مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین:

ساماندهی و مرمت مسجد بلاغی قزوین آغاز شد

۱۳۹۷/۰۱/۳۰ - ۱۳:۰۰:۴۸
کد خبر: ۶۹۸۶۴۱
ساماندهی و مرمت مسجد بلاغی قزوین آغاز شد
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین از آغاز ساماندهی و مرمت مسجد بلاغی قزوین خبرداد.

 به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با اعلام این خبر گفت: در راستای حفاظت و نگهداری از بناهای ارزشمند تاریخی ساماندهی و مرمت دیواره غربی حیاط جنوبی مسجد بلاغی قزوین به همت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین آغاز شد.

حضرتی توضیح داد: مسجد بلاغی قزوین یکی از مساجد مهم مربوط به دوره صفوی است که پس از آتش سوزی گسترده و فرو ریختن طاق و تویزه های آن در دوره پهلوی اول باز سازی شده است.

وی ادامه داد: این مسجد که در محله تاریخی بلاغی(پنبه ریسه) یکی از کهن‌ترین محلات شهر قزوین واقع شده به عنوان کانون فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی محله شناخته می شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین اذعان کرد: به منظور حفاظت و نگهداری از این بنای ارزشمند تاریخی – مذهبی طرح بازسازی و مرمت نمای خارجی حیاط جنوبی آن توسط تیم مرمت این اداره کل از اواسط فروردین ماه سال جاری شروع شد.

حضرتی در خصوص روند مرمت و بازسازی مسجد بلاغی پس از مرمت شبستان اصلی مسجد در سال ۱۳۹۴ اظهار داشت: در این پروژه مرمتی بدنه سازی حیاط جنوبی مسجد شامل لایه برداری سیمانی به صورت چند لایه، برداشت دیوار فرسوده، تهیه و اجرای دیوار سنگی طبق الگو با سنگ لاشه، تهیه و اجرای دیوار آجری، تهیه و اجرای آجر درپوش، تخلیه بندهای فرسوده، تهیه و اجرای بندکشی مطابق الگو ، تهیه و اجرای بندکشی گچی و حمل خاک و نخاله به بیرون از کارگاه مرمت به صورت ماشینی از اواسط فروردین ماه سال جاری با تامین هزینه از محل اعتبارات ملی و تحت نظارت مهندس احسان نورانی آغاز و در حال اجرا است.

میراث فرهنگی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز