با حضور روسا و معاونان اجتماعی دانشگاه های علوم پزشکی صورت گرفت؛

نشست شورای دانشگاه های علوم پزشکی منطقه شش در قزوین

۱۳۹۷/۰۵/۳۰ - ۱۳:۴۹:۵۱
کد خبر: ۷۴۳۸۱۶
نشست شورای دانشگاه های علوم پزشکی منطقه شش در قزوین
نشست شورای دانشگاه های علوم پزشکی منطقه شش با حضور روسا و معاونان این منطقه در دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ در راستای نشست های ماهانه شورای دانشگاه های علوم پزشکی کلان منطقه شش آمایشی کشور، چهارمین نشست این شورا به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، صبح امروز با حضور روسا و معاونان اجتماعی دانشگاه های عضو برگزار شد.

در این نشست که با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد، ابتدا دکتر منوچهر مهرام، رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین به عنوان میزبان، ضمن خوش آمدگویی، به تشریح برنامه های پیش بینی شده پرداخت و اظهار امیدواری کرد، تبادل نظرات و بیان تجربیات دانشگاه ها  راهگشای پیشبرد اهداف باشد.

در ادامه، دکتر پرویز قزلباش، رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان و رییس شورای کلان منطقه شش آمایشی کشور در سخنان کوتاهی با ابراز تشکر و قدردانی از میزبانی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، اهداف چهارمین نشست شورای کلان منطقه شش را برشمرد و افزود: موضوع اجتماعی سازی سلامت، یکی از مهم ترین بحث های امروز حوزه سلامت است و ما با استفاده از نظرات کارشناسان برای یافتن راهکارهایی برای همگانی کردن سلامت و تزریق احساس مسوولیت در مردم، اینجا جمع شده ایم.

ارایه گزارش عملکرد معاونت های اجتماعی دانشگاه های عضو، برنامه دیگر این نشست بود که با گزارش دکتر شکیب، معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی البرز با موضوع آسیب های اجتماعی و اولویت بندی آنها آغاز شد.

دکتر شکیب اظهار کرد: استان البرز با سه میلیون جمعیت که 80درصد آن شهر نشین هستند، به علت مهاجر پذیری، 10منطقه حاشیه نشین دارد که این موضوع، لزوم توجه به موضوع اجتماعی سازی سلامت را در این استان نشان می دهد.

 وی افزود: از این رو با برنامه ریزی و هماهنگی بین بخشی به شناسایی و اولویت بندی آسیب های اجتماعی پرداختیم و موفق به کاهش چشمگیر طلاق در استان شدیم.

دکتر زهیری، معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اراک، دیگر سخنران این نشست به ارایه گزارش راه اندازی کانون های سلامت محله پرداخت و گفت: در استان مرکزی، 42کانون با یک هزار و 211عضو فعالیت می کنند که در این کانون ها با انتخابات درونی، 84دبیر و یا جانشین دبیر فعالیت می کنند.

گزارش عملکرد جلب مشارکت خیّرین، موضوع دیگر این نشست بود که توسط دکتر خاکی، معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی قم، ارایه شد.

وی اذعان کرد: نخستین بیمارستان خیریه در قم، به همت مرحوم حضرت آیت الله حایری شیرازی، موسس حوزه علمیه قم در سال 1308 ساخته شده و به مردم، خدمات درمانی ارایه می دهد.

این مقام مسئول گفت: تشکیل مجمع خادمان درمان با عضویت مدیران کل، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و خیّرین سلامت، از جمله فعالیت های دانشگاه علوم پزشکی قم در حوزه جلب مشارت های مردمی است و هم اکنون، پنج بیمارستان از شش بیمارستان این استان، خیّرساز هستند.

در ادامه این نشست، گزارش برگزاری مجامع سلامت استان و شهرستان های دانشگاه های عضو منطقه شش، توسط دکتر شعوری، معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ارایه شد.

31 مجمع سلامت استان و شهرستان در کل منطقه شش، به تفکیک: هشت مجمع در استان زنجان؛ شش مجمع در استان البرز؛ یک مجمع در شهر خمین، دو مجمع در شهر ساوه؛ چهار مجمع در استان قزوین و 10مجمع در استان مرکزی، برگزار شده است.

گزارش عملکرد حوزه معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با محوریت عوامل تعیین کننده سلامت و تشریح طرح جامع سلامت استان، برنامه دیگر این نشست بود که توسط و دکتر سید سعید اسکویی، معاون اجتماعی دانشگاه و مهندس نوروزعلی عزیزخانی، مسوول دبیرخانه سیاستگذاری سلامت استان ارایه شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز در جمع بندی مطالب گفته شده توسط حاضران، ضمن تصریح به اینکه تعیین کننده های اجتماعی سلامت در هر منطقه، مربوط به همان منطقه است و مشکلات هر منطقه و تصمیم گیری برای آن از یک منطقه به منطقه دیگر، فرق می کند؛ گفت: در بخش صنعت، مشکلات زیادی وجود دارد که مستقیماً سلامت جامعه را به خطر می اندازد.

دکتر مهرام با تأکید بر اینکه در موضوع تعیین کننده های اجتماعی سلامت، باید ابتدا مشکلات، شناخته شده و اولویت بندی شود؛ عنوان کرد: سپس باید با توجیه دستگاه های مختلف استانی، راهکار حل مشکلات را برنامه ریزی کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه فضایی که امروز در حوزه مدیریتی استان قزوین حاکم و استقرار دیده بانی سلامت در استانداری این استان است؛ اظهار کرد: این اتفاق از نظر پیگیری امور سلامت استان، یک دستاورد بسیار مهم بوده و پیگیری امور را برعهده می گیرد.

 دکتر مهرام، راه اندازی خانه مشارکت در سلامت استان را هم از دستاوردهای خوب در حوزه سلامت این استان برشمرد.

این نشست یک روزه با بررسی چالش های موجود در حوزه معاونت های اجتماعی و بیان دیدگاه ها و راهکارهای برون رفت از این چالش ها کار خود را ادامه می دهد.

این نشست، دومین نشست دانشگاه های علوم پزشکی شورای منطقه شش آمایشی است که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار می شود.

نظر شما