مسیر عدالت خواهی در جامعه نباید هیچ مانعی داشته باشد

۱۴۰۱/۰۵/۰۶ - ۱۵:۴۹:۳۴
کد خبر: ۱۳۵۶۸۸۱
مسیر عدالت خواهی در جامعه نباید هیچ مانعی داشته باشد
نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین گفت: برای عدالت‌خواهان نباید هیچ مانعی ایجاد شود تا فعالان این عرصه در مبارزه با فساد پشیمان شوند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی برنا از قزوین؛ جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قزوین روز پنجشنبه با حضور سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، سید محمد مهدی اعلایی استاندار، آیت الله عابدینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین، فائزی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در استانداری برگزار شد.

آیت الله عبدالکریم عابدینی در این جلسه اظهار کرد: همه ما باید زمانه خود را بشناسیم و بدانیم کجا زندگی می کنیم، تا بتوانیم بررسی کنیم چگونه موضوع عفاف و حجاب و موضوعات دیگر را در این زمانه مطرح کنیم، وگرنه دچار اشتباه می شویم و به گونه ای رفتار و صحبت می کنیم که خسارت بار خواهد بود.

وی بیان کرد: در کنار شناخت زمانه، باید خداشناسی، دین شناسی و شناخت توحید، نبوت و کتاب الهی که که فرهنگ ما را تشکیل می دهند نیز مورد توجه قرار گیرد و در حقیقت یک نگاه کلی با نقشه از دین داشته باشیم.

آیت الله عابدینی تصریح کرد: اگر در دین ما عفاف و حجاب وجود دارد، قسط و عدل، رافت و عطوفت، ذکر و انس با قرآن هم دارد و در آن اخوت دینی و بسیاری از موارد دیگر هم دیده می شود و اگر همه آنها شناختیم آن وقت برای زندگی ما مفید و موثر خواهد بود.

058A1798

امام جمعه قزوین عنوان کرد: در حوزه فرهنگ انتظار می رود که یک فعال فرهنگی و دینی از مردم هم شناخت خوبی داشته باشد اما گاهی برخی این تلقی را از مردم دارند که گویا مردم در مقابل خدا و دین صف کشیده اند در حالی که این گونه نیست.

وی اضافه کرد: پیش از پیروزی انقلاب برخی به امام خمینی (ره) می گفتند با وجود اینهمه بی بند و باری در جامعه، به چه کسی دل خوش کرده اید؟ امام پاسخ دادند شما محرم ها، شب های قدر و ماه رمضان های مردم را هم ببینید، آنجا که مردم نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت از خودشان ارادتمندی نشان می دهند را هم ببینید. 

امام جمعه قزوین یادآورشد: امروز باید ببینیم مردم در عرصه های اربعین، شب های قدر، محافل قرآنی و دینی چقدر حضور دارند برای مثال جشن غدیر که در تهران برگزار شد، میزان جمعیت همه را متعجب کرد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: اگر ما نگاه درستی به مردم داشته باشیم و آنها را با فطرتشان و نه با رفتارهای مقطعی ببینیم، نگاه ها خیلی متفاوت می شود، بنابراین لازم است این شناخت ها را داشته باشیم تا بتوانیم فعالیت های اثرگذار ارائه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که پیش از این مصیبت بوده است نگاه های حزبی، باندی، جناحی و قومی است که مزاحمت ایجاد می کند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان قزوین تصریح کرد: امیدواریم روزی به رشدی برسیم که همدیگر را از دیدگاه ایمان و تقوا نگاه کنیم و طبق این معیار به هم نمره بدهیم و برای این هدف فعالیت کنیم، در این صورت خیلی از مشکلات کم می شود و اعتماد به مردم هم افزایش می یابد.

وی اظهارداشت: امام راحل با اعتماد به مردم انقلاب را آغاز کرد و این اعتماد جواب داد و امام با اعتماد به مردم در جنگ تحمیلی مقابل دشمن ایستاد و پیروز شد.

آیت الله عابدینی بیان کرد: در شرایط کنونی به هماهنگی و همکاری همگانی نیازمندیم زیرا شاهد پراکندگی در کارها هستیم و به فرموده مقام معظم رهبری که نماز جمعه را قلب فرهنگی هر شهر خواندند و از آن تحت عنوان قرارگاه فرهنگی، بصیرتی، ایمانی و تقوایی یاد کردند، اما هنوز نمازهای جمعه گاهی در حاشیه قرار دارد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: همه ما سرباز مقام معظم رهبری هستیم و باید در این سربازی جدی عمل کنیم و اگر رهبر معظم انقلاب نماز جمعه را قرارگاه عنوان می کنند، ما نیز موجب تقویت این قرارگاه شویم و به رسالت دینی خود عنل کنیم.

آیت الله عابدینی یادآورشد: نماز جمعه دو ویژگی دارد که از جمله ذکر و یاد خداست که در این ویژگی با حج مشترک است و دومین ویژگی نماز جمعه مردمی بودن آن است که مشکلات مردم در آن گفته می شود.

image_2022_7_28-16_2_52_722_F0D

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان قزوین خاطرنشان کرد: در نماز جمعه دشمنان از جمله یهودیان و استکبار جهانی و دشمنان داخلی و منافقان همواره مورد هجمه قرار می گیرندواین موضوع خیلی جدی است و این حقایق باید به اطلاع مردم برسد.

وی بیان کرد: مسئول باید دغدغه های ایمانی داشته باشد وگرنه جای یک شخص با دغدغه های ایمانی را غصب کرده اند در این صورت منافع شخصی و روحیه نفاق پیش می آید.

آیت الله عابدینی گفت: ویژگی دیگر نماز جمعه آمیختگی سیاست و دیانت است زیرا گاهی اوقات برخی می گویند نیازی نیست در نماز جمعه مسائل سیاسی بیان شود، اما جمله «سیاست ما عین دیانت ماست» از تاکیدات رهبری است و ایشان در تبیین مسائل معرفتی و انقلابی در نمازهای جمعه تاکید دارند.

امام جمعه قزوین افزود: خداوند فرموده دشمنان خدا اراده کرده و تصمیم گرفته اند هر چه می توانند نور خدا را خاموش کنند، اما ما نمی گذاریم لذا باید ببینیم آیا مجموعه امکانات و نیروهای فرهنگی ما که سر سفره امام زمان (عج) نشسته اند این کار را انجام می دهند؟

وی اظهارداشت: آیا به رسالت خود به خوبی عمل کرده ایم وبرای روشن نگه داشتن معارف و حقایق دینی فعالیت و تلاش جدی کرده ایم یا کوتاهی کرده ایم.

آیت الله عابدینی عنوان کرد: در موضوع اربعین همه شور و نشاط را دارند که پس از ایام کرونایی این مراسم را برپا کنند، ولی در برخی جاها که ضعیف عمل می کنیم لازم است در رفتار خود تجدید نظر کنیم.

امام جمعه قزوین افزود: خداوند همچنین در قرآن از آن هایی که دوست دارند فحشا را در میان مومنین شیوع دهند، سخن گفته و می فرماید این ها در مقابل دین قرار می گیرند، این تکلیف امر به معروف و نهی از منکر همه ما را روشن می کند و نشان می دهد یک نفر ممکن است بدحجاب باشد اما دوست ندارد اشاعه فحشا کند، این نباید مورد خشم و غضب باشد زیرا وی ناآگاهانه این کار را انجام می دهد و غافل است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: پیش از امر به معروف و نهی از منکر باید اموری مانند تعلیم، تذکر، ارشاد، موعظه و نصیحت مورد توجه قرار گیرد و کرامت افراد حفظ شود و پدرانه با آن ها برخورد کرد.

آیت الله عابدینی تصریح کرد: آیا عدالت کمتر از عفت است؟ خدای متعال راجع به عدالت فرمود من همه چیز اعم از قرآن و پیامبران را آوردم که همه مردم عدالت خواهی را یاد بگیرند، اگر یک جوان عدالت خواه آمد حرفی را زد اما ما آن قدر برای او شکوه، شکایت و ماجرا درست کردیم که این دیگر توبه کرد که از دین و فساد حرف بزند، ممکن است این جوان نادانسته سیاه نمایی هم کرده باشد، ما باید به این ها دقت کنیم و در صدد اصلاح باشیم.

وی عنوان کرد: باید این گونه جوانان را تربیت کنیم و اگر ایرادی هم داشت بگوییم ین قسمت از صحبت شما ایراد داشت نه اینکه او را نابود کنید، همچنین امیدوار بودن و امیدبخشی نیز بسیار حائز اهمیت است.

حفظ کرامت انسان‌ها مهمترین سفارش خداست

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: حراست و نگهبانی از کرامت انسان ها مهم ترین سفارش خداست، و اگر کسی خودش برای شکستن کرامت خودش مبادرت ورزید کار حرامی انجام داده است، دیگران هم کار حرامی کرده اند زیرا اگر کرامت انسان ها آسیب ببینید دچار زیان شده ایم و اصل این است که کرامت انسان ها حفظ شود.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز