به مناسبت کنگره سه هزار شهید استان قزوین؛

از کتاب «شعله در شمعدانی» رونمایی شد

۱۳۹۷/۰۸/۰۱ - ۱۱:۵۶:۲۵
کد خبر: ۷۶۸۱۰۸
از کتاب «شعله در شمعدانی» رونمایی شد
به مناسبت کنگره سه هزار شهید استان قزوین؛ از کتاب «شعله در شمعدانی» در حوزه هنری قزوین رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ به مناسبت کنگره سه هزار شهید استان، مراسم رونمایی از مجموعه اشعار آیینی «شعله در شمعدانی» اثر؛ اسماعیل سکاک در حوزه هنری قزوین برگزار شد.

حوزه هنری2

در این برنامه رضا اسماعیلی و محمدعلی حضرتی از شاعران برجسته درخصوص ویژگی‌های شعر آیینی سخن گفتند.

علی هوشمند رئیس حوزه هنری قزوین در این برنامه گفت: در ایام اربعین که فضای معنوی بر جامعه حاکم است توفیق داشتیم از مجموعه «شعله در شمعدانی» رونمایی کنیم.

وی افزود: آثار هنری برای اهل هنر ارزشمند است اما آثار آیینی عطر ائمه اطهار را می دهد و هنرمند با همه ارادت و اعتقاداتش اینگونه آثار را خلق می کند.

رضا اسماعیلی از شاعران آیینی با اشاره به پیشرفت شعر آیینی پس از پیروزی انقلاب گفت: بعد از پیروزی انقلاب و حاکمیت ارزش‌ها، شاعران با آرامش خاطر برای بیان ارادت به اهل بیت در این عرصه وارد شدند و زمینه برای فعالیت شاعران مذهبی و آیینی مهیا شد، شعر آیینی نیز جهش قابل توجهی داشت، چراکه در گذشته رشد شعر آیینی این گونه نبود، حتی در برخی از حاکمیت‌ها بردن نام اهل بیت جرم محسوب می شد.

اسماعیلی افزود: بعداز پیروزی انقلاب در مجالس عزاداری اهل بیت همواره عطش شنیدن شعر آیینی وجود دارد و مردم به دنبال شعر آیینی خوب، نوحه و مرثیه هستند، بنابراین شاعران ترغیب شدند که شعر آیینی بسرایند.

وی گفت: در دهه شصت شاعران با بزرگان انقلاب محشور بودند و آن شور حماسی و شعور انقلابی را به خوبی می توانستند بسرایند، اما با گذر زمان از لحاظ کیفی وقتی آثار را ارزش‌یابی کنیم افت‌ها و آسیب‌هایی را می بینیم.

اسماعیلی با بیان اینکه شعر دفاع مقدس با پیوند عمیق آن با شعر عاشورایی همراه بود، تصریح کرد: شاعران آیینی با حضور در جبهه‌ها و سرودن شعر عاشورایی، اصحاب امام حسین(ع) را به عنوان الگو و اسوه رزمندگان بیان کرده و نشان دادند شعر دفاع مقدس و الگوهای ایرانی همچون سیاوش باشعر عاشورایی پیوند خورده است.

وی عنوان کرد: در شعر آیینی باید سوگ، حماسه، پیام، عبرت و عرفان وجود داشته باشد، عرفانی که از شریعت سرچشمه گرفته باشد نه عرفان‌های کاذب امروزی؛ عرفانی که انسان را به حقیقت برساند.

وی با اشاره به پیوند دین و سیاست در شعر آیینی خاطرنشان کرد: شعر آیینی نباید فقط اشک مخاطب را دربیاورد، بلکه می بایست بیدارکننده باشد، استکبار ستیزی را بیان کند و هدف والای امام حسین(ع) را به مخاطب نشان بدهد.

این شاعر آیینی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که امروزه در شعر آیینی کمتر دیده می شود، پرداختن به موضوعات توحیدی است.

وی با اشاره به آموزش‌های شعر آیینی به شاعران جوان گفت: در سال ‌های اخیر تشکل‌هایی به وجود آمده که به نقد و آسیب شناسی و آموزش شعر آیینی به شاعران جوان می پردازند و در این حوزه پیشرفت‌هایی صورت گرفته است.

وی افزود: معیار شاعر آیینی باید دین و قرآن باشد، شاعران آیینی باید ایمان، عمل صالح، ذکر کثیر داشته باشند و از صورت دین به سیرت و باطن آن برسند.

اسماعیلی در ادامه با بیان اینکه کتاب «شعله در شمعدانی» دارای ویژگی‌های اشعار آیینی خوب است عنوان کرد: سکاک از شاعران نسل دوم انقلاب است که اشعارش دارای مضامین ضد استکباری است و شهدای کربلا را با عزت و صلابت به صورت حماسی تصویر کرده است.

در این جلسه محمدعلی حضرتی نیز با اشاره به شعر آیینی از منظر تاریخی گفت: برخلاف آنچه تصور می شود، شعر آیینی فقط نعت و منقبت، مدح و مرثیه نیست بلکه همه عرصه‌های انسانی را در می نوردد.

وی عنوان کرد: در آغاز شعر فارسی با فضای آن روزگاران، شاعران برای اشاره به آنچه‌ما امروز شهر آیینی می نامیم از هر فرصتی استفاده می کردند.

حتی شاعران عاشقانه گو هم مانند «رابعه بنت کعب» از فرصت استفاده و در قاب شعر عاشقانه ماجراهای مذهبی را بیان می‌کردند، ضمن اینکه «دقیقی زرتشتی» هم از فضای شعر برای بیان مبارزه ایرانی‌ها علیه بنی عباس و امویان، بهره می برد.

وی بیان کرد: این شاعران ساده ترین احساس‌های عاشقانه را با تلمیح به ماجراهای مورد قبول شیعیان پیوند داده و به بیان ظلمی که به پیشوایان شیعیان روا شده بود می‌پرداختند.

این مسئول با اشاره به تلاش شاعران برای نمایش مظلومیت اهل بیت گفت: این شاعران که همواره در محدودیت بودند در حقیقت کسانی هستند که راه را برای شاعرانی مثل فردوسی هموار کردند تا آن‌ها بتوانند اشارت روشن تری برای بیان باورهای مذهبی در شعرشان داشته باشند.

وی تصریح کرد: اگر سخن عبدالجلیل رازی قزوینی که اشراف فوق العاده به ادبیات آن روزگار (قرن ششم) دارد قبول داشته باشیم باید بپذیریم که برخلاف آنچه ما تصور می‌کنیم گویندگان این شعرها همه شیعه نبودند.

حضرتی در ادامه با اشاره به کتاب «شعله در شمعدانی» بیان کرد: سکاک شاعری است که توانسته در دریا شعر آیینی شناگری کند و از ویژگی‌ها شعر او این است که بسیار روان و مناسب فضای هیاتی است.

وی افزود: البته شعر سکاک از شعر هیاتی بسیار قوی‌تر است اما به لحاظ محتوایی مناسب فضای هیاتی است زیرا در شعر سکاک نقبی به فضای اجتماعی امروز هم وجود دارد.

حضرتی تصریح کرد: سکاک در شعرش به سمت پیچیدگی‌های زبانی نمی رود، زیرا فضای هیات و مخاطب هیاتی نیازمند چنین آثاری است تا لذت شعر خوب را در محتوا و زبان و صورت خیال با آن‌ها بچشاند و سلیقه شعری شان را بالا ببرد.

وی در پایان عنوان کرد: سکاک در شعرش به عناصر آیینی و مذهبی قزوین هم توجه تمام دارد؛ امید است که شاعران دیگر هم به این موضوع توجه کنند.

در این برنامه از کتاب«شعله در شمعدانی» رونمایی شد و با اهدای لوح از تلاش‌های اسماعیل سکاک تقدیر به عمل آمد.

حوزه هنری3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز