مشارکت زندانیان در برنامه های فرهنگی موجب برخورداری افراد از تخفیف مجازات می شود

۱۴۰۱/۰۲/۲۵ - ۲۱:۰۰:۵۳
کد خبر: ۱۳۲۹۳۱۰
دادستان قزوین گفت: میزان مشارکت مددجویان زندانی در برنامه های فرهنگی از اولویت های کمیسیون عفو استان برای برخورداری محبوسان از تخفیف مجازات است

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ مراسم اختتامیه نوزدهمین جشنواره تئاتر زندانیان سراسر کشور به میزبانی استان قزوین با حضور سید عبدالله مرتضوی، معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان های کشور و مسئولان استانی برگزار شد.

محمد قاسمی در این مراسم که در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد اظهارداشت: اقدامات فرهنگی، اصلاحی و تربیتی که در زندان ها برنامه‌ریزی و اجرا می شود بسیار متنوع و در حوزه های مختلف است، اما اطلاع‌رسانی دقیقی انجام نشده و آحاد جامعه از این قدامات آگاهی ندارند و بایستی اصحاب رسانه و رسانه ملی در این خصوص به وظیفه ذاتی خود عمل کنند.

وی افزود: یکی از برنامه های راهبردی دستگاه قضایی بر اساس سند تحول و تعالی، اصلاح و بازپروری مجرمان است زیرا فلسفه زندان فقط نگهداری فرد برای مدتی در این مکان نیست بلکه باید در مقطعی که فرد در زندان حضور دارد از اقدامات اصلاحی و تربیتی بهرمند شود و شرط اصلی موفقیت در اصلاح و تربیت مددجو، توجه به امور فرهنگی و تربیتی مبتنی بر آموزه های دینی است.

این مقام قضایی استان بیان کرد: در بیش از چهار دهه گذشته اقدامات قابل توجهی در قوه قضاییه به خصوص در سازمان زندان ها برنامه ریزی و اجرایی شده که حرفه آموزی و اشتغال یکی از این محورهای  مهم بوده تا مددجویان پس از آزادی، اشتغال و درآمد پایدار داشته باشند و شاهد حضور مجدد آنها در زندان نباشیم.

دادستان مرکز استان باید بیان اینکه در زندان ها باید زمینه باز اجتماعی شدن مددجویان فراهم شود، تاکید کرد: آموزش های فرهنگی و معرفتی همیشه مورد تاکید دین مبین اسلام بوده و در دوره‌ای که فرد در این محیط قرار می گیرد باید شرایطی فراهم شود، تا فرد بتواند در نگرش، تفکر و اعمال و رفتار خود تجدیدنظر کرده و متحول شود و زندان برای فرد مجرم به معنای واقعی آموزشگاه نیکی ها باشد.

قاسمی یادآورشد: خوشبختانه محیط زندان های کشور به گونه‌ای است، که فرد در مسیر اصلاح و تعالی قرار می گیرد و این شیوه زندانبانی شاید نسبت به بسیاری از کشورها کم نظیر بوده و بسترهای لازم برای بازگشت فرد به جامعه به خوبی فراهم است.

وی تصریح کرد: میزان مشارکت در برنامه های فرهنگی یکی از اولویت های کمیسیون عفو استان است و هر چقدر مددجویان در اینگونه مسائل در زندان همکاری و مشارکت داشته باشند، قطعاً از عفو، تخفیف مجازات و  ارفاق برخوردار خواهند شد و زمینه حضور آنها در جامعه و کنار خانواده فراهم می شود.

دادستان قزوین گفت: بی تردید نقش سایر دستگاه‌ها و نهادهای متولی امور فرهنگی و اجتماعی در بازپروری مددجویان بسیار موثر است و نباید از ظرفیت این نهادها غافل شد و انتظار می رود این دستگاه‌ها در این حوزه  ورود جدی‌تری داشته باشند، زیرا هر چقدر مددجو در مسیر درست قرار گیرد و به سمت تعالی گام بردارد، آسیب های اجتماعی کاهش می یابد.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین خاطرنشان کرد: همدلی، هماهنگی و هم‌افزایی بسیار خوبی بین تشکیلات قضایی و دستگاه‌های اجرایی استان برقرار است و اصلاح بزهکاران یکی از دغدغه های آنها بوده و تاکنون در این راستا نیز اقدامات قابل توجهی به خصوص از نظر اشتغال و حرفه‌آموزی اجرایی شده و زمینه اشتغال مددجویان در داخل زندان و بیرون زندان و پس از تحمل حبس، فراهم شده و این موضوع با جدیت دنبال می شود.

در پایان این مراسم، از برگزیدگان نوزدهمین جشنواره تئاتر زندانیان سراسر کشور با اهدا لوح و تندیس، تقدیر شد.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز