۳۰ هزار محیط کار برای مهارت آموزی جوانان و دانشجویان آماده شده است

۱۴۰۱/۰۹/۱۶ - ۰۷:۳۴:۰۵
کد خبر: ۱۴۰۷۸۰۱
۳۰ هزار محیط کار برای مهارت آموزی جوانان و دانشجویان آماده شده است
مدیر روابط عمومی وامور بین الملل سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: با آماده شدن 30 هزار محیط واقعی کار بیش از 70 هزار جوان، دانشجو و علاقمند، آموزش های مهارتی را در فضای کسب و کار فرا می گیرند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا از قزوین؛ طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار به منظور تربیت و ارتقای مهارت های شغلی جوانان جویای کار ۱۵ ساله و بالاتر فاقد مهارت یا کم مهارت که از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به اجرا درآمده نوید بخش مسیری منطقی و درست به سمت توانمندسازی جوانان برای اشتغال با سرعت بیشتری است.

یادگیری عملی و کاربردی مهارتهای آموزشی، آشنایی با محیط کسب و کار واقعی، افزایش خودباوری مهارت‌ آموزان، حفظ مشاغل فعلی و سنتی و جذب نیروی کار ماهر در بنگاه‌ها از مهمترین اهدافی است که با اجرای طرح دنبال می‌شود.

33231111

کارشناسان بر این باورند که مهارت آموزی در محیط واقعی کار علاوه بر افزایش بهره‌وری، موجب آشنایی افراد با فضای کسب و کار می شود، به نحوی که مهارت آموزان پس از کسب دانش کافی به بنگاههای اقتصادی معرفی شده و با گذراندن دوره‌های مهارتی می توانند جذب بازار کار شوند.

مازیار علوی رئیس حوزه ریاست و مدیرکل روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در حاشیه سفر به قزوین در گفتگو با خبرنگار برنا جزئیات بیشتری از اجرای طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی را تشریح کرد.

علوی در پاسخ به این سوال که مهمترین هدف و رویکرد سازمان آموزش فنی و حرفه ای از اجرای این طرح چیست گفت: این طرح با رویکرد فراهم کردن بسترهای لازم به منظور ایجاد اشتغال مولد و پایدار و استمرار و تثبیت فرصت های شغلی مورد نیاز جامعه تدوین و اجرایی شده است.

321111

وی افزود: ذیل سیاست های کلی اشتغال و نیز سیاست کلان اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، سازمان فنی و حرفه ای از سال 1400 بعد از استقرار دولت مردمی با الگوبرداری از طرح استاد و شاگردی که در سالهای گذشته تجربه شده بود در یک مدل تکمیل شده طرحی را با عنوان « طرح مهارت آموزی در محیط های واقعی کار» آغاز کرد.

آماده شدن 30 هزار محیط کار برای مهارت آموزی جوانان

علوی تصریح کرد: این طرح مزیت های زیادی دارد و فارغ التحصیل دانشگاه چون در محیط های کار قرار نمی گیرند و شاید مهارت لازم را نداشته باشند با اجرای این طرح محیطی را فراهم می کنیم تا این افراد بتوانند رفتار و مدل آموزشی در محیط کار را ببینند و در کنار آن وقتی یک استادی در کار خود تجربیات ارزشمندی دارد بتواند در این محیط آن را به جوانان، نوجوانان و دانشجویان علاقمند منتقل کند.

فففففققق

این مسئول تصریح کرد: سازمان آموزش فنی وحرفه ای در قالب یک تفاهم نامه همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ابلاغ وزارتخانه قرار است بمدت 18 ماه در محیط های صنعتی، کارگاهی و کاری شاگردانی را برای مهارت آموزی بپذیرد.

وی گفت: با مجوز و مدرکی که از سوی وزارت تعاون ارائه می شود ماموران بازرسی تامین اجتماعی در مراجعه به این محیط های کاری افراد مهارت آموز را از دایره شمول بیمه تامین اجتماعی خارج می کنند تا این افراد هزینه ای برای کارفرما نداشته باشند و طرح بخوبی پیش برود.

ورود 70 هزار مهارت آموز به محیط های واقعی کار

علوی بیان کرد: در یک سال اخیر ضریب اشتغال بالای این طرح موجب شد تا علیرغم اطلاع رسانی محدود بیش از  70 هزار نفر در شروع طرح وارد محیط های کار شوند که خوشبختانه 80 درصد این افراد توانسته اند به اشتغال مولد برسند و شغل پایدار داشته باشند.

وی گفت: تاکنون با همکاری صاحبان مشاغل و کارگاهها بیش از 30 هزار محیط کار واقعی در بخش های صنعت، خدمات و کشاورزی برای مهارت آموزی جوانان و علاقمندان مهیا شده است.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور یادآورشد: از سوی وزارت تعاون و سازمان فنی و حرفه‌ای طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار به تمام استان‌ها ابلاغ شده و بر اساس این طرح، متقاضی در کنار استاد کار یا مربی در محیط کار واقعی ضمن سپری کردن دوره آموزش مهارتی با محیط کسب و کار واقعی آشنا شده و پس از کسب تجربه، برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی آماده می‌شود.

9090

وی اضافه کرد: به اتاق اصناف کشور و واحدهای اصناف استان ها نیز ابلاغ شده تا در اجرای این طرح همکاری کنند که در این راستا در حال توافق و هماهنگی با اتاق های تعاون و بازرگانی هستیم و در یک ماه آینده این واحدها نیز به طرح می پیوندند و تلاش می کنیم با کمک همه عوامل اجرایی بیش از 300 هزار محیط را آماده کنیم تا جوانان عرصه های محتلف بتوانند  با بهره مندی از این بستر مناسب، مهارتی را به نحو مطلوب بیاموزند و با استفاده از آن مشغول کار شوند.

دوره 18 ماهه مهارت آموزی 

علوی در خصوص مدت زمان دوره های مهارت آموزی در محیط های واقعی کار نیز گفت: بر اساس نوع شغل و مهارت پیش بینی شده این دوره می تواند حداقل از 6 ماه تا حداکثر 18 ماه اجرا شود.

وی در مورد رده سنی افراد مهارت آموز هم گفت: از آنجا که سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و مطابق قانون که سن کار از 15 سال به بالا تعیین شده لذا در این طرح نیز کسانی که 15 سال تمام دارند می توانند برای مهارت آموزی در طرح شرکت کنند.

trhe-kad-628-gh

این مسئول در مورد هزینه های احتمالی طرح نیز اظهارداشت: با توجه به این که طرح به صورت توافقی است و کسانی که بعنوان شاگرد مشغول کار در محیطی می شوند هیچ دستمزدی از کارفرما دریافت نمی کنند و فقط مهارت یاد می گیرند و برای محیطی که در آن هستند ارزش افزوده نیز ایجاد می کنند لذا هزینه ای بر سازمان و کارفرما تحمیل نشده و بودجه ای نیاز ندارد.

وی بیان کرد: البته توافق کردیم تااگر کارفرما موافق بود خودش برای این افراد دستمزدی را برای افزایش انگیزه در نظر بگیرد و هر دستمزدی هم بدهند ارزش کار را دارد.

علوی افزود: دانشجویی که حدود 4 تا 5 سال برای گرفتن یک مدرک زحمت می کشد شاید به دلیل نداشتن مهارت نتواند بعد از تحصیل براحتی برای خود شغلی دست و پا کند اما در یک سال و نیم دوره مهارتی که در محیط های واقعی فرا می گیرد می تواند مشغول بکار شده و با تجربه ای که کسب می کنند ضریب اشتغال خود را بالا برده و حتی برای دیگران شغل آفرین باشد.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ادامه گفت: همه مسائل حقوقی، قانونی و اداری این طرح دیده شده و تنها موضوعی که باید با کمک رسانه ها حل شود اطلاع رسانی مناسب و معرفی و آشنایی محیط های کاری در بخش های صنعت، کشاورزی و خدمات است و اگر این کار بدرستی و گسترده اطلاع رسانی شود می توانیم شاهد استقبال بیشتری باشیم. 

