در کارگاه تخصصی خوشنویسی صورت گرفت؛

چگونگی مشق نظری و بررسی آثار هنرمندان

۱۳۹۷/۰۶/۳۱ - ۱۰:۴۰:۵۲
کد خبر: ۷۵۵۴۰۲
چگونگی مشق نظری و بررسی آثار هنرمندان
کارگاه تخصصی خوشنویسی حوزه هنری با حضور: استاد میرحیدر موسوی به بررسی «چگونگی مشق نظری و بررسی آثار هنرمندان» اختصاص یافت.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ کارگاه تخصصی خوشنویسی با موضوع  چگونگی مشق نظری و بررسی آثار هنرمندان برگزار و در این کارگاه استاد میر حیدرموسوی، به بررسی روند تاریخی هنر خوشنویسی پرداخت.

وی تکامل سبک های مختلف خوشنویسی در سه دوره تاریخی: صفویه، قاجاریه و معاصر را مرهون مجاهدت استادان بزرگ خوشنویسی و معلول زمینه های اجتماعی برشمرد و گفت: سرآغاز صفویه دوره شکوفایی هنر خوشنویسی است.

استاد موسوی ادامه داد: استادان بی نظیر و دوران سازی چون، میرعماد حسنی قزوینی توانستند با ترکیب بندی های جدید در چلیپا نویسی الهام بخش دیگران شوند.

وی به تحول خوشنویسی در عصر قاجار پرداخت و افزود: بر کسی پوشیده نیست که هنر خوشنویسی در دوره قاجاریه با مجاهدت استادان بزرگی چون، میرزا غلامرضا اصفهانی، توسعه و گسترش چشمگیری یافت.

این استاد خوشنویسی اذعان کرد: این هنرمند دوره ناصری با مهارت تمام می نوشت و در نستعلیق و شکسته نستعلیق صاحب سبک خودش است.

وی افزود: او در ترکیب بندی حروف و کلمات استاد بود و به تنهایی توانست با خلاقیتی منحصر به فرد با ایجاد رابطه فرمی بین حروف، فضا سازی و ترکیب بندی های کاملا دقیق، «سیاه مشق» را به عنوان یک سبک (ژانر) هنری در خوشنویسی به اوج رسانده، تثبیت کرده و به عنوان یکی از قالب های خوشنویسی معرفی کند.

مسوول کارگاه خوشنویسی این مرکز ضمن تاکید بر اهمیت خلاقیت در خوشنویسی و اجتناب از تکرار و شبیه نویسی یادآور شد: هنرمند با ممارست، تمرین و تجربه باید به سبک ویژه خودش برسد.

 استاد موسوی خاطرنشان کرد:تجربه تاریخی نشان داده؛ شیوه متفاوت و استقلال نظر، از مبانی رشد محسوب می شوند و اثری که خلق شود شناسنامه خاص خودش را خواهد داشت.

در ادامه این نشست با پخش اسلاید آثار اعضای کارگاه، استاد موسوی به اهمیت "نقد" پرداخت و گفت: این شیوه بزرگ نمایی(پخش اسلاید) حروف و کلمات، دوایر و کشیدگی ها میزان پایبندی هنرمند به قانون مندی و رعایت اصول زیباشناختی را نشان می دهد چرا که دیده شدن خطاها مسیر نقد را هموار می کند.

کارگاه خوشنویسی حوزه هنری به صورت منظم با حضور استادان کشوری و جمعی از علاقه مندان در این مرکز برگزار می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز