قزوین را به قطب تولید لوازم خانگی و قطعات خودرو تبدیل می کنیم

۱۴۰۱/۰۵/۲۶ - ۰۰:۲۶:۵۰
کد خبر: ۱۳۶۴۸۸۸
قزوین را به قطب تولید لوازم خانگی و قطعات خودرو تبدیل می کنیم
رئیس سازمان صمت استان قزوین گفت: با برنامه ریزی انجام شده مصمم هستیم قزوین را به قطب تولید لوازم خانگی و قطعات خودرو در کشور تبدیل کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا از قزوین؛ به مناسبت روز خبرنگار و نیز تاسیس صنایع کوچک رضا صفاری مدرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان به همراه عزیزالله افضلی رئیس سازمان صمت استان عصر سه شنبه با حضور در نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.

عزیزالله افضلی در این نشست اظهارداشت: در حال حاضر بیش از 204 هزار و 231 میلیارد ریال برای راه اندازی 3 هزار و 523 واحد صنعتی در استان سرمایه گذاری شده و با فعالیت این واحدها برای 152 هزار و 794 نفر شغل مستقیم ایجاد شده است.

وی افزود:با فعالیت 18 شهرک و ناحیه صنعتی حدود 1300 نوع محصول صنعتی در استان تولید می شود و در برخی محصولات تولیدی از جمله شیشه، مواد شوینده، کاشی و سرامیک، قطعات خودرو به قطب کشور تبدیل شده ایم.

image_2022_8_17-1_26_39_281_6fu

افضلی تصریح کرد: 60 درصد محصولات شوینده کشور در استان قزوین تولید می شود و در ردیف بزرگترین تولیدکنندگان کاشی و سرامیک و قطعات خودرو نیز هستیم.

ایجاد شهرک صنعتی قطعه سازی در اولویت است

رئیس سازمان صمت استان قزوین بیان کرد: با دعوت از چندین هلدینگ صنعتی با هدف ایجاد زنجیره تامین در صدد راه اندازی شهرک تخصصی قطعات خودرو هستیم. 

وی گفت: با توجه به ظرفیت معدنی موجود بویژه مواد اولیه کاشی و سرامیک در این زمینه نیز از ورود سرمایه گذاران استقبال می کنیم و شرایط را برای حضور آنها تسهیل خواهیم کرد.

کروز

افضلی بیان کرد: در حال حاضر از استانهای پیشرو در تولید صنایع فولادی هستیم که در صدد ایجاد واحدهای تولید فولادی در زیر رده تامین فولاد با آب بری کمتر هستیم.

رئیس سازمان صمت استان قزوین اظهار داشت: در تولید لوازم خانگی واحدهای برند و شاخصی در استان فعالیت می کنند که چند شرکت خارجی هم فعالند و مصمم هستیم قزوین را به قطب لوازم خانگی نیز تبدیل کنیم.

وی یادآورشد: در تولید سیم و کابل و صنایع نساجی و صنایع وابسته نیز ظرفیت های ارزشمندی داریم و با داشتن نیروی انسانی ماهر توانسته ایم جایگاه خود را ارتقا بخشیم و حرف زیادی برای گفتن داشته باشیم.

افضلی گفت: با توجه به نزدیکی قزوین به پایتخت و قرار گرفتن در محدوده 120 کیلومتری تهران و دسترسی به بازارهای هدف خوشبختانه شاهد استقبال سرمایه گذاران زیادی برای حضور در استان هستیم که در این راستا با انتخاب افرادی که اهلیت دارند از طرح های دوستدار محیط زیست و «های تک» و کم آب بر حمایت خواهیم کرد.

رئیس سازمان صمت استان قزوین اظهارداشت: بر اساس سند توسعه اقتصادی و سند آمایش و محدودیت های زیست محیطی بدنبال ایجاد شهرک های جدید صنعتی و نیز توسعه شهرک های فعلی هستیم و چون در شهرک های تقاضا محور با کمبود زمین مواجهیم لذا سرمایه گذاران را پایش کرده و شرکت های دانش بنیان را در اولویت قرار داده ایم.

image_2022_8_17-0_0_55_719_54j

افضلی اضافه کرد: در بخش معدن 140 پروانه اکتشاف و 239 فقره پروانه بهره برداری صادر شده که امسال هم 5  فقره مجوز اکتشاف و یک مورد گواهی کشف و 3 فقره پروانه بهره برداری صادر شده است.

وی گفت: از آنجا که بیشتر معادن در حوزه روستاهاست با تعارض محلی روبرو هستیم و هنوز نتوانسته ایم از این ظرفیت بخوبی استفاده کنیم لذا توسعه صنایع معدنی در اولویت دیگر این سازمان قرار دارد.

این مسئول صنعتی تصریح کرد: از هر 100 مکاتبه و استعلام از منابع طبیعی و محیط زیست با 98 درصد آنها مخالفت می شود لذا امکان توسعه در بخش معدن بسیار سخت و دشوار است که باید برای آن تدبیر کنیم.

رئیس سازمان صمت استان گفت: 260 طرح صنعتی با پیشرفت بالای 40 درصد در استان داریم که متاسفانه مورد حمایت بانکها قرار ندارد زیرا در ایین نامه تخصیصی تسهیلات به واحدهای بالای 60 درصد این وام ها اعطا می شود که این رویکرد بازدارنده است.

وی بیان کرد: از آنجا که بسیاری از واحدهای صنعتی قدیمی و فرسوده نیازمند تسهیلات نوسازی هستند باید بتوانیم در فرآیند بانکی برای پرداخت تسهیلات شرایط راحت تری را اجرایی کنیم.

تولیدکنندگان استان به 2 هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش نیاز دارند

افضلی در ادامه با اشاره به چالش های بخش صنعت گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان استان به بیش از 2 هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش نیاز دارند که با اقساط دو ساله به صنعتگران داده شود تا فعالیت آنها شتاب گیرد.

13991223000615_Test_PhotoN

پیش بینی 13 محور مهم در توسعه صنعت استان

این مدیر صنعتی در ادامه در خصوص محورهای مهم تعیین شده در برنامه میان مدت توسعه صنعت استان اظهارداشت: در یک دوره زمانی 3 تا 4 ساله 13 محور در بخش های اقتصادی مربوط به سازمان صمت پیش بینی شده تا قزوین را به قطب صنایع« های تک» تبدیل کنیم.

وی گفت: توسعه صنایع پوشاک، تامین تسهیلات برای صنایع کوچک، توسعه انجمن های تخصصی و همگن، حمایت از تحقیقات در توسعه و ظرفیت تشکل ها، استفاده از تکنولوژی روز، ایجاد سرمایه گذاری خارجی، تسریع در احداث پایانه صادراتی استان، توسعه شهرک های تقاضا محور، تکمیل زیرساخت های شهرک های صنعتی و جذب سرمایه گذار با اهداف منطبق شده در سند آمایش از مهمترین محورهای توسعه استان در سال های آینده است.

افضلی بیان کرد: همچنین توسعه صنعت فرش دستباف و احیای فرش اعتماد قزوین و توسعه فروشگاههای زنجیره ای با توجه به پراکنش جمعیتی استان، استفاده از پساب های صنعتی در تولید از دیگر برنامه های اولویت دار استان در بخش صنعت است.

افزایش 12 درصدی صادرات استان

وی در ادامه در خصوص وضعیت صادراتی استان نیز اظهارداشت: امسال از سوی سازمان توسعه تجارت سهم صادرات استان 569 میلیون دلار تعیین شده بود اما در کارگروه توسعه استان این میزان تا 800 میلیون دلار هدف گذاری شده است که باید به آن دست یابیم.

24774

رئیس سازمان صمت استان قزوین اظهارداشت: در سه ماهه سال گذشته 113 میلیون دلار صادرت از استان صورت گرفت که امسال این میزان به 209 هزار تن به ارزش 157 میلیون دلار افزایش یافت.

وی گفت: میزان صادرات سه ماهه امسال در مقایسه با سال قبل از نظر وزنی 12 درصد و ارزش ریالی 39 درصد افزایش داشته است.

افضلی تصریح کرد: بیشتر محصولات صادراتی شامل آهن آلات، سیم و کابل، مواد شوینده، شیشه، مصنوعات بوده که به کشورهای عراق، ترکیه، افغانستان، امارات، سوریه، پاکستان و ازبکستان صادر شده است.

image_2022_8_17-1_26_39_525_4Ky

وی از همکاری خبرنگاران و فعالان رسانه در حوزه صنعتی نیز تشکر و قدردانی کرد.

در ادامه خبرنگاران سوالات مختلف خود را در خصوص وضعیت صادرات، توسعه بخش معدن، اشباع شدن صنعت استان، نحوه واگذاری زمین، اولویت  سرمایه گذاری، تامین زیرساخت در شهرک های صنعتی، واحدهای تعطیل شده ، اولویت های صنعتی استان و استفاده از پساب صنعتی مطرح کردند که مدیران صنعتی استان به آنها پاسخ دادند.

خبرنگار: محمدرضا جباری

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز