عملیات نصر از افتخارات لشکر ۱۶ زرهی قزوین

۱۳۹۵/۱۰/۱۵ - ۰۷:۱۸:۰۸
کد خبر: ۵۰۱۸۵۱
عملیات نصر از افتخارات لشکر ۱۶ زرهی قزوین
فرمانده قرارگاه 16 زرهی قزوین گفت: عملیات نصر به‌عنوان یک عملیات منظم از افتخارات لشکر 16 زرهی قزوین به شمار می‌رود.
به گزارش خبرگزاری برنا؛ سرتیپ دوم حمزه بیدادی فرمانده قرارگاه 16 زرهی قزوین به‌مناسبت سالروز عملیات نصر در نشست خبری با اصحاب رسانه که  در سالن جلسات این قرارگاه برگزار شد، اظهار کرد: صدام در شروع جنگ تحمیلی اهدافی برای خود ترسیم کرده بود که از جمله آن می‌توان به حضور بعد از یک هفته در تهران و انتخاب نام جدیدی برای خوزستان اشاره کرد.

وی ادامه داد: تثبیت و زمین‌گیر کردن دشمن در زمینی که اشغال کرده بود منجر شد که صدام در گام نخست به اهداف خود دست پیدا نکند.

فرمانده قرارگاه 16 زرهی قزوین خاطرنشان کرد: لشکر 64 و بقیه یگان‌های زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران دشمن را تثبیت و از ادامه پیشروی جلوگیری کردند.

وی افزود: در ارتش برخی طرح‌ها ارائه می‌شود که این طرح‌ها در زمان جنگ عملیاتی و اجرا شود که طرح نصر هم از جمله این طرح‌ها بود که در بیست‌وششم آذرماه سال توسط بنی صدر 1359 ابلاغ شد که طی آن تیپ یک از قزوین، تیپ سه از همدان، تیپ 2 از لشکر 92 دزفول و یک گردان تانک از لشکر 77 پیروز خراسان در آن حضور پیدا کردند.

بیدادی خاطرنشان کرد: عملیات نصر در پازدهم دی ماه سال 1359 آغاز شد که این عملیات نقطه عطفی برای لشکر 16 زرهی قزوین بود که در آن حضور پیدا کرد.

وی یادآور شد: در جریان ناآرامی شهرها درمنطقه کردستان از سوی شورای انقلاب تیپ 3 لشکر 16 زرهی قزوین برای سامان بخشیدن به آن مناطق مأموریت پیدا کرد که در آزادسازی سقز و کردستان نقش بسزایی  داشت، این تیپ بعد از حضور در منطقه کردستان و بازسازی 20 روزه برای عملیات نصر به جنوب اعزام شد.

فرمانده قرارگاه 16 زرهی قزوین تأکید کرد: این عملیات در زمانی اجرا شد که نیروهای مسلح ساماندهی نشده بودند و سپاه نیز یک یگان تازه تأسیس بود.

وی تشریح کرد: بعد از اینکه ماشین جنگی دشمن متوقف شد مردم انتظار داشتند که این حمله دفع شود و دشمن به مرزهای بین‌المللی باز گردد و فضای سیاسی برای گفتگو باز شود چون دشمن اعتقادی بر نشستن بر سر میز مذاکره را نداشت و مسر بود که می‌تواند جنگ را به پیروزی برساند.

بیدادی توضیح داد: گردان‌هایی از سپاه، نیروهای جنگ نامنظم شهید چمران و 70 نفر از دانشجویان پیرو خط امام به فرماندهی شهید علم الهدی زیر نظر فرمانده وقت لشکر 16 زرهی امیر لطفی با دشمن جنگیدند که روز نخست عملیات نصر در پادگان حمید، جاده سوسنگرد به حمیدیه و هویزه انجام شد که طی آن لشکر 3 زرهی عراق آسیب جدی دید.

وی یادآور شد: در روز نخست اهداف تسخیر و هزار کشته و زخمی گرفته شد و 800 نفر از نیروهای بعثی اسیر سدند، حدود 45 دستگاه تانک منهدم شد و 50 خودرو، 15 قبضه موشک انداز، 10 دستگاه نفربر و 3 فروند بالگرد و تعدادی تانک نیز از دشمن به غنیمت گرفته شد.

فرمانده قرارگاه 16 زرهی قزوین گفت: وقتی یک حمله نظامی صورت می‌گیرد تثبیت آن در اولویت قرار دارد، در روز دوم هدف نگاه داشته شد و در روز سوم و چهارم دشمن به موانع قبلی بازگشتند و نیروها موفق شدند در شمال رودخانه کرخه دشمن را متوقف کنند.

وی با اشاره به اینکه عملیات نصر به‌عنوان یک عملیات منظم از افتخارات لشکر 16 زرهی قزوین به شمار می‌رود، اضافه کرد: در این عملیات 142 شهید از لشکر 16 زرهی قزوین و همچنین 70 نفر از دانشجویان پیرو خط امام به شهادت رسیدند.

بیدادی مطرح کرد: از سال 82 ارتش جمهوری اسلامی ایران با رویکرد جدیدی از تاکتیک‌های دفاعی مواجه شد که در دهه 80 بحث جنگ نامتقارن مطرح شد و در سال‌های اخیر نیز با جنگ‌های نیابتی در خاورمیانه روبه‌رو هستیم.

فرمانده قرارگاه 16 زرهی قزوین تأکید کرد: بر اساس اصل 143 و 144 قانون اساسی وظیفه اصلی ارتش جمهوری اسلامی ایران حافظت از اراضی آبی، خاکی وهوایی کشور است و امروزه به صورت فیزیکی در مرزها حضور دارد و فعالیت دشمن را نیز در خارج از مرزها رصد کرده و خود را بر اساس تهدیدات تجهیز می‌کند تا وظیفه ذاتی خود را انجام دهد.

 

 

نظر شما