نظارت بر رفتار و فعالیت اجتماعی مجرمان سابقه دار تشدید می شود

۱۴۰۱/۰۵/۰۳ - ۱۱:۱۴:۲۷
کد خبر: ۱۳۵۵۱۱۸
نظارت بر رفتار و فعالیت اجتماعی مجرمان سابقه دار تشدید می شود
سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین گفت: با نظارت های مستمر بر رفتار و فعالیت اجتماعی مجرمان سابقه دار در زندان و پس از آزادی از تکرار جرائم پیشگیری خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا از قزوین؛ دومین جلسه ستاد کنترل مجرمان حرفه ای و محکومان سابقه دار استان قزوین روز دوشنبه در دادگستری قزوین تشکیل شد‌.

در این جلسه که علی شعبانی رئیس کل دادگستری، حسین رجبی دادستان، علی فولیان سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، کبیری معاون سیاسی امنیتی استانداری و نمایندگان دستگاههای ذیربط حضور داشتند درخصوص کنترل و مراقبت از مجرمان حرفه ای بحث و تبادل نظر شد.

علی فولیان در این نشست اظهار داشت: اگر بخواهیم در پیشگیری از وقوع جرم موفق باشیم باید شناخت درستی از جرم، وضعیت مجرمان و زمینه های تهدید داشته باشیم سپس برای پیشگیری اقدام کنیم.

image_2022_7_25-10_6_6_349_D0x - Copy

وی افزود: در اقدامات پیشگیرانه باید ساز وکارها دیده شود و حتما دستگاهها به وظایف قانونی خود عمل کنند و در این میان قلم قضات نیز باید تیز باشد و کنترل مجرم فقط در رفتار ضابط دیده نشود زیرا صدور احکام بازدارنده اهمیت مضاعف دارد.

فولیان تصریح کرد: با اقدامات انجام شده، همکاری و همگرایی دستگاههای اجرایی خوشبختانه قزوین در ردیف استانهای موفق در پیشگیری از وقوع جرم محسوب شده و از مناطق امن کشور است.

وی بیان کرد: انتظار داریم همه دستگاهها به دستورالعمل ها در کنترل مجرمان حرفه ای توجه داشته باشند و  ابتدا مجرمان حرفه ای را شناسایی کرده تا از گمنامی خارج شوند و سپس محل زندگی و شغلشان مشخص شود و بانک اطلاعاتی روزآمدی از مشخصات و وضعیت زندگی مجرمان نیز تهیه شود.

این مسئول قضایی گفت: در حال حاضر یک هزار و ۳۷ مجرم حرفه ای در سامانه ثبت شده ولی لازم است پس از آزادی این افراد، اطلاعات جامعی از آخرین وضعیت حبس، رهایی و آزادی آنها نیز داشته باشیم تا با سلب هرگونه تحرک و پیشگیری از وقوع جرم بتوانیم از تکرار جرم افراد سابقه دار جلوگیری کنیم.

image_2022_7_25-10_6_15_324_Vpa - Copy

فولیان افزود: مجرم سابقه دار به کسی گفته می شود که بیش از یک فقره محکومیت قطعی در جرایم مهم و مجرم حرفه ای کسی است که سه فقره محکومیت قطعی دارد و در حال حاضر آمارها نشان می دهد همیشه در سرقتها افراد سابقه دار حضور دارند لذا وضعیت آنها همواره باید رصد شود.

سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین تصریح کرد: برای نتیجه بخش بودن اقدامات پیشگیرانه لازم است نظارت های اجتماع محور، مجرم محور، پلیس محور و ابزار محور جدی گرفته شود تا بتوانیم با بهره گیری از همه امکانات و ظرفیتها و نیز فنآوری روز از وقوع و گسترش جرائم خشن پیشگیری کنیم.

فولیان اظهارداشت: مقابله شدید با حمل کنندگان و نیز استفاده کنندگان از سلاح سرد که امنیت جامعه را به خطر می اندازند بایستی در دستور کار همه دستگاههای متولی بویژه پلیس قرار گیرد تا این پدیده در جامعه ریشه کن شود.

image_2022_7_25-12_16_53_624_jLg

در ادامه نمایندگان دستگاههای اجرایی دیدگاههای خود را برای کاهش جرائم خشن و تقویت امنیت جامعه ارائه کردند.

انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز