تحول در منطقه طارم سفلی با ایجاد جاده مناسب و آب کشاورزی محقق می شود

۱۴۰۱/۰۹/۱۳ - ۱۶:۲۹:۴۹
کد خبر: ۱۴۰۶۸۴۳
تحول در منطقه طارم سفلی با ایجاد جاده مناسب و آب کشاورزی محقق می شود
نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: برای تحول اساسی در منطقه طارم سفلی، ایجاد جاده ایمن و مناسب و تامین آب کشاورزی بعنوان یک مطالبه مردمی ضروری است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا از قزوین؛ جشنواره زیتون طارم روز یکشنبه با حضور نیازی رئیس سازمان امور اراضی کشور، پیله فروش معاون اقتصادی استاندار، کاظمی فرماندار قزوین، افلاطونی رئیس سازمان جهاد گشاورزی و صفاری مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی قزوین و جمعی از باغداران در منطقه نیروگاه بادی روستای سیاهپوش برگزار شد. 

لطف الله سیاهکلی در این جشنواره گفت: طارم سفلی با داشتن ظرفیتهای خوب کشاورزی و گردشگری می تواند به اشتغال منطقه کمک کند اما باید زیرساخت های آن تامین شود. 

photo_2022-12-04_17-27-28

وی افزود: مهمترین زیرساخت که می تواند به تحول منطقه طارم کمک‌کند ایجاد جاده دسترسی ایمن و مناسب است. 

سیاهکلی تصریح کرد: اگر جاده مناسب در منطقه احداث شود تردد کشاورزان و گردشگران به منطقه تسهیل شده و رغبت سرمایه گذار برای حضور در منطقه و اجرای طرح های توسعه بیشتر می شود. 

وی گفت: چالش مهم دیگر در طارم سفلی کمبود شدید آب در برخی روستاهاست که در این راستا متاسفانه بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب از منطقه الموت و شاهرود بدون استفاده به دریای خزر می ریزد و باغات طارم تشنه قطرات آب است. 

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر از این آب بلا استفاده فقط ۵۰ میلیون مترمکعب حقابه به استان قزوین اختصاص دهند می توانیم آب روستاهای ارکن کرد و ارکن ترک و سایر روستاها و باغات زیتون را تامین و کشاورزی منطقه را متحول کنیم. 

سیاهکلی یاداورشد: سد بورمانک که می تواند بخشی از مشکلات را حل کند همچنان متوقف مانده که باید عملیات ساخت تسریع شود. 

برندسازی زیتون طارم جدی گرفته شود 

سیاهکلی گفت: از ۱۱ روستای طارم سفلی معیشت ۴۰ روستا به صورت تک محصولی از زیتون تامین می شود و ما نمی توانیم به حل مشکلات باغداران زیتون بی تفاوت باشیم. 

وی گفت: محصول زیتون بازار جهانی دارد اما متاسفانه ما برندسازی نکردیم و در حالی که روغن زیتون طارم ارزش جهانی دارد اما گاهی محصولاتی با نام دیگران مطرح می شود. 

photo_2022-12-04_17-27-48

سیاهکلی تصریح کرد: در صورت برندسازی زیتون طارم می توان ارزش افزوده بیشتری برای این محصول ایجاد کرد.

وی گفت: گاهی درختانی که میلیونها تومان ارزش اقتصادی دارد براحتی بدلیل کم آبی آسیب دیده و از ثمردهی خارج می شود که برای آن باید تدبیر کنیم. 

وی افزود:: نباید َباغدار و کشاورزی که با سختی و مشقت در تولید زیتون فعالیت دارد مشکل اقتصادی و معیشتی داشته باشد و همه باید کمک‌کنیم تا چالشهای باغداران زیتون حل شود

سیاهکلی اضافه کرد: از ریاست توانمند سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین که با رویکرد آینده نگرانه در واگذاری اراضی کشاورزی برای توسعه باغات همت کردند سپاسگزاریم اما انتظار داریم در کنار سرمایه گذاران داخل و یا خارج استان که برای توسعه بخش کشاورری مورد حمایت قرار می دهند حتما بیشتر زمینها را به کشاورزان بومی واگذار کنند تا افراد منطقه سهم بیشتری در طرح های توسعه کشاورزی ایفا کنند. 

از حق مردم دفاع می کنم 

وی بیان کرد: خودرا موکل مردم می دانم و از حق کشاورز و باغدار دفاع می کنم و تامین حقابه زیتون کاران را از مطالبات مردم می دانم که باید دولت به آن پاسخ دهد. 

سیاهکلی گفت: اعطای وامهای کم بهره در کشاورزی حق مردم است و از دولت انتظار داریم درآمد نفت را بجای خرج کردن در امور جاری از طریق صندوق توسعه به امور زیربنایی و توسعه طرح های کشاورزی و اشتغال پایدار اختصاص دهد. 

photo_2022-12-04_17-26-23

در ادامه برنامه های متنوع هنری و سرودهای محلی اجرا شد.

برپایی نمایشگاه از غذاهای محلی، صنایع دستی و فراورده های کشاورزی منطقه طارم سفلی و بازدید از نمایشگاه دستاوردهای نیروگاه بادی سیاهپوش از دیگر برنامه های این جشنواره بود. 

photo_2022-12-04_17-25-11

در ادامه از تمبر یادبود جشنواره زیتون طارم سفلی رونمایی شد. 

انتهای پیام

نظر شما