استاندار قزوین تاکید کرد؛

طارم سفلی قطب اقتصادی قزوین در تولید زیتون

۱۳۹۴/۰۵/۲۷ - ۱۵:۲۴:۱۱
کد خبر: ۳۰۹۳۲۳
طارم سفلی قطب اقتصادی قزوین در تولید زیتون
مرتضی روزبه گفت: منطقه طارم سفلی سرزمین گسترده ای است که می تواند بعنوان قطب اقتصادی استان در تولید زیتون محسوب شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ مرتضی روزبه در جلسه صبحانه کاری با موضوع بررسی وضعیت کشت و تولید زیتون با حضور رییس سازمان جهاد کشاورزی استان، معاونین، مدیران این سازمان و کشاورزان و باغداران در مجموعه باغستان برگزار شد با بیان این مطلب افزود: زیتون محصول مهم و اساسی است که با توسعه کشت این محصول می توان مصرف سرانه را در بین مردم افزایش داد و سلامت افراد جامعه را تضمین کرد .

روزبه با اشاره به بستر مناسب استان قزوین برای تولید زیتون اظهار داشت: منطقه طارم سفلی سرزمین وسیع و گسترده ای است که می تواند به عنوان قطب اقتصادی استان در تولید زیتون محسوب شود و در همین راستا باید به تثبیت اشتغال جوانان در منطقه طارم سفلی توجه بیشتری داشت.

استاندار قزوین تصریح کرد: شهرک صنعتی موجود در منطقه بایستی با توانمندی اقتصادی منطقه در بخش تولید زیتون و صنایع معدنی مرتبط باشد .

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین هم در این جلسه گفت: اصلاح و جوان سازی باغات زیتون و توسعه باغات متراکم یکی از طرح های لازم برای اقتصادی کردن باغات زیتون است .

دکتر نیاز علی ابراهیمی پاک افزود: باید با برنامه ریزی مناسب و استفاده از نظرات کارشناسی در بحث زیتون با توسعه باغات؛ سطح زیر کشت این محصول در استان را به 15 هزار هکتار برسانیم که برای اقتصادی کردن این طرح باید راندمان تولید در هکتار افزایش یابد .

وی تاکید کرد: راه اندازی شهرک صنعتی در طارم سفلی می تواند در جهت فعال سازی واحدهای فرآوری زیتون نقش بسزایی داشته باشد .

ابراهیمی پاک با بیان اینکه در سال جاری مگس زیتون با توجه به وضعیت آب و هوایی طغیان نداشته است اظهار داشت: از طریق شبکه های پایش این آفت به صورت روزانه ردیابی می شود که در صورت بالا رفتن  نورم با این آفت مبارزه انجام خواهد شد .

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز در این جلسه گفت: سطح زیر کشت باغات استان هشت هزار و 850 هکتار است که 5/8 درصد آن به باغات زیتون اختصاصی دارد .

مهندس احمد مستخدمی با اشاره به اینکه میزان تولید زیتون در استان قزوین 10 هزار تن است افزود: متوسط عملکرد تولید محصول زیتون در استان قزوین در هر هکتار 2800 کیلوگرم است که 14 درصد از تولید کشور به استان قزوین اختصاص دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با تاکید بر اجرای طرح توسعه باغات زیتون در سطح پنج هزار هکتار از اراضی شیب دار اظهار داشت: اصلاح و احیاء باغات موجود، بهبود کیفیت صنایع و مکانیزاسیون، مدیریت آفات و بیماریها، توسعه باغات زیتون و تامین آب، مدیریت بهره وری آب و ارتقاء دانش فنی بهره برداران، برنامه های تحقیقاتی زیتون از اهداف اجرای این طرح است .

مستخدمی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 10 رقم زیتون که شامل 85 درصد ارقام زرد و روغنی وجود دارد که سایر ارقام بومی را می توان به رقم شنگه، ماری، چرچنگی، اشاره کرد .

وی تاکید کرد: زیتون تنها محصول راهبردی و استراتژیک کشور است که توسعه باغات زیتون و تولید روغن می تواند نقش به سزایی در امر خودکفایی این محصول داشته باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز