شهردار قزوین:

تامین اعتبار مشکل اصلی طرح بازآفرینی بافت فرسوده است

۱۳۹۷/۰۳/۲۴ - ۱۳:۳۲:۲۱
کد خبر: ۷۱۷۸۴۹
تامین اعتبار مشکل اصلی طرح بازآفرینی بافت فرسوده است
علی صفری گفت: یکی از مشکلات اصلی دستگاه های اجرایی استان در اجرای طرح بازآفرینی بافت فرسوده تأمین اعتبار است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ علی صفری شهردار قزوین در نشست مشترک با هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، مدیران و شهرداران استان قزوین اظهار کرد: یکی از مشکلات دستگاه های اجرایی استان در اجرای طرح بازآفرینی بافت فرسوده تأمین اعتبار است که اگر دستگاه ها بخواهند در این زمینه ورود پیدا کنند باید از سوی دولت مورد حمایت جدی قرار گیرند تا بتوان مشکلات استانی در زمینه بافت فرسوده را حل کرد.

شهردار قزوین اضافه کرد: سیاست دولت تدبیر و امید در بافت فرسوده، سیاست و رویکرد بسیار خوبی است که منجر به احیای محله ها و این بافت ها می شود.

صفری افزود: لازمه اجرای این سیاست همکاری تمامی دستگاه های اجرایی و خدمات رسان به ویژه دستگاه های فرهنگی است و شهرداری به تنهایی و با اعمال تخفیف های 50درصدی در صدور پروانه و عوارض ساختمانی قادر به احیای بافت های فرسوده نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه اجرای سیاست ها به صورت محله محوری در احیای کارآمدی بافت های فرسوده بسیار ضروری است، عنوان کرد: اگر تمام تک بناهای بافت فرسوده نیز بازسازی شود اما بافت ناکارآمد باشد، اتفاقی نخواهد افتاد و تنها با کمک تمامی دستگاه های اجرایی می توان به اهداف نهایی در بافت فرسوده دست یافت.

این مسوول با بیان اینکه برخی محلات تاریخی و قدیمی در شهر قزوین وضعیت نامناسبی دارند، تصریح کرد: درصد بسیار زیادی از محله سردار به عنوان یکی از محلات قدیمی شهر قزوین و محله دباغان در طرح امامزاده حسین (ع) به عنوان یکی از محلات تاریخی و اصلی، تخریب شده و همچنان همان طور باقی مانده اند.

شهردار قزوین ابراز کرد: برای اجرای طرح شهید انصاری و طرح احیای محله هادی آباد نیز پس از تخریب، این محلات همان طور باقی مانده و اقدامی برای آنها صورت نگرفته است که در طرح هادی آباد، مشارکت دادن شهروندان برای بازآفرینی این محله پیشنهاد می شود.

وی با اشاره به اینکه رویکرد دوره جدید مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر قزوین، محله محوری است، بیان کرد: مدیریت شهری جدید قزوین نهضت پل سازی و برج سازی را که شاید در مقطعی نیاز شهر بوده است، دنبال نمی کند و توجه به محلات را در دستور کار خود قرار داده است.

صفری با بیان اینکه بخشی از محلات تاریخی شهر قزوین خالی از سکنه شده است، تاکید کرد: یکی از مشکلات اصلی ما در شهر قزوین این است که 500هکتار بافت فرسوده و به همین میزان بافت تاریخی در شهر وجود دارد و بافت تاریخی و فرسوده این شهر همپوشانی تقریبا صد درصدی دارند و همین موضوع موجب شده است تا در احداث بناها و بازآفرینی بافت فرسوده با محدودیت هایی روبرو باشیم.

این مقام مسوول با تقدیر از همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان با شهرداری قزوین عنوان کرد: این 2دستگاه بدون همکاری دیگر دستگاه ها نمی توانند در بازآفرینی بافت فرسوده و تاریخی موفق عمل کنند و لازم است تفویض اختیار به مدیران استانی از سوی دولت داده شود تا بتوانند تصمیم گیری کنند.

شهردار قزوین با اشاره به طرح ساماندهی سبزه میدان ادامه داد: در حال حاضر مدیریت شهری قزوین احیای یکی از محلات اصلی شهر شامل دولتخانه صفوی و سبزه میدان قزوین که جزو مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال 1382 بوده را در دستور کار خود قرار داده است.

صفری اعلام کرد: در 5ماه گذشته مطالعات این طرح انجام و عملیات اجرایی آن توسط همکاران سازمان نوسازی و بهسازی شهر قزوین آغاز شده است.

وی با اشاره به ایجاد دفاتر تسهیل گری در محلات قزوین گفت: تاکنون دفتر تسهیل گری در محله دیمج توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهر قزوین تشکیل و دفتر تسهیل گری هادی آباد نیز به شرکت عمران و مسکن سازان واگذار شده است تا بتوانند در این زمینه به شهرداری کمک کنند.

این مسوول در خاتمه افزود: دفاتر تسهیل گری محلات دیگر نیز در دستور کار است تا بتوان در حوزه بافت های فرسوده و تاریخی گام های مؤثری برداشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز