مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک خبرداد؛

کاهش ۵۰درصدی تولید تخم مرغ در شهرستان آبیک

۱۳۹۷/۰۳/۰۵ - ۱۴:۱۲:۰۵
کد خبر: ۷۱۱۲۱۹
کاهش ۵۰درصدی تولید تخم مرغ در شهرستان آبیک
بیژن لطفی گفت: با بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تولید تخم مرغ در شهرستان ابیک استان قزوین بیش از۵۰ درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ بیژن لطفی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک در استان  قزوین با اعلام خبر فوق افزود: در سال گذشته بیش از ۲۴هزار تن تخم مرغ در مرغداری های این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف شده است، متاسفانه بدنبال بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در نیمه دوم سال گذشته که منجر به حذف برخی از گله های مرغ تخمگذار و خارج شدن از چرخه تولید شد، تولید تخم مرغ نسبت به سال قبل از آن با کاهش  بیش از۵۰ درصد روبرو شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک اظهار کرد:ا ین شهرستان  دارای ۱۷واحد مرغداری تخم گذار با ظرفیت اسمی 5میلیون و 211هزار قطعه مرغ تخمگذار در هر دوره ۶۴هفته ای می باشد،که  بیش از ۷۰درصد ظرفیت استان و حدود ۶درصد ظرفیت کل کشور را شامل می شود.

بیژن لطفی اعلام کرد: واحدهای مرغداری شهرستان ابیک  پتانسیل  تولید حدود ۵۰هزار تن تخم مرغ در سال را دارند.

 وی با اشاره به آغاز فعالیت مجدد این واحدهای مرغ تخمگذار از اوایل سال جاری با رعایت ضوابط بهداشتی و هماهنگی با سازمان دامپزشکی اضافه کرد: در صورت کنترل بیماری آنفلوانزای پرندگان، از خرداد ماه امسال شرایط تولید پایدار خواهد شد و این واحدها دوباره با ظرفیت کامل به چرخه تولید تخم مرغ باز خواهند گشت.

لطفی تصریح کرد :با توجه به مدیریت پرورش خوب، تامین نهاده های با کیفیت و نظارت بهداشتی مناسب در مزارع این شهرستان، شرایط مطلوبی برای تولید تخم مرغ با کیفیت فراهم شده و تخم مرغ های تولیدی دارای کیفیت مطلوبی می باشد و از سلامت لازم برخوردار است.

وی با بیان اینکه تخم مرغ یک منبع غذایی بسیارمهم، ارزان قیمت و قابل دسترس برای مردم محسوب می شود تاکید کرد: این ماده غذایی سرشار از مواد تغذیه ای ضروری بدن است که دارای بالاترین ارزش زیستی در بین منابع پروتئینی  و جایگاه خوبی در تامین نیاز غذایی مردم دارد.

وی سرانه مصرف تخم مرغ در ایران را کمتر از ۲۰۰ عدد در سال ذکر کرد و افزود: در کشورهای توسعه یافته سرانه مصرف تخم مرغ هر فرد در سال بیش از ۳۰۰ تخم مرغ می باشد .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک  در خاتمه خواستار شد: با فرهنگ سازی و برنامه ریزی مناسب و فعال کردن زنجیره های توزیع مناسب مانند ایجاد بازارچه های توزیع مستقیم تخم مرغ با حذف واسطه های سودجو که منجر به افزایش قیمت تخم مرغ و بی نظمی توزیع آن می شوند، امید داریم که بتوانیم سرانه مصرف تخم مرغ را به سطح میانگین جهانی نزدیک کنیم.

نظر شما