رئیس کارگروه گردشگری شهرداری قزوین:

فراهم کردن زندگی کیفی از اهم وظایف شهرداری‌ها

۱۳۹۷/۰۸/۰۹ - ۱۱:۰۰:۵۸
کد خبر: ۷۷۰۸۱۹
فراهم کردن زندگی کیفی از اهم وظایف شهرداری‌ها
رئیس کارگروه گردشگری شهرداری قزوین فراهم کردن زندگی کیفی برای شهروندان را از اهم وظایف شهرداری‌ها برشمرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ حسنعلی اصغری، رئیس کارگروه گردشگری شهرداری قزوین، بیان کرد: یکی از مهم ترین وظایف شهرداری‌ها فراهم کردن زندگی کیفی برای شهروندان است.

وی اذعان کرد: امروزه شهرها، به محلی برای رویارویی فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف بدل گشته‌اند، پیشرفت تکنولوژی و ارتقای سطح ارتباطات، امکان جابجایی راحت‌تر به فواصل دور و تمایل بیشتر مردم به استفاده از شرایط زندگی در شهرها سبب شده تا سیل عظیمی از جمعیت به شهرها مهاجرت کرده و مشغول به زندگی شوند.

اصغری اظهار کرد: با افزایش جمعیت در سطح محدوده شهرها، رشد چشم‌گیر مشکلات و معضلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی همگام با مشکلات زیربنایی و زیرساختی، زندگی شهری را دچار چالش جدی کرده و به طور کلی فراهم کردن زندگی خوب و دارای کیفیت بالا برای تمامی شهروندان در درون یک محیط شهری کار بسیار دشواری است.

معاون برنامه‎‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری قزوین تصریح کرد: به طور معمول اجتماعاتی که نابرابری بسیاری در آنها مشاهده می‌شود پایدار نیستند و تغییر و بهبود این وضعیت، نیازمند الگویی جدید در نظام مدیریت شهرهاست.

وی ادامه داد: الگویی که فارغ از نظریه‌های معمول و در سطحی فراتر از نیازهای اولیه انسانی بتواند شرایطی برای مردم و شهروندان ایجاد کند تا برای پرداختن به مشکلات به ظاهر سخت شهری، قدرت تفکر، برنامه‌ریزی و عمل، با در نظر گرفتن فرصت‌ها را داشته باشند.

رئیس کارگروه گردشگری شهرداری قزوین با تاکید براینکه فراهم کردن زندگی خوب و دارای کیفیت مطلوب برای شهروندان از وظایف شهرداری‌ها است، افزود: در فرآیند ارتقای کیفیت زندگی شهروندان، متغیرهای گوناگونی ایفای نقش می‌کنند که در این میان نقش مدیریت شهری در سکونت‌گاه‌ها برجسته خواهد بود، چرا که شهرداری‌ها با فراهم آوردن امکانات و خدمات زیربنایی می‌توانند چشم‌ اندازی زیبا و دل‌پذیر از محیط و منظر شهری را برای شهروندان فراهم آورند.

اصغری تصریح کرد: کیفیت زندگی مفهومی چند وجهی، متأثر از زمان، مکان و ارزش‌های فردی و اجتماعی است که از یک‌سو، ابعاد عینی و بیرونی و از سوی دیگر، ابعاد ذهنی و درونی دارد و به واقع شهروندان مفهوم کیفیت زندگی را خوب می‌دانند.

وی اذعان کرد: مدیریت شهری ضمن کنترل و نظارت‌ بر ساختار کالبدی، اقتصادی و اجتماعی و زیست محیطی شهرها، با اتخاذ خط مشی‌های بلندمدت راهبردی موجب توسعه پایدار شهرها می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری قزوین خاطرنشان کرد: فعالیت‌های گردشگری می‌تواند با ایجاد فرصت‌های مناسب اشتغال و کسب درآمد برای ساکنان محلی، امکان توسعه‌ی پایدار و یکپارچه‌ی شهری را فراهم سازد و در این زمینه شهرداری قزوین موفق به خلق اثرات مثبتی بر توسعه‌ی گردشگری شهری شده است که از مهم‌ترین کارکردهای آن، ارائه‌ی امکانات و زیرساخت‌های اولیه مورد نیاز گردشگران در سطح شهر بوده است.

این مقام مسئول در ادامه گفت: اگرچه مدیریت شهری دراین‌خصوص موجبات رضایت نسبی گردشگران را فراهم کرده، ولی در مسیر تداوم و پایداری گردشگری شهری در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی شهر لازم است به‌منظور نهادینه کردن تعامل گردشگری با دیگر فعالیت‌های موجود در شهر و از همه مهم‌تر، تعامل فرهنگ گردشگران با جامعه‌ی میزبان اقدامات موثری نیز صورت گیرد.

وی بیان کرد: مدیریت شهری به تمامی نهاد‌ها، سازمان‌ها و افرادی گفته می‌شود که به صورت رسمی یا غیررسمی در فرآیند مدیریت شهر اثرگذار هستند و چنان چه شهر را به مثابه یک سازمان قلمداد کنیم، در رأس آن مدیریت شهری ضمن برنامه ریزی دقیق، فعالیت‌های شهری را سازمان‌دهی کرده و در کنار ایجاد انگیزه، بر فعالیت‌های انجام شده نظارت می‌کند.

اصغری یکی از مهم‌ترین اهدف مجموعه مدیریت شهری را ارتقای شرایط‌ کار و زندگی جمعیت ساکن در قالب اقشار و گروه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی و حفاظت از حقوق شهروندان، تشویق به توسعه اقتصادی و اجتماعی پایدار و حفاظت از محیط کالبدی شهر، آماده‌سازی زیرساخت‌های اساسی برای عملکرد کارآمد شهرها، آماده‌سازی خدمات لازم برای توسعه منابع انسانی، بهبود بهره‌وری و استاندارد‌های زندگی شهری، تنظیم فعالیت‌های تاثیرگذار بخش خصوصی بر امنیت، سلامتی و رفاه اجتماعی جمعیت شهری، آماده ساختن خدمات و تسهیلات لازم برای پشتیبانی فعالیت‌های مولد و عملیات کارآمد موسسه‌های خصوصی در نواحی شهری و ... برشمرد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز