معاون وزیر صنعت:

طرح "توانمندسازی و توسعه اشتغال پایدار" عملیاتی می شود

۱۳۹۷/۰۴/۳۱ - ۱۵:۰۱:۵۴
کد خبر: ۷۳۲۱۳۳
طرح توانمندسازی و توسعه اشتغال پایدار عملیاتی می شود
برات قبادیان گفت: با اجرای طرح تاپ در کشور تلاش می کنیم تا با استفاده از ظرفیت فارغ التحصیلان دانشگاهی ضمن حل مشکلات صنعت برای اشتغال افراد تحصیلکرده هم اقدام کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ "برات قبادیان " معاون وزیر صنعت معدن تجارت در همایش روز صنعت و معدن اظهار داشت: در هر بخشی که برنامه ریزی شده و از علم استفاده کرده ایم به موفقیت رسیده ایم و هر جا سنتی رفتار شده با مشکل مواجه شده ایم.

وی اضافه کرد: صنعت با انقلاب صنعتی شروع شد و با اختراع برق رشد کرد و امروز با انقلاب چهارم صنعتی مواجه ایم که اگر با آن همراه نشویم متضرر خواهیم شد.

قبادیان تصریح کرد: باید بپذیریم که استفاده از فناوری و علم در صنعت، موجب پویایی و رقابت پذیری می شود و ما نیز باید این روش را با سرعت دنبال کنیم.

معاون وزیر صنعت یادآور شد: امروز با چالش هایی مواجه ایم که چون به صورت علمی سراغ آنها نرفته ایم مشکلات به «ابر چالش» تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: برخی کشورها منابع ما را ندارند اما با استفاده از سرمایه انسانی و فکر و مغز افراد نخبه به دستاوردهای قابل توجهی رسیده اند اما ما با این همه سرمایه در بهره گیری از نخبگان کوتاهی کرده ایم.

قبادیان تصریح کرد: مشکل اینجاست که هیچگاه نیروی انسانی را مورد توجه جدی قرار نداده ایم که این کوتاهی ناشی از فقر فرهنگی است.

معاون آموزش، پژوهش و فنآوری وزارت صنعت اظهار داشت: سود بالای ۱۰درصد تسهیلات یعنی ورشکستگی و در کنار آن قانون کار، بیمه و مالیات از دیگر مشکلاتی است که به نظر می رسد به تولید کننده فشار می آورد تا دغدغه اش فقط کار نباشد و در این مسیر باید قوانین هم اصلاح شود.

قبادیان اضافه کرد: در عصر کنونی دنیا به سمت تولید هوشمند، کشاورزی هوشمند، ‌ خانه هوشمند حرکت می کند و ما هم باید در همین مسیر گام برداریم تا از قافله جهانی عقب نمانیم.

وی اظهارداشت: وقتی ایران در تولید گازهای گلخانه ای سهم بیشتری از کشورهای جهان دارد نشان می دهد از فناوری بهره مناسبی نداریم و این روند باید اصلاح شود.

قبادیان گفت: امکان ندارد کشوری به توسعه پایدار برسد اما از مسیر فناوری عبورنکند و امروز بسیاری از کارخانجات ما فرسوده هستند و کمتر به سراغ دانشگاه رفته ایم که باید نسبت به نوسازی کارخانجات خود هم اقدام کنیم.

وی بیان کرد: گلوگاه ماندن صنعت درعرصه رقابت و تولید اتکا به تحقیق، خلاقیت و نوآوری است.

معاون وزیر صنعت بیان کرد: باید همه کارهای تولیدی و اقتصادی به مردم و بخش خصوصی سپرده شود و فقط هدایت برنامه ها با دولت باشد تا اقتصاد به سرانجام برسد.

وی گفت: وقتی از میان حدود ۱۰۰هزار واحد صنعتی در کشور فقط دو هزار واحد «آرندی» دارند نشان می دهد از تحقیق و علم عقب مانده ایم.

قبادیان از اجرای «طرح تاپ» درکشور هم خبرداد و گفت: با اجرای طرح تاپ در کشور تلاش می کنیم تا با استفاده از ظرفیت فارغ التحصیلان دانشگاهی ضمن حل مشکلات صنعت برای اشتغال افراد تحصیل کرده هم اقدام کنیم.

وی بیان کرد: آمارها نشان می دهد حدود ۸۰هزار هیئت علمی و یک میلیون و ۲۰۰هزار دانشجوی ارشد و دکتری داریم که اگر وارد صنعت شده و ایده هایشان مطرح شود می توانیم بسیاری از مشکلات موجود در کارخانه ها را برطرف کنیم.

قبادیان اضافه کرد: اگر این افراد وارد صنعت شوند با کمترین هزینه می توانیم موجب تحول در صنعت و تولید شویم و در شهرک های صنعتی تخصصی با ایجاد «آرندی» از فارغ التحصیلان برای رفع موانع تولید استفاده کنیم.

وی اظهارداشت: می توانیم با طرح تاپ ضمن آشتی دادن صنعت و دانشگاه، اشتغال دانشجویان را در بخش صنعت فراهم کنیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز