با تلاش جوانان نخبه قزوینی؛

صنعت راه و ساختمان متحول شد

۱۳۹۷/۰۴/۲۴ - ۱۶:۴۳:۵۳
کد خبر: ۷۲۹۴۵۶
صنعت راه و ساختمان متحول شد
اختراع"پنل محافظ جاده‌ای" و "بتن تصفیه کننده آبهای سطحی" توسط جوانان نخبه قزوینی؛ صنعت راه و ساختمان را متحول کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ احمد کریمی مخترع جوان قزوینی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار برنا اظهار کرد: اختراع  "پنل محافظ جاده‌ ای" و "بتن تصفیه کننده آبهای سطحی" با تحول در صنعت راه و ساختمان  توانست جوایز طلا و نقره جهانی در مسابقات را کسب کند.

کریمی ادامه داد: همیشه اختراعات با وجود یک معضل پدید می‌آید یعنی تا احساس نیاز در جامعه نکنیم دنبال رفع آن هم نمی‌رویم. مخترعان براساس نیاز روز جامعه و بودجه‌ ای که ارگان‌ها برای این موضوعات اختصاص داده‌ اند به ارائه طرح و ایده‌ های خود می‌ پردازند. 

وی تصریح کرد: طرح اول "پنل‌ های محافظ جاده‌ ای" که مربوط به راه و ترابری می‌ باشد به دلیل آمار وحشتناک تصادفات جاده‌ ای که یکی از معضلات آن برخورد خودروها با موانع ترافیکی است، طراحی و ساخته شد.

در این طرح پنل‌های بتنی دارای کابل‌های کششی هستند که یک قوس منفی دارد و بعد از اینکه ضربه به آن وارد می‌شود در سه مرحله استهلاک انرژی دارد. در مرحله اول با شکست پنل‌ها در مرحله دوم با جابجایی و در مرحله سوم با کشش مواجه می‌شود.

این مخترع جوان اضافه کرد: طرح دوم "بتن تصفیه کننده" با موضوع جمع‌ آوری آبهای سطحی است. کشور ما از جمله کشورهای کم آب و خصوصا شهر قزوین در ردیف استان‌های دچار بحران کمبود آب قرار دارد و با برداشت‌های غیرقانونی که از سفره‌ های زیر زمینی صورت می‌گیرد معضل کم آبی را تشدید می‌کند؛ بنابراین باید ایده‌های منحصر به فردی در این زمینه ارائه شود تا کمی از کمبود آب را بتوانیم جبران کنیم.

کریمی با اشاره به موفقیت های کسب شده توسط تیم جوانان نخبه قزوینی عنوان کرد: این دو طرح در سالهای اخیر در کشورهایی از جمله آمریکا، سوئیس، آلمان، پرتغال، لهستان، کرواسی، تایوان، ترکیه و... مدال‌های مختلف و ارزشمندی کسب کرده است.

 وی ادامه داد:  طرح "پنل ‌های محافظ جاده‌ ای" مدال طلای مسابقات و طرح "بتن تصفیه کننده آبهای سطحی" مدال نقره در مسابقات که در کشور سوئیس برگزار شده بود کسب کرد و یک جایزه ویژه نیز از نماینده دولت و کشور ترکیه دریافت کردیم.

مخترع جوان گفت: این دو طرح در نمایشگاه جهانی اختراعات ژنو سوئیس ارائه شد و طرح بتن تصفیه کننده آب های سطحی برای نمایندگان کشورهای آسیای شرقی از جمله چین و تایلند و همچنین کشور ترکیه بسیار مورد توجه قرار گرفت و در مورد پنل‌های محافظ جاده‌ای نیز صاحبان صنایع تولیدی کشورهای اروپایی از جمله سوئیس و فرانسه استقبال کردند که مذاکرات و هماهنگی‌هایی در این خصوص نیز در حال انجام است.

کریمی افزود: مزیت استفاده از پنل‌ های محافظ جاده‌ ای در هزینه تعمیر و نگهداری آن است، اگر این پنل‌ها بر اثر برخورد با خودرو آسیب ببیند هزینه تعمیر بسیار کمی دارد و نیازی به حمل با جرثقیل نیست و دو نیروی تعمیرکار آن را به راحتی تعویض می‌کنند.

این مخترع جوان  تاکید کرد: هدف از طراحی "بتن تصفیه کننده آب‌های سطحی" این است که وقتی آب باران در اثر برخورد با زمین دچار آلودگی می شود را برای مصرف در بخش کشاورزی کانال‌کشی کنیم؛ در این صورت وقتی آب آلوده وارد کانال می‌شود، این بتن آب را تصفیه می‌کند و در بخش کشاورزی و باغداری به کار می رود که همین امر به رفع بخش عمده‌ای از مشکلات کشاورزی کمک می کند.

دولت از مخترعان حمایت عملی و جدی به عمل آورد

وی با اشاره به سال حمایت از کالای ایرانی خواستار شد؛ دولت باید از صنایع حمایت کند و فرهنگ‌ سازی در بین مردم برای خرید کالای ایرانی را گسترش دهد؛ تا در مقابل شرکت‌های خصوصی هم با ایجاد بازار رقابت موظف شوند بخش تحقیق و توسعه فنی(R&D) را راه‌اندازی کنند و زمینه برای فعالیت محققان و مخترعان ایجاد شود.

این مخترع جوان خاطر نشان کرد: در کشور ما حدود 35هزار مخترع و 350هزار اختراع وجود دارد، ولی متاسفانه از نیم درصد این افراد هم استفاده نمی‌شود و طرح‌های ارائه شده توسط مخترعان اجرایی نمی‌شود که این عامل باعث بهره‌وری از این طرحها توسط کشورهای دیگر می‌ شود.

احمد کریمی 32ساله کارشناسی ارشد عمران سازه، سید صالح صادقی 31ساله کارشناس ارشد راه وترابری، امید شاه‌ محمدی 35ساله کارشناس ارشد مهندسی معماری دانشگاه آزاد اسلامی و باقر جلوخانی نیارکی کارشناسی ارشد عمران سازه‌های دریایی دست به کار بزرگی زدند و با اختراع و ابداع خود نگاه‌های فعالان حوزه ساخت وساز را به خود جلب کردند.

همچنین این جوانان شایسته دارای چندین ثبت اختراع در زمینه‌های مختلف عمرانی و همین طور عناوین علمی معتبر می‌ باشند.

mokhtare (6)

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز