اعلایی: برای اولین بار در کشور «بازار آب» در استان قزوین راه اندازی می شود

۱۴۰۱/۰۴/۰۲ - ۱۳:۳۱:۱۸
کد خبر: ۱۳۴۲۸۰۲
اعلایی: برای اولین بار در کشور «بازار آب» در استان قزوین راه اندازی می شود
استاندار قزوین گفت: برای تحول و افزایش بهره وری در مصرف منابع آبی برای اولین بار در کشور «بازار آب» در استان قزوین راه اندازی می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا از قزوین؛ سی و ششمین دوره انتخاب و معرفی نمونه های بخش کشاورزی استان قزوین روز پنجشنبه با حضور آیت الله عابدینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین، اعلایی استاندار، سید حسین حسینی رئیس سازمان شیلات کشور، لطف الله سیاهکلی و فاطمه محمد بیگی نمایندگان قزوین در مجلس شورای اسلامی، مویدی رپیس موسسه آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی، میثم پیله فروش معاون اقتصادی استاندار و جمعی از فعالان بخش کشاورزی از ۴۷ نفر از کشاورزان نمونه ملی و استانی تجلیل شد. 

محمد مهدی اعلایی در این مراسم اظهارداشت: قزوین در اقتصاد اثرگذاری ملی دارد و یکی از مهمترین مزیتهای آن بخش کشاورزی، صنعت و صنایع وابسته به آن است که بخشی از آن مورد توجه قرار گرفته و بخشی مغفول مانده که همچنان جای توسعه وجود دارد.

image_2022_6_23-14_31_34_888_xJn

وی افزود: قزوین در سطح ملی در تولید غذا نقش زیادی دارد و چندین برابر مساحت خود در تولید نقش آفرین شده اما متاسفانه در حجم تولید ناخالص حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی فقط ۱۰ درصد به بخش کشاورزی اختصاص دارد در حالی که بیشترین مصرف آب در کشاورزی با ۸۸ درصد ثبت شده است.

استاندار قزوین یادآورشد: در حالی که ۱۰ تا ۱۵ درصد تولید ناخالص استان به کشاورزی بستگی دارد این سهم در تولید ناخالص ملی بسیار کم است و منطقی ندارد به همین دلیل یکی از اولویت های استان با در نظر گرفتن محدودیت منابع آبی، موضوع ارتقای بهره وری مصرف آب است.

اعلایی تصریح کرد: مدیران دستگاههای اقتصادی در ماههای اخیر به این نتیجه رسیدند که می بایست با شقوق استفاده از آب بتوانیم ضریب تبدیل آب به درآمد را بالا ببریم تا آیندگان ما را سرزنش نکنند.

استاندار قزوین تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم که می تواند استان قزوین را به عنوان پیشرو در کشور مطرح کند طرح« ایجاد بازار آب در استان» است که مجری طرح مشخص شده و تفاهم نامه آن بین شرکت آب منطقه ای و مجری طرح نیز امضا شده و بزودی آب به یک منبع درآمدی تبدیل خواهد شد و هر کس به آن نیاز داشته باشد می تواند در هر نقطه استان آن را خریداری کرده و مصرف کند.

وی بیان کرد: امروز باید بتوانیم از ظرفیت دشت قزوین بخوبی استفاده کنیم و در حالی که قادریم این آب را در هر نقطه ذخیره کرده و بفروش برسانیم منطق حکم می کند این کار صورت گیرد و در صورت عملی شدن طرح یکی از پیشرانهای تحول در بهره وری از آب خواهیم شد.

اعلایی اظهارداشت: در سفر رئیس جمهور به استان خوشبختانه با تدبیر مدیران در بخش های کشاورزی و نیرو مصوبات خوبی داشتیم که در سه سال آینده در اختیار استان قرار خواهد گرفت و می تواند موجب تحول در کشاورزی شود.

image_2022_6_23-14_30_29_411_XOq

وی گفت: ابجاد شبکه آبیاری پایاب، ساخت استخرهای ذخیره، سرمایه گذاری درشیلات و معدن که در گذشته از آن غفلت شده، راه اندازی بزرگترین شهرک گلخانه ای کشور در نودهک تاکستان که تا ۱۵۰۰ هکتار قابلیت توسعه دارد از کارهای بزرگی است که در صورت اجرایی شدن آن شاهد اتفاقات خوبی در استان خواهیم بود.

استاندار قزوین از همراهی مردم در اجرای طرح هدفمندی یارانه ها تشکر کرد و اظهارداشت: در مسیر اصلاح اساسی اقتصاد کشور کشاورزان و تولیدکنندگان این بخش همراهی بسیار خوبی با دولت داشتند و بویژه در بخش تولید شیر، گوشت و مرغ که در کشور شاخص هستیم نقش مهمی توسط فعالان این عرصه صورت گرفت.

اعلایی بیان کرد: برای ما بسیار امیدوارکننده بود که تشکلهای تولیدی کشاورزی از واقعی شدن طرح پرداخت یارانه ها استقبال کردند البته مشکلاتی هم داشتند اما با بهترین عملکرد و تعامل وضعیت خوبی را مهیا کردند که جای تقدیر دارد.

image_2022_6_23-14_30_13_910_Fwk

وی گفت: در حوزه حمایت تسهیلاتی هم رشد خوبی داشتیم و اعتبارات مناسبی در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفته که این روند تداوم خواهد داشت.

در این مراسم از 10 کشاورز نمونه ملی و 37  نمونه استانی تجلیل شد.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز