۹۹ درصد جمعیت استان قزوین باسوادند

۱۴۰۱/۰۵/۲۲ - ۰۹:۳۳:۳۵
کد خبر: ۱۳۶۳۰۳۴
۹۹ درصد جمعیت استان قزوین باسوادند
معاون سوادآموزی استان قزوین گفت: 99 درصد جمعیت استان قزوین باسوادند و قزوین در فعالیت های سوادآموزی رتبه چهارم کشوری را کسب کرده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی برنا از قزوین؛ ابولفضل ابراهیمی فلاح در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص وضعیت سوادآموزی در استان اظهارداشت: استان قزوین در سال 1399 در شاخص های ارزیابی فعالیت های سوادآموزی رتبه هفتم کشوری را کسب کرده بود که با اقدامات انجام شده در سال گذشته در 2 شاخص عمومی مدیریت و مشتری مداری و 21 شاخص اختصاصی کشوری که از سوی سازمان نهضت سوادآموزی، ترسیم شده بود حائز رتبه چهارم سوادآموزی کشور شد.

وی در خصوص میزان با سوادی استان قزوین تصریح کرد : بر اساس سرشماری سال 95 میزان با سوادی استان در رده سنی 10 تا 49 سال حدود 96.3 درصد بوده که با تداوم فعالیت های سوادآموزی در راستای شتاب بخشی و سیاست های کلی سازمان این میزان در سال  گذشته به بیش از  99 درصد رسید.

ابراهیمی فلاح یادآورشد: بی سوادان و کم سوادان تحت پوشش سوادآموزی استان بر اساس سهم ابلاغی که همه ساله از سازمان سوادآموزی به استان داده می شود در سه دوره سوادآموزی که معادل سوم ابتدایی، دوره تحکیم و تعمیق سواد و دوره انتقال که معادل مدرک ششم ابتدایی است در کلاس های سوادآموزی جذب شده و تحت آموزش قرار می گیرند. 

ثثثثث

معاون سوادآموزی استان قزوین با تاکید بر این که مسئولیت سوادآموزی تا پایان دوره ابتدایی ادامه دارد یادآورشد: در سال گذشته حجم ابلاغی دوره سوادآموزی به تعداد 1400 نفر به استان اختصاص یافته و حدود 80 درصد تحت پوشش قرار گرفتند و در دوره انتقال 1200 نفر سهم اختصاص یافته به استان بوده که 98 درصد تحقق یافته است.

وی گفت: میزان ابلاغی دوره تحکیم 1800 نفر بوده که حدود 57.5 درصد آن محقق شده و در مجموع سه دوره حدود 76 درصد پوشش این افراد صورت گرفته است. 

ابراهیمی فلاح اظهارداشت: تعداد مربیان آموزش دهنده سوادآموزی استان 176 نفر است که بیشتر کلاس های سوادآموزی در مدارس با امکانات آموزش و پرورش برگزار می شود و تنها بخش محدودی از کلاس ها در حسینیه ها و مساجد روستایی تشکیل می شود. 

این مسئول اظهارداشت: بر اساس سرشماری سال 95 تعداد سه شهرستان آوج، بویین زهرا و تاکستان از نظر درصد باسوادی در گروه سنی 10 تا 49 سال از میانگین استانی پایین تر هستند.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از جامعه هدف سوادآموزی استان بازماندگان از تحصیل هستند که این گروه بازمانده از تحصیل ابتدایی در صورتی که سن آنها 20 سال به بالا باشد در ردیف جامعه هدف هستند و می توانند تحت پوشش سوادآموزی قرار گیرند.

ابراهیمی فلاح با بیان این که رویکرد سازمان سوادآموزی در آموزش دوره های سه گانه بر سوادآموزی جامعه محور و کاربردی استوار است گفت: در مراکز یادگیری محلی استان علاوه بر آموزش سواد، مهارتهای زندگی، اجتماعی، حقوق شهروندی، حرف و مشاغل خرد و خانگی به فراگیران آموزش داده می شود.

9171553_888

وی گفت: این مهارت ها حداقل شامل 40 مهارت به مدت 200 ساعت آموزشی برای هر فرد سوادآموز است.

این مسئول یادآ ورشد: در مدیریت جدید آموزش و پرورش استان فعالیت های سوادآموزی مورد توجه ویژه قرار دارد و با توجه به رویکرد جدید برنامه ریزی لازم به منظور  اجرای فعالیت های سوادآموزی استان در راستای سیاست های سازمان نهضت سوادآموزی صورت گرفته است.

معاون سوادآموزی استان قزوین در خصوص مهمترین چالش های سواد آموزی استان نیز گفت: باتوجه به اینکه استان قزوین از نظر میزان با سوادی در گروه سنی 10 تا 49 سال در ردیف 10 استان برتر کشور قرار دارد اما پراکندگی محل سکونت افراد بیسواد و نیز استقبال نکردن مخاطبان برای حضور در کلاس ها از چالشهاست.

وی بیان کر د: به دلیل عرضه محور بودن فعالیت های سوادآموزی، فرآیند جذب و نگهداشت بی سوادان و کم سوادان در کلاس های درس از مهمترین چالش های سواد آموزی استان است.

55

ابراهیمی فلاح  در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص مهمترین عوامل بی سوادی تصریح کرد: معلولان آموزش ناپذیر، فقر اقتصادی، فقر فرهنگی ، بازماندگان از تحصیل از عوامل بی سوادی افراد است لذا بجای ریشه کنی بی سوادی از واژه سرانجام بخشی به بی سوادی استان استفاده می کنیم.

وی در خصوص ادامه فعالیت و چگونگی استخدام آموزش دهندگان سواد آموزی یادآورشد : از سالهای گذشته تاکنون طبق مصوبات مجلس شورای اسلامی و هیئت محترم دولت بخش عمده ای از آموزش دهندگان به روش برون سپاری و انعقاد قرارداد با موسسات آموزشی فعالیت دارند و جذب آموزش و پرورش شده اند و در صورتی که آیین نامه های استخدامی و مصوبات هیئت دولت در این خصوص تنظیم و ابلاغ شود استان موظف به اجرای ان است.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز