۱۰۰ مزرعه نوآوری کشاورزی در کشور راه اندازی می شود

۱۴۰۱/۰۴/۰۲ - ۱۴:۱۰:۱۷
کد خبر: ۱۳۴۲۸۲۸
۱۰۰ مزرعه نوآوری کشاورزی در کشور راه اندازی می شود
رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی کشور گفت: برای ایجاد تحول در کشاورزی و نفوذ دانش در این عرصه راه اندازی 100 مزرعه نوآوری کشاورزی در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا از قزوین؛ سی و ششمین دوره انتخاب و معرفی نمونه های بخش کشاورزی استان قزوین روز پنجشنبه با حضور آیت الله عابدینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین، اعلایی استاندار، سید حسین حسینی رئیس سازمان شیلات کشور، لطف الله سیاهکلی و فاطمه محمد بیگی نمایندگان قزوین در مجلس شورای اسلامی، علی اکبر مویدی رئیس موسسه آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی ، میثم پیله فروش معاون اقتصادی استاندار و جمعی از فعالان عرصه کشاورزی، از 47 نفر از کشاورزان نمونه ملی و استانی تجلیل شد. 

علی اکبر مویدی در این مراسم اظهارداشت: در جهان کنونی امنیت غذایی جایگاه بسیار مهمی دارد و در این راستا تولید 126 میلیون تن انواع محصولات کشورزی در کشور توانسته کمک کند تا این امنیت در سطح بالایی در کشور ایجاد شود.

image_2022_6_23-14_31_12_804_nvj

مویدی گفت: یکی از شاخصه های دنیای امروز برای ارزیابی اقتدار یک کشور موضوع  دانش است و کشوری مقتدر است که به سمت دانش برود و اگرما نیزبخواهیم  کشاورزی ما پایدار باشد باید تولیدکننده ما حرف اول را بزند.

وی اضافه کرد: اولین پارک علم و فنآوری کشاورزی در کشور راه اندازی شد و راه اندازی 10 دهکده کشاورزی نیز در دستور کار قرار دارد که می تواند آینده روشنی را در این عرصه برای ما رقم بزند.

مویدی تصریح کرد: 100 مزرعه نوآوری کشاورزی در کشور نیز در اولویت راه اندازی قرار دارد که استان قزوین با ظرفیت هایی که دارد می تواند این نوع طرح های فنآورانه را عملیاتی و اجرایی کند.

وی اظهارداشت: وقتی یک کشاورز نمونه ملی و استانی قادر است با تجربه و دانش و تلاش خود میزان بهره وری در واحد سطح تا 10 برابر وضعیت کنونی ارتقا بخشد حتما از بسیاری جهات پیشگام است و باید از این ظرفیت استفاده کرده و بهره وری در تولید را بالا ببریم.

image_2022_6_23-15_8_17_548_AS6

راه اندازی کاروان ترویج در استان قزوین

رئیس موسسه آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی یادآورشد: یکی دیگر از کارهای مهم در این دوره راه اندازی کاروانهای ترویج بهره وری در بخش کشاورزی است که تاکنون در سه استان محقق شده و در قزوین نیز عملیاتی خواهد شد.

وی اضافه کرد: وقتی اقلیم ما شکننده است و کمبود منابع آبی داریم باید نفوذ دانش به کشاورزی جدی تر دنبال شود و تولید ما به سمت دانش بنیان حرکت کند و قطعا باید فناوری در کشاورزی نفوذ بیشتری داشته باشد.

مویدی تصریح کرد: در حال حاضر چهار درصد شرکت های دانش بنیان در بخش کشاورزی فعال شده اند و مصمم هستیم این میزان به بیست درصد برسد تا کشاورزی ما وابسته به دانش باشد.

وی اضافه کرد: آنچه در بخش کشاورزی استان قزوین رخ داده بسیاررارزشمند و نمونه های موفقی داریم که می تواند برای کشور نیز الگو باشد.

مویدی اظهارداشت: استان قزوین با یک درصد مساحت کشور بیش از چهار درصد محصولات کشاورزی کشور را تامین می کند و از میان 170 نمونه کشوری تعداد 10 نفر متعلق به این استان است و داشتن نمونه های کشاورزی یک شاخصه است تا بدانیم کجا هستیم و چه جایگاهی داریم.

image_2022_6_23-14_31_21_478_s1B

رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی اظهارداشت: بعد از تاکید رهبری و نیز عزم جدی وزیر جهاد کشاورزی الزام داریم به سمت ارتقای بهره وری پیش برویم و نفوذ دانش در کشاورزی و اجرای الگوی کشت و نیز انتقال دانش کشاورزی افراد نمونه به دیگران را در دستور کارقرار خواهیم داد.

image_2022_6_23-15_8_24_909_cmo

در این مراسم از 10 کشاورز نمونه ملی و 37 نمونه استانی تجلیل شد.

انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز