رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست قزوین خبرداد:

جبران خسارت حمله پلنگ به ۶دامدار بخش الموت غربی

۱۳۹۷/۰۵/۰۲ - ۱۴:۴۳:۳۶
کد خبر: ۷۳۲۹۷۰
جبران خسارت حمله پلنگ به ۶دامدار بخش الموت غربی
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین از جبران خسارت حمله پلنگ به ۶دامدار بخش الموت غربی خبرداد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ سیاوش رضا زاده رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین در این باره اظهار کرد: با پیگیری های انجام شده، سومین مرحله پرداخت خسارات ناشی از حمله پلنگ در استان انجام شد.

وی توضیح داد: در این مرحله ۶مورد از خسارات وارده به دامداران استان در سال ۹۶ که همگی متعلق به بخش الموت غربی بودند، جبران شد.

رضازاده همچنین بیان کرد: با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و بیمه ما، خسارات ناشی از حمله پلنگ از سال ۱۳۹۵تحت پوشش بیمه قرار گرفته و پرداخت می شود.

وی یادآورشد: در استان قزوین از ابتدای این طرح تاکنون خسارات ۲۲دامدار آسیب دیده پرداخت شده است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین اضافه کرد: استان قزوین یکی از زیستگاههای مهم پلنگ ایرانی در کشور محسوب می شود و از جمعیت قابل توجهی از این گونه ارزشمند برخوردار است.

رضازاده ابراز کرد: تخریب زیستگاه‌ ها، کمبود غذا و کاهش طمعه پلنگ، موجبات تعارض بین انسان و پلنگ را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: از طرفی حضور دامداران در زیستگاه‌ های پلنگ و عدم مراقبت‌ های اولیه و اصولی از دام ها توسط چوپانان، موجب تشدید این موضوع و افزایش خسارت به دامداران شده است.

رضا زاده افزود: حفاظت از زیستگاه‌ ها و پیشگیری از تخریب گسترده آنها در کنار مدیریت تعارضات این گونه با همکاری روستائیان از مهمترین اقداماتی است که می تواند به بقاء نسل این حیوان کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: رعایت مقررات چرای دام و عدم ورود دام به زیستگاه های حساس همچنین حفاظت صحیح از دامها، از مواردی هستند که روستائیان می توانند با بکارگیری آنها نقش بسزایی در کمک به حفاظت از این گونه ایفا کنند.

پلنگ Panthera pardus که مهمترین نقش را در کنترل جمعیت حیوانات آسیب رسان به مزارع و باغات نظیر گراز و خرگوش را دارد، بزرگ جثه‌ ترین گربه سان موجود از راسته گوشتخواران و خانواده گربه سانان در ایران است و پلنگ ایرانی در لیست سرخ IUCN به عنوان گونه در معرض خطر انقراض و ضمیمه یک کنوانسیون CITES قرار دارد.

محیط زیست1)

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز