مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین تاکید کرد؛

رفاه روستائیان در گرو مهاجرت معکوس و ماندگاری جمعیت

۱۳۹۷/۰۷/۱۵ - ۱۴:۴۵:۳۵
کد خبر: ۷۶۱۶۵۵
رفاه روستائیان در گرو مهاجرت معکوس و ماندگاری جمعیت
اکرم نجفی، رفاه اجتماعی و اقتصادی را بزرگترین سرمایه های روستاییان دانست و گفت: برای مهاجرت معکوس و ماندگاری جمعیت روستایی باید در این زمینه ها سرمایه گذاری کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ اکرم نجفی مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری در مراسمی که به مناسبت 15مهر، روز ملی روستا و عشایر و با حضور خبرنگاران برگزار شد، افزود: براساس سرشماری نفوس و مسکن سال 95، 823روستای دارای سکنه در استان قزوین وجود دارد که 630روستا از خدمات دهیاری ها بهره مند هستند.

وی ادامه داد: 810میلیارد ریال اعتبار سال گذشته و از محل ارزش افزوده به روستاهای دارای دهیاری در زمینه انجام خدمات زیربنایی و روبنایی تخصیص داده شد که از ابتدای سال جاری و تاکنون 400 میلیارد ریال از این محل به آنها پرداخت شده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین اظهار داشت: در هفته دولت امسال 354پروژه در قالب زیرسازی و بهسازی معابر، خدمات عمومی، احداث غسالخانه، آتش نشانی و بوستان روستایی و با اعتباری بالغ بر 300میلیارد ریال اعتبار از سوی دهیاران استان مورد بهره برداری قرار گرفت.

نجفی همچنین اشاره ای به حوزه پسماند استان داشت و بیان کرد: عدم توجه به آن صدمات جبران ناپذیری را به منابع خاکی، آبی و موجودات زنده وارد می کند و اهمیت توجه به این موضوع امروزه بر کسی پوشیده نیست.

به گفته وی، کارگروه پسماند روستاهای استان از اواسط سال95 با هدف ساماندهی پسماند روستایی با محوریت فرمانداران، بخشداران و دهیاران تشکیل  شده است و در حال حاضر شاهد انتقال پسماند روستاهای هشت بخش به مجتمع بازیافت محمدآباد قزوین هستیم.

این مسئول روستایی با اشاره به حوزه اشتغالزایی در روستاهای استان قزوین، گفت: با توجه به تفاهم نامه ای که میان معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری، بنیاد علوی و بانک سینا منعقد شده تاکنون 330میلیارد ریال تسهیلات برای 73طرح با هدف اشتغالزایی یک هزار و 929نفر در استان قزوین پرداخت شده که 40 طرح نیز تاکنون مورد بهره برداری قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین در ادامه تاکید کرد: حرکت به سمت ایده های نو و خلاقانه ای مانند استارت آپ می تواند به عنوان موتوری محرک برای غلبه بر مشکلات باشد و به همین منظور امسال 2رویداد استارت آپ داخلی در اردیبهشت ماه و کشوری نیز در شهریورماه به میزبانی قزوین برگزار شد.

اکرم نجفی ادامه داد: در حوزه ورزش نیز تفاهم نامه ای میان دفاتر روستایی و اداره کل وزرش و جوانان استان قزوین در حال انعقاد است که تجهیز لوازم ورزشی 30روستا در هفته دولت سر آغاز این همکاری است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 120روستای قزوین به شبکه نسل چهارم اینترنت متصل هستند، گفت: 120دهیاری این استان با اتصال به شبکه دولت، تمامی مکاتبات اداری خود را از این طریق به انجام می رسانند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین همچنین به جشنواره عکس روستا اشاره  کرد و گفت: یکی از برنامه هایی که به مناسبت روز روستا و از امروز برگزار خواهد شد، جشنواره عکس روستا و زندگی است که در دو بخش حرفه ای و آماتور برگزار  خواهد شد و طبیعت، معماری، گردشگری، آداب و رسوم، محیط زیست و صنایع و تولیدات روستایی محورهای این جشنواره هستند و علاقمندان تا ۱۵ آذر ماه فرصت دارند عکس ها را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

نجفی با اشاره به اینکه از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری 230میلیارد ریال به توسعه راه های روستایی استان اختصاص یافته است که تاکنون تنها 40 میلیارد ریال آن هزینه شده، افزود: در سفر اخیر رییس سازمان برنامه و بودجه به استان، قول داده شد تا تمامی اعتبارات این سفر تا پایان امسال به طور 100 درصد تخصیص داده شود.

وی در پایان اظهار داشت: دهیاری ها باید روز به روز به سمت خودکفاتر شدن حرکت کنند و پرداختن به مسایل اقتصاد پایدار روستاها کمک بزرگی به روستا و دهیاری ها است.

مدیرکل روستایی  (2)

نظر شما