استاندار قزوین خواستارشد؛

آسیب شناسی پدیده طلاق در استان قزوین

۱۳۹۷/۰۷/۲۹ - ۱۱:۴۵:۰۰
کد خبر: ۷۶۷۲۰۸
آسیب شناسی پدیده طلاق در استان قزوین
استاندار قزوین خواستار آسیب شناسی پدیده طلاق در این استان شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین در دومین جلسه شورای راهبردی جمعیت استان که در استانداری برگزار شد، گفت: باید با یک تحلیل و آسیب شناسی دقیق دلایل رشد و افزایش طلاق در استان قزوین مورد بررسی قرار بگیرد.

وی افزود: اداره ثبت احوال فقط چهار اتفاق تولد، مرگ، ازدواج و طلاق را ثبت می کند و تحلیل اجتماعی و آسیب شناسی این آمارها بر عهده سایر نهادها و ارگان ها است.

این مقام مسئول با بیان اینکه قزوین رتبه بیستم کشور را در آمار ازدواج دارد، افزود: از این نظر استان نسبت به کل کشور وضعیت مناسبی دارد اما رتبه دهم کشور در پدیده طلاق مناسب نیست.

رییس شورای راهبردی جمعیت استان قزوین در رابطه با افرادی که ساکن قزوین نیستند اما طلاق خود را در استان ثبت می کنند، گفت: طبیعتا چنین طلاق هایی نمی تواند در آمار طلاق استان قرار گیرد اما باید بررسی کرد که چه تعداد از طلاق‌های استان قزوین در استان های دیگر ثبت شده و دلیل این جابه جایی طلاق‌ها چیست؟

زاهدی افزود: سازمان ثبت احوال آمادگی دارد اطلاعات مربوط به طلاق را در اختیار محققان قرار دهد تا این موضوع را آسیب شناسی کنند.

این مقام مسئول با اشاره به طلاق برخی زوج‌ ها در سال اول یا پنج سال اول زندگی افزود: این پدیده نشان می دهد که هنوز بسیاری از زوج ها به رشد عقلی و آمادگی ذهنی لازم برای ازدواج دست نیافته اند و بنا به برخی از باورها و دیدگاه‌های اجتماعی یا سنتی به ازدواج اقدام کرده اند.

استاندار قزوین با اشاره به طلاق های بالای 75سال گفت: ظاهرا عامل اصلی طلاق میان زوج‌های بالای 75سال به علت فقر است چون در صورت برخورداری از توان مالی بالا، هرگز زوجه حاضر نخواهد شد از سهم یک هشتم ارث خود منصرف شود.

زاهدی با تاکید بر ارایه خدمات به شهروندان از طریق کارت‌های ملی هوشمند افزود: در این صورت شهروندان بعد از تغییر محل سکونت مجبور به اعلام تغییر مکان و دریافت کد پستی جدید هستند که موجب می شود آمار مهاجرت به صورت آنلاین ثبت شده و برای استخراج آمار آن با مشکل مواجه نباشیم.

مدیرکل ثبت احوال استان قزوین نیز در این جلسه گفت: در 6ماه نخست سال جاری یک هزار و 315مورد طلاق در استان ثبت شده است.

حسن وفایی افزود: در سال گذشته نیز 2هزار و 922طلاق در استان ثبت شد که 27مورد آن مربوط به زوج های بالای 75سال بود.

وی گفت: این روند به دلیل حق استفاده زوجه از حقوق مستمری پدر رو به افزایش است که باید برای تحلیل و آسیب شناسی آن اقدام کرد.

 

نظر شما