4441601

وی در پاسخ به این سوال که چه گروهها و دستگاههایی می توانند از این طرح استقبال کنند گفت: همه اصنافی که فضای اقتصادی دارند و قادر به خدمت رسانی هستند و نیز واحدهای تولیدی، کشاورزی و صنعتی می توانند این طرح را پیاده کنند و خودشان هم از مزایای آن برخوردار شوند.

علوی بیان کرد: بدون تردید مهمترین چالش آینده و امروز ما نبود افراد ماهر در کار است و اگر این خلاء جبران شود قادریم کارهای بزرگی را عملیاتی کنیم لذا برای مقابله مناسب با مشکل مهارت آموزی و اشتغال در آینده لازم است کسانی که پذیرنده طرح هستند وارد کار شوند و نیازهایشان را با تربیت نیروهای ماهر تامین کنند.

وی با اشاره به مثالی در این زمینه گفت: شاید در دهه های گذشته برای تصویربرداری هوایی باید هزینه های سنگین اجاره یک بالگرد، فیلمبردار و دوربین و تجهیزات سنگین فیلمبرداری را متحمل می شدیم اما امروز با یک پهباد این کار با کمترین هزینه و سریعترین زمان انجام می شود اما بهره گیری از این تکنولوژی نیازمند داشتن مهارت استفاده از این سیستم و تعمیر و نگهداری پهباد است و تربیت تکنسین و تعمیرکار آن یک نیاز ضروری است که قادریم در اجرای این طرح آن را تامین کنیم.

آماده شدن 30 هزار محیط واقعی کار برای مهارت آموزی

علوی گفت: 30 هزار واحد و محیط کاری که برای این کار در مرحله اول پیش بینی شده بیشتر در حوزه صنعت، خدمات و کشاورزی است و بیشترین کارآموز در این عرصه ها جذب شده اند.

T1_1591877499220

این مسئول تصریح کرد: ایران اسلامی در حال گام برداشتن در مسیر توسعه و پیشرفت با علم روز است و توجه به مشاغل آینده یکی از نکات مهمی است که در بازار کار کشور و رشد و توسعه آن تاثیرگذار است لذا پیشنهاد می شود چون تکنولوژی های نوینی در کشور داریم و شاهد اشاعه آن هستیم همه افراد ذینفع از جمله صنعتگران، اصناف و شرکت های دانش بنیان و همه کسانی که در آینده با چالش های مهارتی مواجهند از امروز برای تامین نیازهای خود اقدام کرده و از ظرفیت مهارت آموزی جوانان در محیط های واقعی برخوردار شوند و ضمن به روز کردن محیط های خود این نیروها را تربیت کرده و در کنار خود داشته باشند تا نیازهای آینده خود را تامین کنند.

وی اظهارداشت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای درصدد است تا علاوه بر پیش بینی مهارتهای تکمیلی برای مهارت آموزان، طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار را در سطح کشور به طور گسترده اجرا کندتا افراد علاوه بر قابلیت‌های حرفه ای بتوانند بازار کار را هم بشناسند.

3333111

علوی وافزد: در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد متقاضیان مهارت آموزی و مراجعه کنندگان به مراکز فنی و حرفه‌ای را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند، از این رو اجرای طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار می ‌تواند گام موثری در جهت یادگیری عملی و کاربردی مهارتهای شغلی جویندگان کار به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی باشد.

وی تصریح کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با داشتن بیش از ۶۴۰ مرکز آموزش دولتی و ۱۲ هزار آموزشگاه خصوصی، نقش موثر و بسزایی در تربیت نیروهای ماهر و متخصص و اشتغال پذیری جوانان دارد و امیدواریم با اجرای این طرح گام موثری در مهارت آموزی و بسترسازی برای اشتغال جوانان نیز مهیا شود.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز