رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین:

۳۰هزار راس دام علیه بیماری بروسلوز واکسینه شدند

۱۳۹۷/۰۴/۲۵ - ۱۳:۱۹:۲۰
کد خبر: ۷۲۹۷۷۴
۳۰هزار راس دام علیه بیماری بروسلوز واکسینه شدند
عیسی غیاث یزدی گفت: بیش از 30هزار راس دام در استان قزوین علیه بیماری بروسلوز واکسینه شدند.

به گزارش خبرگزار ی برنا از قزوین؛ عیسی غیاث یزدی رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین اظهار کرد: واکسیناسیون دام های تحت پوشش علیه بیماری بروسلوز نقش به سزایی در کنترل بیماری تب مالت خواهد داشت که در استان قزوین بیش از 30هزار راس دام علیه  بیماری بروسلوز واکسینه شدند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین اضافه کرد: بروسلوز یکی از مهمترین بیماری های مشترک و قابل انتقال بین انسان و دام است، کنترل این بیماری در حیوانات منجر به کاهش بیماری در انسان می شود.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلات اقتصادی در خصوص ریشه کنی بیماری در دامها به نظر می رسد ارتقاء سطح آگاهی دامداران از راههای انتقال بیماری بین دامها، اهمیت واکسیناسیون و تشخیص سریع و به موقع  در کاهش میزان بروز بیماری در جمعیت دامی و انسانی مؤثر خواهد بود.

غیاث یزدی با اشاره به این موضوع که بروسلوز در فصل بهار و تابستان از شدت بیشتری برخوردار است، تصریح کرد: ابتلا به این بیماری در روستائیان در مقایسه با شهر نشینان به نسبت 80 به 20  رخ می دهد، بنابراین خسارت های شدیدی از قبیل کاهش تولیدات دامی براثر سقط جنین  و افزایش  هزینه های کنترلی و درمانی را در بر دارد.

این مسوول افزود: رعایت مواردی از قبیل  واکسیناسیون به موقع دام ها، شستشو وگند زدایی دامداری، محل زایمان و تجهیزات و همچنین عدم خوردن و یا نوشیدن محصولات لبنی نجوشیده، معدوم سازی مناسب جنین سقط شده، جفت و سایر ترشحات، استفاده از دستکش، ماسک و عینک درهنگام کمک به زایمان و تیمار دام می توان تا حد زیادی از ابتلا به این بیماری هزار چهره جلوگیری کرد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین در پایان اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون تعداد 29هزار و 494راس دام سبک و همچنین و  یک هزار و 567راس دام سنگین علیه بیماری بروسلوز واکسینه شده است و در صورت درخواست متقاضیان گرامی، این اداره آماده ارائه خدمات می باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز