح خواهیم کرد تا جوابگو باشد.

سیاهکلی از قطعه سازان استان قزوین خواست ضمن بیان مشکلات و راهکار حل آنها فهرستی از قیمت قطعات فروخته شده به شرکت های خودرو سازی و میزان مطالبات خود را اعلام کنند تا مورد پیگیری کارشناسی قرار گیرد.

image_2022_4_24-21_39_30_873_6Qz

در این نشست تعدادی از قطعه سازان مشکلات خود را مطرح کرده و خواستار پیگیری و حل آنها شدند.

بالا بودن سودهای بانکی، مطالبات قابل توجه قطعه سازان از خودروسازان و تاخیر یک ساله در پرداخت، قاچاق قطعات، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، قیمت گذاری دستوری و دادن بسته های تشویقی و تخفیفی مالیاتی، شناسایی مافیای دلالی در خودروسازی، بلوکه شدن بخشی از تسهیلات بانکی، نبود نیروی ماهر از جمله مهمترین مشکلات مطرح شده از سوی قطعه سازان استان قزوین بود.

  انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز