واسطه ها ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در صنعت خودرو به جیب زدند

۱۴۰۱/۰۴/۱۶ - ۰۹:۲۰:۰۳
کد خبر: ۱۳۴۸۲۷۱
واسطه ها ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در صنعت خودرو به جیب زدند
رئیس انجمن قطعات خودرو استان قزوین گفت: 100 هزار میلیارد تومان سود صنعت خودروسازی در سه سال گذشته به جیب دلالان سرازیر شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا از قزوین؛ آیین گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن و تجلیل از واحدهای نمونه استان چهارشنبه شب با حضور محمد مهدی اعلایی استاندار، رجب رحمانی و فاطمه محمدبیگی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، میثم پیله فروش معاون اقتصادی، عزیز الله افضلی رئیس سازمان صمت، رضا صفاری مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان، مهدی بخشنده رئیس اتاق بازرگانی قزوین و جمعی از صنعتگران در سالن اجتماعات دانشکده آینده پژوهی دانشگاه امام خمینی قزوین برگزار شد.

حسن زارع نژاد در این نشست اظهارداشت: انجمن قطعه سازان استان یک تشکل تخصصی است که با هدف تقویت واحدهای تولیدی در این صنعت و کمک به  صنعت خودروسازی فعالیت می کند تا قطع وابستگی در این عرصه صورت گیرد.

وی اضافه کرد: در این انجمن با حضور قطعه سازان شاخص تلاش می کنیم راهکارهایی برای کیفی سازی تولید و به روز شدن تولید خودرو ارائه کنیم و در این تشکل رسالت خود می دانیم از حقوق قطعه سازان دفاع کرده و برای حل مشکلات آنها  نیز اقدام کنیم.

زارع نژاد تصریح کرد: در استان قزوین 180 قطعه ساز خودرو فعالیت می کند که 30 درصد آنها مجموعه ساز هستند و 12 درصد قطعات خودروی کشور را تولید می کنند.

2

این قطعه ساز فعال بیان کرد: به طور میانگین هر 10 تا 15 قطعه ساز درجه دو برای حدود 400 نفر شغل ایجاد کرده اند و این صنعت نقش مهمی در ایجاد اشتغال و اقتصاد کشور بر عهده دارد.

رئیس انجمن قطعه سازان استان قزوین بیان کرد: متاسفانه به جای حمایت از تولید با موانع و مشکلات زیادی مواجهیم و امروز تولیدکنندگان بیشترین بهره بانکی را پرداخت می کنند و این روند منطقی نیست.

دست واسطه ها را از صنعت خودروسازی قطع کنیم

وی اضافه کرد: به جای این که تولیدکننده و خودروسازان سود منطقی داشته باشند متاسفانه فقط دلالان و واسطه ها بیشترین نفع را می برند و در سه سال گذشته بیش از 100 هزار میلیارد تومان سود این صنعت نصیب واسطه ها شده است.

زارع نژاد اظهارداشت: اگر این حجم سود و سرمایه به صنعتگر و قطعه ساز می رسید بدون تردید هم خودروسازان ورشکسته نبودند و هم قطعه سازان مطالبات خود را می گرفتند و سود منطقی می کردند و این روند موجب کیفی شدن تولید و توسعه صنعت خودرو می شد.

1

وی گفت: اشتغال بیش 650  هزار نفر در صنعت خودرو سازی و قطعه سازی( 550 هزار نفر در قطعه سازی و 150 هزار نفر در خودرو سازی) بیانگر اهمیت این صنعت است و انتظار داریم حمایت و رفع موانع از فعالان این عرصه  جدی تر گرفته شود.

زارع نژاد افزود: با وضعیت کنونی و حضور دلالان و نیز هزینه های اضافی در تولید موجب شده حتی خودروسازان برای هر خودرو بیش از 17 میلیون تومان زیان متقبل شوند و این وضعیت نیازمند بازنگری در برخی سیاست گذاری هاست.

رئیس انجمن قطعه سازان استان قزوین یادآورشد: قطعه سازان همچنان با مشکلات بیمه، مالیات، سرمایه در گردش و دهها چالش دیگر مواجهند که عزم جدی برای حل آنها دیده نمی شود.

زارع نژاد اضافه کرد: حتی نحوه محاسبه و دریافت مالیات اشتباه است و باعث دلسردی تولیدکننده می شود و در این زمینه سرمایه گذاران نیز در گرفتن مجوز برای اجرای طرح های صنعتی در تولید هم مشکلاتی دارند که انتظار می رود با دادن اختیارات بیشتر به مراکز جذب سرمایه گذاری استانها بتوان این موانع را برطرف کرد.

مدیرعامل شرکت آذرین البرز اظهارداشت: اجرای برخی طرح های سرمایه گذاری بیش از 10 سال طول می کشد که این وضعیت با روند تسهیل در فضای کسب و کار و سرمایه گذاری هماهنگ نیست و باید اصلاح شود.

321

در این مراسم از 34 طراح صنعتی و تولیدکننده نمونه استان قزوین تجلیل شد.

شرکت آذرین البرز تولیدکننده قطعات خودرو نیز در این مراسم مورد تجلیل قرار گرفت.

این واحد صنعتی و تولیدی بیش از 5 بار به عنو ان  نمونه معرفی شده که دو بار نیز تولیدکننده نمونه ملی شناخته شده است.

انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز