معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی خبر داد؛

اجرای طرح ایران–سیمیت در اراضی گندم شهرستان آوج

۱۳۹۷/۰۷/۱۶ - ۱۳:۳۳:۰۹
کد خبر: ۷۶۲۰۴۷
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از همکاری مشترک ایران و مرکز بین المللی «سیمیت» برای رشد 25درصدی تولید گندم و اجرای آن در اراضی گندم دیم شهرستان آوج خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ مجید اسماعیلی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قزوین در کمیته فنی طرح افزایش عملکرد گندم و نظام های زراعی گندم بنیان که با حضور مدیران و کارشناسان فنی برگزار شد گفت: برای به تایید رسیدن این طرح 59جلسه کمیته فنی گندم در سطح کشور برگزار شده است.

وی افزایش ۲۵درصدی عملکرد در هکتار گندم دیم را از اهداف پروژه مشترک ایران- سیمیت برشمرد و افزود: این طرح با توجه به شرایط  آب  و هوایی در سه استان زنجان، همدان و اردبیل پیش از این اجرا شده بود و قزوین چهارمین استانی است که طرح سیمیت در آن عملیاتی می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه در این طرح موضوع تغییر ادوات کشاورزی  نیست  بلکه هدف  تناوب و حفظ بقایای گیاهی  با یک نگرش سیستمی است، اضافه کرد: سه اصل مهم فائو در کشت زراعت شامل حذف گاو آهن برگردان، حفظ 30درصدی بقایای گیاهی و تناوب درکشت مزارع دیم مواردی است که در طرح سیمیت رعایت می شود.

اسماعیلی اظهار داشت: با اجرای  طرح  سیمیت  ضمن افزایش  در آمد اقتصادی کشاورزان  و حفظ پایداری تولید، خطرات زیست محیطی نیز کاهش می یابد.

وی به اهمیت اجرای طرح ایران سیمیت در اراضی دیم اشاره کرد و گفت:  این طرح در سال اول در سطح 10هکتار از اراضی دیم روستای چاه برف شهرستان آوج  اجرا می شود که در نظر داریم در یک برنامه 5ساله عملکرد محصول را  25درصد افزایش دهیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ضمن بیان اینکه  در این طرح ترویج روش های کاشت، داشت و برداشت لحاظ شده و ارتباطی بسیار خوبی با مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی برقرار می کند، گفت: رعایت اصول کشت از نظر کوددهی، مبارزه با علفهای هرز نیز با روش متداول در این طرح انجام می شود.

اسماعیلی اضافه کرد: طرح ایران سیمیت قابل توسعه در سطح 43هزار هکتار از اراضی دیگر شهرستان آوج و سایر مناطق نیز است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز