۵۰۰ سالمند از خدمات مراکز شبانه روزی بهزیستی قزوین استفاده می کنند

۱۴۰۱/۰۷/۱۱ - ۰۷:۲۱:۲۳
کد خبر: ۱۳۸۲۸۷۵
۵۰۰ سالمند از خدمات مراکز شبانه روزی بهزیستی قزوین استفاده می کنند
معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین گفت: در حال حاضر 2436 سالمند تحت پوشش بهزیستی داریم که 500 نفر آنها از خدمات مراکز شبانه روزی استفاده می کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا از قزوین؛ راحله جاتن در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان قزوین که در اداره بهزیستی برگزار شد اظهارداشت: در حال حاضر8 مرکز شبانه روزی با ظرفیت نگهداری 300 سالمند وجود دارد که در 4 مرکز روزانه نیز 200 سالمند زن با مراجعه روزانه حدود چند ساعت از آموزش های مهارتی و برنامه های هنری و توانبخشی استفاده می کنند.

وی بیان کرد: دوران سالمندی یکی از مراحل فرآیند زندگی است و برای هر فردی رخ می دهد اما برخی در دوران زودرس هستند و برخی در دهه 80 و 90 هم سالمند اما در این دوران چالش های روانی و هیجانی سبک زندگی، سطح عملکرد فیزیکی و شناختی، وضعیت اجتماعی، اقتصادی و سطح تحصیلات است.

جاتن

جاتن اظهارداشت: بررسی وضعیت جمیعت سالمندی از موضوعات مهم است و از آنجا که جمعیت جهان بسرعت در حال سالخورده شدن است بر اساس پیش بینی ها جمیعت سالمندی ایران در سه دهه آینده به 30 میلیون نفر خواهد رسید و میانه سنی جمعیت به 45 سال افزایش خواهد یافت.

این مسئول تصریح کرد: در ایران بیشترین تحولات سالمندی از بیست سال آینده رخ می دهد و در صورت حفظ باروری کنونی در این سال حدود یک پنجم جمعیت ایران در سنین 65 سالگی و بالاتر قرار می گیرند.

جاتن افزود: در استان 2436 سالمند داریم که حدود 500 نفر آنها از خدمات مراکز شبانه روزی وروزانه بهره مند هستند.

جاتن گفت: در حوزه سالمندی میزان تحصیل، وضعیت اقتصادی، آرامش روحی و روانی بسیار اهمیت دارد و تلاش می کنیم  شرایط مناسبی برای این گروه در استان مهیا کنیم.

image_2022_10_2-17_3_37_206_AvR

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین یادآورشد: در استان قزوین حدود 8.9 درصد جمعیت را سالمندان تشکیل می دهند که 40 درصد آنها روستایی و 60 درصد شهری و 47 درصد را مردان و 53 درصد را زنان تشکیل می دهند.

جاتن اظهارداشت: سبک زندگی، نوع تغذیه، مناسب سازی شرایط زیستی در افزایش ضریب امید به زندگی در سالمندان تاثیرگذار است که در ارزیابی انجام شده توسط دیده بان سالمندی در 97 کشور جهان مشخص شده وضعیت شاخصها در جهان 51.4 درصد و در ایران 43.1 درصد است که جایگاه ایران در رده 64 نشان می دهد در این زمینه نیازمند سیاست گذاری بهتری هستیم.

ثثثث3333

وی گفت: ایجاد مراکز روزانه نگهداری از سالمندان، که به ارائه خدمات فرهنگی، ورزشی، اجتماعی به سالمندان می پردازند و نیز پارک های ویژه برای سالمندان، مراکز نگهداری نیمه وقت و برگزاری برنامه های ویژه و مورد علاقه سالمندان و اعمال سیاست هایی برای آسایش خانواده ها و تامین عاطفی سالمندان، گسترش شهرهای دوستدار سالمند از جمله فعالیتهای مورد توجه در بهزیستی است.

  انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز