صادرات ۲.۲ میلیارد دلاری محصولات آبزی پروری هدف‌گذاری شده است

۱۴۰۱/۰۴/۰۱ - ۱۷:۰۴:۰۷
کد خبر: ۱۳۴۲۵۸۲
صادرات ۲.۲ میلیارد دلاری محصولات آبزی پروری هدف‌گذاری شده است
رئیس سازمان شیلات استان قزوین گفت: افزایش تولید آبزیان تا سقف دو میلیون و 600 هزار تن و صادارات 2.2 میلیارد دلاری در برنامه های امسال هدف گذاری شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا از قزوین؛ نخستین جلسه ستاد توسعه شیلات و آبزی پروری استان قزوین روز چهارشنبه با حضور محمد مهدی اعلایی استاندار قزوین، سید حسین حسینی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران، میثم پیله فروش معاون اقتصادی،رضا افلاطونی رئیس سازمان جهاد کشاورزی، یاری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و شنتیانی مدیرکل محیط زیست در استانداری برگزار شد.

سید حسین حسینی در این نشست اظهارداشت: دولت مردمی آقای رئیسی با شعار تحول وارد عرصه شده و بعد از امنیت نظامی در صدد تقویت امنیت غذایی مردم است تا در آینده دچار چالش نشویم.

وی اضافه کرد: کارشناسان سیاسی پیش بینی می کنند در آینده نه چندان دور جهان با بحران امنیت غذایی مواجه شده و تامین غذا از مسیر فعالیت های دامداری و مرغداری ها که آلودگی زیست محیطی و مصرف آب بالایی دارند محدود خواهد شد لذا در دهه های آینده شیلات محور فعالیتها قرار خواهد گرفت.

image_2022_6_22-18_1_5_946_U88

معاون وزیر جهاد کشاورزی یادآورشد: سالم ترین پروتئین، متعلق به آبزیان است و تلاش می کنیم با برنامه ریزی انجام شده ضمن کاهش قیمت تمام شده تولیدات شیلاتی به افزایش مصرف ماهی در سبد غذایی مردم کمک کنیم.

وی اضافه کرد: ارزان سازی خوراک ماهیان از دیگر برنامه هایی است که برای کاهش قیمت تمام شده تولید در دستور کار است تا بتوانیم فرهنگ استفاده از ماهی و آبزیان را در سبد غذایی بالا ببریم.

صادرات 520 میلیون دلاری آبزیان در سال گذشته/ هدف گذاری 2.2 میلیارد دلاری 

رئیس سازمان شیلات کشور در خصوص ظرفیت صادراتی این محصولات نیز گفت: میزان صادرات محصولات شیلاتی و آبزی پروری در سال گذشته 520 میلیون دلار بود که در حال حاضر برای افزایش آن تا میزان 2 میلیارد و 200 میلیون دلار هدف ‌گذاری کرده ایم.

حسینی گفت: صنعت آبزی پروری و ماهیان زینتی در ارز آوری و صادرات بی بدیل است که در این میان در استان قزوین هم ظرفیت بسیار خوبی وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم. 

2363910

افزایش تولید به 2 میلیون و 600 هزار تن در چهارسال آینده

وی اظهارداشت: بر اساس برنامه تحول گرا که در سازمان شیلات تدوین شده بایستی تا افق 1404 به اندازه 40 سال گذشته تولید آبزی پروری داشته باشیم تا کشور به خوداتکایی و استقلال برسد.

این مسئول بیان کرد: در سال گذشته با 19 درصد افزایش صادرات و کاهش واردات مواد اولیه و سازه‌ای تراز تجاری کشور مثبت شد و امیدواریم این وضعیت همچنان ادامه یابد. 

حسینی یادآورشد: همزیستی ماهیان زینتی و صنعت قابل توجه است و برای رسیدن به حلقه های اول و آخر ، استان قزوین می تواند به عنوان یک الگوی شاخص بخوبی وارد میدان شود.

رئیس سازمان شیلات استان قزوین تصریح کرد: ایجاد اشتغال و حلقه های واسط، بعنوان هلدینگ در بخش ماهیان زینتی اهمیت ویژه دارد و در قزوین با وجود قابلیت تولید نهاده های اولیه، از بچه ماهی تا خوراک ماهی، صادرات و بازار مصرف می توان این منطقه را به یک پایلوت موفق تبدیل کرد. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی یادآورشد: اگر حلقه های زنجیره کامل صنعت آبزی پروری از تولید تا مصرف بخوبی شکل بگیرد می تواند ارزآوری و درآمد خوبی را محقق کند.

image_2022_6_22-18_1_6_847_szH

ضرورت افزایش سرانه مصرف ماهی در کشور و استان قزوین 

وی سرانه مصرف ماهی در تهران را 8 کیلوگرم و در استان قزوین 6.9 کیلوگرم ذکر کرد و گفت: با فرهنگ سازی با کمک رسانه ها بایستی در این زمینه فعالتر عمل کنیم و اگر بتوانیم 800 گرم مصرف را بالا ببریم دیگر هیچ تولید اضافی روی دست تولیدکننده باقی نخواهد ماند.

حسینی گفت: مصرف ماهی از شائبه لوکس بودن و مصرف در شب عید باید خارج شده و هفته ای دو تا سه نوبت در وعده غذایی مردم قرار گیرد تا به سلامت خانواده ها کمک کند و این کار با کمک همه دستگاههای فرهنگی و رسانه ها می تواند نتیجه دهد.

رئیس سازمان شیلات استان قزوین بیان کرد: توجه به توسعه شیلات می تواند به تولید غذای سالم، تقویت اشتغال، ارزآوری، کسب درآمد، تامین امنیت غذایی کشور کمک کند و حتی در استانهایی که تنش آبی دارند با استفاده از آب بازگردانی شده می تواند تولید را انجام داد.

7831426_860

وی اضافه کرد: ماهیان زینتی نیز یک ظرفیت ارزشمند در بخش صادرات است که با صنایع جانبی آن می تواند به اشتغال و اقتصاد فعالان این عرصه و توسعه مشاغل خانگی و نیز ایجاد نشاط در میان خانواده ها کمک کند. 

حسینی اظهارداشت: اولویت ما دادن مجوز به سرمایه گذاران بومی هر استان برای مشارکت در طرح های شیلات است و در استان قزوین هم با وجود ظرفیت های فراوان در صورت ارائه طرح جامع توسعه آبزیان می توانیم حمایت های لازم را انجام دهیم.

انتهای پیام

 

نظر شما