آریان فولاد، مستحکم در تولید و اشتغال/ مواد اولیه و انرژی صنایع فولادی را تامین کنید

۱۴۰۱/۱۱/۰۴ - ۱۰:۰۳:۴۴
کد خبر: ۱۴۲۶۸۹۲
آریان فولاد، مستحکم در تولید و اشتغال/ مواد اولیه و انرژی صنایع فولادی را تامین کنید
مدیرعامل شرکت آریان فولاد گفت: در صورت تامین مواد اولیه و افزایش ظرفیت زیرساخت های برق و گاز می توانیم تولیدات خود را از 800 هزار تن به دو میلیون تن برسانیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا از قزوین؛ بهمن قاسمی مدیرعامل شرکت آریان فولاد در جمع خبرنگاران با تشریح فعالیتهای شرکت آریان فولاد در خصوص مشکلات فعالان صنعت فولاد نیز مطالبی بیان کرد و خواستار توجه مسئولان برای رفع موانع تولید و صادرات شد.

قاسمی در این نشست اظهارداشت: شرکت آریان فولاد به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مقاطع فولادی بخش خصوصی در خاور میانه با بیش از دو دهه فعالیت توانسته محصولاتی با کیفیت بالا از جمله میلگرد، تیرآهن، نبشی، ناودانی، ریل، ورق و انواع شمش های ساختمانی را با بالاترین استانداردها و کیفیت جهانی تولید و روانه بازار کند.

قاسمی

وی گفت: شرکت آریان فولاد هم اکنون با ۵ خط نورد با ظرفیت بیش از ۲ میلیون تن با بالاترین کیفیت و دارا بودن دو خط ذوب القایی ۲۰ تن، یک خط ذوب قوس الکتریکی ۲۰ تنی جایگاه بزرگترین و بالاترین تولید نورد در ایران و خاورمیانه را نصیب خود کرده است.

این تولیدکننده شاخص کشور یادآورشد: آریان فولاد ظرفیت تولید سالانه بیش از دو میلیون تن انواع محصولات فولادی با استانداردهای CE اروپا را دارد که در 5 خط نورد، یک خط ذوب القایی و یک خط ذوب الکترونیک انجام می شود.

وی بیان کرد: همچنین یک خط تولید اکسیژن خالص هم داریم که در ایام کرونا در اختیار بیمارستانها و مراکز درمانی قرار گرفت.

ArianSteel (8)

قاسمی افزود: تا اواخر بهار سال آینده امیدواریم سه خط القایی ۵۰ تن با ظرفیت سالانه حدود ۳۵۰ هزار تن را به بهره برداری برسانیم و هم اکنون نیز یک پروژه دیگر با بیش از ۶۰ میلیون یورو از محل منابع داخلی شرکت آماده بهره برداری است و منتظر افزایش ظرفیت برق برای افتتاح هستیم.

مدیرعامل شرکت آریان فولاد تصریح کرد: در این شرکت در حال حاضر برای 1200 نفر اشتغال ایجاد شده که همه آنها از نیروهای بومی هستند تا بیکاری منطقه را حل کنیم.

آریان فولاد 66 2

قاسمی در خصوص طرح های در دست اقدام شرکت نیز اظهارداشت: آریان فولاد متنوع ترین سبد کالایی کشور از قبیل نبشی ناودانی، تیرآهن، ریل، میلگرد و ورق کم عرض تا ۶۰ سانتی متر را تولید می کند و تاکنون محصولاتی با عرض ۴۰ سانتی متر تولید شده و بقیه در دست تولید است.

وی اضافه کرد: با اجرای طرح توسعه در سال آینده امیدواریم با ایجاد 800 شغل جدید دیگر ظرفیت اشتغال این واحد صنعتی را به 2 هزار نفر برسانیم.

فعالیت شرکت با 40 درصد ظرفیت 

مدیرعامل شرکت آریان فولاد تصریح کرد: هدف گذاری امسال ما تولید یک میلیون تن بوداما به علت کمبود انرژی برق و تامین نشدن سوخت گاز با مشکلات جدی مواجه شدیم و نتوانستیم به ظرفیت اسمی تعیین شده برسیم و تولیدات ما کاهش یافت.

وی اظهارداشت: این شرکت در حال حاضر متاسفانه فقط با حدود 35 درصد ظرفیت فعالیت می کند و در ۹ ماه گذشته 600 هزار تن انواع محصولات را تولید و روانه بازار کردیم و پیش بینی می کنیم تا پایان سال میزان تولید را به 800 هزار تن با ظرفیت 40 درصد برسانیم.

IMG12032627

تولیدکنندگان با چالش های جدی مواجهند

قاسمی اظهارداشت: ظرفیت برق دیماندی و قراردادی شرکت 123 مگاوات بوده که متاسفانه 57 مگاوات نصب شده که در کوره ها استفاده شد و حدود 7 ماه را با کمبود و نبود سوخت گاز و انرژی برق سپری کردیم و خط تولید در معرض آسیب جدی قرار گرفت و خط ذوب آلیاژی متوقف شد.

وی گفت: وقتی دولت هدف گذاری تولید فولاد را 55 میلیون تن اعلام کرده باید زیرساخت های آب، برق، گاز آن را تامین کند تا کارخانه هایی مانند فولاد آریان بتوانند با تمام ظرفیت اسمی خود تولید کنند.

قاسمی در خصوص ساخت نیروگاه برای تامین برق مورد نیاز کارخانه گفت: نیروگاه یک کار تخصصی است و ورود شرکت های کوچک و متوسط به ساخت نیروگاه مقرون به صرفه نیست.

وی در خصوص ورود به بورس هم اظهارداشت: در سال آینده کارهای پذیرش بورس را انجام خواهیم داد تا وارد بورس شویم.

مدیرعامل شرکت آریان فولاد در خصوص استفاده از نیروهای بومی اظهارداشت: 100 درصد نیروهای جذب شده بومی هستند و چشم انداز ما این است با اتکا به متخصصان همین استان در سال های آینده با مدیران بومی به موفقیت برسیم. 

photo_2023-01-24_10-26-32

وی در خصوص پروژه های در دست اقدام شرکت نیز گفت: افزایش قدرت برق از ۵۷ به ۱۲۴ مگاوات و طرح انتقال آب فاضلاب بویین زهرا به مجتمع از کارهای مهمی است که امیدواریم تا پایان سال تکمیل شده و در بهار سال ۱۴۰۲ قابل بهره برداری شود.

این فعال بخش خصوصی یادآورشد: مصرف گاز این کارخانه حدود 180 هزار مترمکعب است که در صورت تامین نشدن خط تولید آسیب می بیند لذا درخواست می کنیم این نیاز با همراهی مدیران استانی تامین شود.

وی بیان کرد: از اوایل اردیبهشت تا اواخر شهریور مشکل برق و در زمستان نیز کمبود گاز و برق تمام برنامه های تولید و اشتغال و سودآوری را مختل کرده و با بحران مواجه می کند که انتظار داریم در این زمینه اقدام لازم صورت گیرد.

قاسمی اضافه کرد: پیشنهاد می‌کنیم به جای تعطیلی مداوم و روزانه و بلاتکلیفی تمام عوامل بخش تولید در واحدهای صنعتی در یک برنامه هماهنگ به دلیل کمبود برق و یا گاز این شرکت ها را به صورت نوبتی مطابق برنامه یک هفته یا یک ماه یا هر زمانی که شرایط ایجاب می کند تعطیل کنند تا بتوانیم برای خط تولید خود برنامه ریزی کنیم.

این تولیدکننده یادآورشد: برای تامین نیازهای واحد صنعتی به منابع آبی و نیز کمک به محیط زیست برای استفاده از پساب صنعتی در چرخه تولید اقدام کردیم و در این راستا یک تصفیه خانه با ظرفیت 3 هزار مترمکعب احداث شده و در حال حاضر 2 هزار مترمکعب پساب صنعتی در منطقه بویین زهرا به این تصفیه خانه منتقل شده و تصفیه می شود تا در چرخه مورد استفاده قرار گیرد.

ArianSteel (14)

مدیرعامل شرکت آریان فولاد در خصوص بورس هم بیان کرد: در بورس کالا ابتدایی ترین قانون در تمام دنیا مرجع بودن قیمت پایانی روز قبل برای فعالیت جلسه بعدی است که متاسفانه در کشورمان به آن توجه نمی‌شود که امیدواریم این وضعیت بررسی شود.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات دیگر بی توجهی به نظر کارشناسان است و هر فردی خود را مرجع دانسته و به دیدگاه تخصصی و کارشناسی اهمیت نمی دهد و برخی از مدیران ارشد سیاستگذار در صنعت فولاد از صنعت نورد و شرکت های نوردی بخش خصوصی حمایت نمی کنند و معمولا حمایت ها از شرکت های مرتبط با زنجیره خودشان صورت می گیرد در حالیکه ظرفیت «نورد» بدون استفاده زیادی در کشور داریم که از آن غفلت کرده ایم.

دستمزد 300 دلاری برای کارگران را عملیاتی کنید

این تولیدکننده نمونه کشوری یادآورشد: هر دولتی معمولا می خواهد یک کار ماندگار و تاریخی انجام دهد که از رئیس جمهور محترم درخواست و پیشنهاد می کنیم مبلغ دستمزد را به حداقل برابری دائمی ۳۰۰ دلار در ماه تثبیت کنند و مانند اکثر کشورهای جهان  بالاترین مبلغ لحظه ای دلار مبنای ادامه دستمزد ماهانه باشد و در صورت پایین آمدن نرخ دلار یا ارز مقرر کنند دستمزد تعدیل نشود.

قاسمی اظهارداشت: هرگونه دستمزد کمتر از ۳۰۰ دلار منطقی نیست و از تصمیم گیران باید پرسید وقتی بر روی اقیانوسی از منابع و معادن ارزشمند غیر قابل توصیف زندگی میکنیم چرا نباید دستمزد روزانه ده دلار به کارگران و شاغلان اختصاص یابد.

photo_2023-01-24_10-26-59

مواد اولیه صنایع فولادی را بموقع تامین کنید/ ارز یک نرخی شود

مدیرعامل شرکت آریان فولاد در ادامه این نشست خبری به سوالات مختلف خبرنگاران پاسخ گفت و در خصوص مهمترین چالش های این صنعت گفت: عرضه قطره چکانی مواد اولیه موجب شده نتوانیم با ظرفیت کامل تولید کرده و صادرات نیز آسیب دیده است.

وی اضافه کرد: حمایت نکردن سیاست گذاران و تصمیم گیران کشور در خصوص صادرات محصولات فولادی با ارزش افزوده بیشتر از دیگر چالش های این صنعت است.

قاسمی بیان کرد: دو نرخی بودن ارز نیز تولیدکنندگان را با چالش های جدی مواجه کرده و بویژه در صادرات با مشتری مشکل داریم که باید به سمت تک نرخی شدن ارز برویم تا تکلیف همه روشن شود.

 قاسمی در خصوص ساخت نیروگاه برای تامین برق مورد نیاز کارخانه گفت: نیروگاه یک کار تخصصی است و ورود شرکت های کوچک و متوسط به ساخت نیروگاه مقرون به صرفه نیست.

وی در خصوص ورود به بورس هم اظهارداشت: در سال آینده کارهای پذیرش بورس را انجام خواهیم داد تا وارد بورس شویم.

مدیرعامل شرکت آریان فولاد در خصوص استفاده از نیروهای بومی اظهارداشت: 100 درصد نیروهای جذب شده بومی هستند و از آنها رضایت کامل داریم و چشم انداز ما این است با اتکا به متخصصان همین استان در سال های آینده با مدیران بومی به موفقیت برسیم. 

 

وی با اشاره به حوادث اخیر کشور نیز گفت: به نظر می رسد باید دولت با ملاطفت و مهربانی بیشتری با مردم برخورد کرده و به مطالبات منتقدان و کسانی که مشکلات معیشتی و اقتصادی دارند رسیدگی کرده و فضای کشور را به سمت آرامش هدایت کنند تا ضمن تقویت امنیت کشور به عرصه تولید نیز آسیب وارد نشود.

jpg

قاسمی تصریح کرد:  مدیران آریان فولاد با حدود ۵۰ سال تجربه در صنعت  فولاد تلاش می کنند تا میراثی ماندگار در صنعت فولاد برجای بگذارند و شعار اولیه شرکت « ما آینده میهنمان را به استحکام فولاد خواهیم ساخت» را عملی کرده و موجب افتخار کشور شوند.

انتهای پیام

نظر شما