مدیرعامل شرکت تعاونی گاوداران گوشتی و شیری شهرستان بویین زهرا:

طرح لاپاراسکوپی گوسفندان در شهرستان بویین زهرا اجرا می شود

۱۳۹۴/۰۶/۳۱ - ۱۵:۴۹:۲۶
کد خبر: ۳۲۱۸۹۶
طرح لاپاراسکوپی گوسفندان در شهرستان بویین زهرا اجرا می شود
حسین زاده: طرح لاپاراسکوپی 80راس گوسفند نژاد "شال" با "رمانف" با هدف افزایش تولید گوشت قرمز و افزایش درآمد دامداران زیر نظر اساتید برجسته دامپزشکی در شهرستان بویین زهرا اجرا می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، بهرام حسینی زاده مدیرعامل شرکت تعاونی گاوداران گوشتی و شیری شهرستان بویین زهرا در گفت و گو با خبرنگاران به اجرای فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی این شرکت در حوزه دام‌های سنگین و سبک پرداخت و گفت:  شرکت تعاونی گاوداران گوشتی و شیری شهرستان بویین زهرا در جهت اصلاح نژاد گوسفند شال فعالیت گسترده‌ پژوهشی و تحقیقاتی را از طریق شرکت دانش بنیان گله داران بویین زهرا انجام داده و در این خصوص موفقیت‌های خوبی نیز کسب نموده است.

وی ادامه داد: اجرای طرح لقاح مصنوعی در دام های سبک شرکت تعاون گاوداران شیری و گوشتی شهرستان بویین زهرا با برنامه ریزی و هماهنگی معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین و اتحادیه دامداران  انجام می پذیرد.

مدیرعامل شرکت تعاونی گاوداران شیری و گوشتی شهرستان بویین زهرا با اشاره به موفقیت این شرکت در حوزه دام‌های سبک، گله‌ای از دام سبک شرکت تعاونی گاوداران شیری و گوشتی شهرستان بویین زهرا در سطح استان قزوین جهت اجرای این طرح انتخاب شده است.

حسینی زاده گفت: به دیگر گوسفندداران توصیه می‌کنم جهت افزایش زاد و ولد گوسفندان و افزایش بهره‌وری و جلوگیری از تخریب بیشتر مراتع طرح لقاح مصنوعی گله‌های خود را انجام دهند.

وی افزود: اجرای طرح لاپاراسکوپی تحت نظارت و حاصل دستاورد تحقیقاتی اساتید برجسته دامپزشکی و اعضای هیات‌های علمی دانشگاه‌ و دامپزشکان مطرح کشور است.

وی ادامه داد: این شرکت در راستای بهبود بهره وری گوسفند نژاد شال، با استفاده از دستاورد شرکت‌های دانش بنیان عمل لقاح مصنوعی گوسفند  نژاد شال را با نژاد رومانف که یکی از بهترین، پربازده ترین و معروف ترین نژاد گوسفند در سطح جهان می‌باشد؛ انجام داده است.

حسینی زاده عامل تلقیح مصنوعی را باردار کردن گوسفندان بدون استفاده از گوسفند نر نامید و با اشاره به اجرای طرح لاپاراسکوپی(لقاح مصنوعی) در سطح کشور گفت: این طرح جهت افزایش راندمان و باروری دام‌های سبک بومی هر منطقه با استفاده از اسپرم‌های نژاد رومانف اجرا می‌گردد.

حسینی زاده افزود: افزایش راندمان بهره گیری، افزایش تولید شیر، حفظ مادری، ایجاد صنعت تولید مثل در طول سال، بهبود کیفیت لاشه و حذف دنبه و کاهش چربی لاشه در سطح گله‌های گوسفندان از دیگر اهداف اجرای طرح لاپاراسکوپی(لقاح مصنوعی) است.

مدیرعامل شرکت تعاونی گاوداری شیری و گوشتی شهرستان بویین زهرا یادآور شد: در این مرحله 80 راس گوسفند نژاد شال تحت فرایند عمل لقاح مصنوعی قرار گرفتند و 15 درصد نیز با اسپرم نژاد پاکستانی باردار می‌گردند.

حسینی زاده با اعلام اینکه طرح لقاح مصنوعی گوسفندان تاکنون در 5 نژاد گوسفند در سطح کشور انجام پذیرفته است، تصریح کرد: در مجموع نتایجی که با این روش در سطح کشور کسب شده رضایت بخش بوده است.

گاوداران شیری و گوشتی شهرستان بویین زهرا با برنامه ریزی و هماهنگی معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین و اتحادیه دامداران انجام می پذیرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز