مدیرکل امور روستایی استانداری قزوین مطرح کرد:

اتخاذ تدابیر ویژه لازمه مدیریت دهیاری‌ها

۱۳۹۷/۰۸/۲۱ - ۱۱:۳۶:۵۱
کد خبر: ۷۷۴۹۰۷
اتخاذ تدابیر ویژه لازمه مدیریت دهیاری‌ها
مدیرکل امور روستایی استانداری قزوین مدیریت دهیاری‌ها را مستلزم اتخاذ تدابیر ویژه دانست.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ اکرم نجفی مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین گفت: با توجه به کاهش عمده اعتبارات دهیاری‌های کشور در سال جاری، سال ۹۷ سال سختی برای مدیریت روستایی بوده لذا نیازمند اتخاذ تدابیر ویژه از سوی دهیاری‌ها و شوراها جهت تداوم ارائه خدمات بهینه به مردم هستیم.

نجفی، با اشاره به کاهش حدود پنجاه درصدی اعتبارات دهیاری‌ های کشور در سال جاری تاکید کرد: متاسفانه در بررسی بودجه سال۹۷ به صورت ناگهانی میلیاردها تومان از عوارض سوخت شهرداری‌ها و دهیاری‌ها حذف شد و به سایر ردیف‌ها اختصاص پیدا کرد که همین موضوع باعث کاهش کمک‌های دولتی به دهیاری‌‌ها و شهرداری‌ها در سال جاری نسبت به سال ۹۶ شد.

وی افزود: هرچند نمایندگان مجلس در نهایت با ارایه‌ طرحی یک فوریتی مجددا خواستار اصلاح این موضوع شدند اما شواهد نشان می‌دهد با توجه به قرار داشتن در نیمه دوم سال، اتفاق خاصی برای سال جاری رخ نداده و دهیاری‌ها با توجه به این موضوع شرایط خاصی را تجربه خواهند کرد.

نجفی ادامه داد: با توجه به این موضوع انتظار داریم با نظارت فرمانداری‌ها و بخشداری‌‌ها و مدیریت شرایط فعلی توسط دهیاری‌ها و شوراها، در گام اول صرفه‌جویی و مدیریت هزینه‌ها و علی الخصوص کاهش هزینه‌های جاری جزو اولویت‌های کاری مدیران روستایی باشد.

مدیرکل امور روستایی استانداری قزوین بیان داشت: علاوه بر این و با توجه به کاهش کمک‌های دولتی، دهیاری‌ها جهت تحقق بودجه باید در زمینه وصول عوارض و درآمدزایی به صورت ویژه اقدام کنند.

نجفی گفت: با هدف ایجاد منابع درآمدی پایدار جهت دهیاری‌ها با توجه به تفاهم نامه موجود با پست بانک؛ دهیاران می‌بایست از ظرفیت تسهیلاتی که از طریق پست بانک با سود ۸درصد جهت فعالیت‌های اقتصادی درآمدزا در اختیار این نهاد قرار می‌گیرد نهایت استفاده را کنند.

وی با اشاره به لزوم استفاده‌ حداکثری از فرصت‌های حداقلی در شرایط فعلی گفت: با درنظر گرفتن همه‌ شرایط تاکید داریم که حداقل ۶۰درصد از بودجه دهیاری‌ها باید صرف پروژه‌های عمرانی شده و در این راستا اولویت به پایان رساندن پروژه‌های نیمه تمام است.

مدیرکل امور روستایی استانداری قزوین، ادامه داد: می دانیم شرایط به نسبت گذشته برای دهیاران سخت شده اما امیدواریم که آنان این تهدید را به فرصت تبدیل کرده و در این شرایط خاص به مدیریت مناسب اوضاع بپردازند و استفاده از ظرفیت سایر ادارات و دستگاه‌ها و اجرای مشارکتی پروژه‌ها را نیز مدنظر قرار داده و از ظرفیت دستگاه‌ها و خیرین در راستای عمران و آبادانی روستا استفاده کنند.

وی ضمن تاکید بر فعالیت‌های مشارکتی با ادارات در چهارچوب قوانین و مقررات گفت: در سال جاری با مشارکت دهیاری‌ها و اداره کل ورزش و جوانان چندین خانه ورزش روستایی در استان راه‌اندازی و تجهیز شد و بنیاد مستضعفان نیز آمادگی لازم جهت همکاری با دهیاری‌ها در راه اندازی مکانهای ورزشی را دارد.

نجفی یادآور شد: تاکید می‌کنیم که اعتبارات مربوط به روستاها باید در محدوده روستا هزینه شود و دهیاری‌ها ضمن کاهش هزینه‌های جاری و تلاش جهت درآمدزایی، از هزینه‌های بی مورد و برخی اوقات وظایفی که متولی خاص خود را دارد خودداری کنند.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین اظهار داشت: هرچند به هرحال برخی تصمیمات کشوری تاثیرات خاص خود را در استان میگذارد اما مدیریت عالی استان توجه ویژه‌ای به توسعه همه جانبه روستاها داشته و بسیاری از پروژه‌های اولویت دار در حال پیگیری فعلی مربوط به روستاها است.

نجفی گفت: در جلسات کمیته برنامه ریزی شهرستان‌ها نیز یکی از اولویت‌های مدنظر، توسعه و عمران روستایی و به تبع اجرای طرح هادی در تعداد بیشتری از روستاهاست.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز