مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین:

۲۷هزار نسخه کتاب جذب کتابخانه‌های استان شد

۱۳۹۷/۰۸/۲۳ - ۱۳:۱۱:۴۱
کد خبر: ۷۷۵۸۳۶
۲۷هزار نسخه کتاب جذب کتابخانه‌های استان شد
رویا اسماعیلی گفت: ۲۷هزار نسخه کتاب در قالب گلریزان جذب کتابخانه‌های استان شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ رویا اسماعیلی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که بمناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در محل این اداره کل برگزارشد ضمن تبریک این هفته اظهارکرد: با حمایت استاندار محترم امسال طرح فرهنگی «اهداءکتاب» اجرا شدتا کتبی که در منازل وجود داشت از حبس خارج شده و در اختیار همگان قرار گیرد که در این راستا ۲۷هزار نسخه کتاب در گلریزان کتاب جذب کتابخانه‌ها شد.

وی بیان کرد: در یک سال گذشته اقداماتی شده و توانستیم در تامین منابع کتاب برتر شویم و انجمن کتابخانه‌های شهرستان البرز هم به عنوان برتر کشوری معرفی شد.

اسماعیلی تصریح کرد: ۱۵۵نویسنده، مولف و مترجم بومی هم در این طرح شناسایی شدند و کتابهای آنها خریداری شد و در این راستا ۷۰عنوان کتاب هم در رسانه‌های دیداری و شنیداری معرفی شد.

اسماعیلی یادآورشد: در یک سال گذشته میزان جذب کتب اهدایی بالغ بر ۸۹هزار نسخه بوده که در اختیار همه علاقمندان قرار گرفته است.

وی از عضویت رایگان در هفته کتاب هم خبرداد و گفت: به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در روزهای ۲۴ و ۲۶ آبان ماه عضویت در کتابخانه‌های استان قزوین به صورت رایگان انجام می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: در حال حاضر در استان ۶۷ کتابخانه عمومی داریم که بیش از ۹۰هزار نفر در آنها عضویت دارند.

 اسماعیلی در تشریح فعالیت‌های فرهنگی این اداره کل طی یک سال گذشته گفت: برگزاری نشست تخصصی شعر، ویژه برنامه‌های دهه فجر، برگزاری26 نشست مدرسه‌ای، 19 نشست کتابخانه‌ای و 8نشست تخصصی، 92برنامه در بخش کودک، 5برنامه عصر شعر انقلاب، 15برنامه با حضور نویسندگان بومی، 12برنامه نشست بصیرتی، 8مسابقه کتابخوانی، 2برنامه نقد کتاب، 58برنامه جمع خوانی و قصه گویی و 28نمایشگاه کتاب ازجمله اقدامات صورت گرفته طی این مدت است.

وی از اجرای طرح با هم بخوانیم توسط این اداره کل خبرداد و گفت: این طرح با مشارکت سه کتابخانه در بخش‌های محروم استان به صورت همزمان با سایر استان‌های کشور و در قالب یک طرح ملی برگزار و با استقبال بسیار خوب اعضای کتابخانه روبرو شد.

اسماعیلی ادامه داد: در این طرح تعداد ثابتی از اعضای کتابخانه انتخاب شده و برنامه‌های ویژه‌ای در جهت ترویج فرهنگ مطالعه از جمله جمع خوانی، کاردستی، اجرای نمایش و... با محوریت کتب خاصی اجرا شد که در حین اجرای طرح و به طور همزمان ارزیابی از روند برگزاری طرح نیز صورت می‌گرفت.

وی برگزاری دوره قصه گویی را از دیگر اقدامات این اداره کل برشمرد و گفت: به منظور افزایش مهارت کتابداران علاقه مند به فعالیت در بخش کودک، تعداد 40نفر از کتابداران در این دوره شرکت کرده و میزان اطلاعات و دانش خود را به لحاظ عملی و تئوریک افزایش دادند.

این مقام مسئول با اشاره به برگزاری مسابقه بزرگ مهدویت اذعان کرد: به مناسبت اعیاد شعبانیه، این اداره کل با مشارکت بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج ا... تعالی فرجه الشریف) اقدام به برگزاری مسابقه کتابخوانی با عنوان "معارف مهدوی" و با محوریت کتاب "نگاهی دوباره به انتظار"، در سطح کتابخانه‌های تحت پوشش با مشارکت بیش از هزار نفر از اعضای کتابخانه‌ها کرد.

وی برگزاری جشنواره رضوی را از دیگر اقدامات این اداره کل برشمرد و گفت: هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی  از فروردین ماه تا شهریور ماه سال جاری با مشارکت بیش از 18هزار نفر در دو بخش مکتوب و الکترونیکی و با معرفی 7کتاب با موضوع سیره رضوی، همزمان با سایر استان‌ها و به صورت کشوری برگزارشد.

اسماعیلی ادامه داد: در این جشنواره آمار مشارکت استان در مقایسه با سال گذشته در مجموع 230درصد افزایش داشت.

این مقام مسئول اذعان کرد: در شهریور ماه سال جاری در مراسم اختتامیه این رویداد فرهنگی با حضور مسئولین استانی و شهری، از 60برگزیده در بخش‌های مختلف جشنواره و کتابداران فعال در این حوزه تقدیر به عمل آمد.

اسماعیلی افزود: همچنین در سطح کتابخانه‌ای نیز از 275نفر از شرکت کنندگان تقدیر شد.

وی گریزی هم به اقدامات این اداره کل در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت زد و گفت: کتابخانه‌های عمومی استان به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و به مناسبت‌های گوناگون از آبان ماه سال گذشته تا کنون اقدام به اجرای بیش از 120برنامه در این حوزه کرده‌اند.

اسماعیلی تصریح کرد: برپایی نمایشگاه کتاب، پوستر، دیدار با خانواده شهدا، غبارروبی مزار شهدا، تقدیر از اعضای جانباز و خانواده شهدا، برگزاری نشست‌های بصیرتی، جلسات مطالعاتی، معرفی کتاب، جمع خوانی و ویژه برنامه‌های بخش کودک اهم این برنامه‌ها بوده است.

وی با اشاره به اقدامات در حوزه عفاف وحجاب اظهارکرد: با عنایت به اهمیت اجرای برنامه‌های فرهنگی و ترویجی در حوزه عفاف و حجاب، کتابخانه‌های تحت پوشش این اداره کل در مجموع بیش از 150برنامه در این حوزه در بخش‌های مختلف کودک و نوجوان و بزرگسال برگزار کردند.

این مقام مسئول اذعان کرد: همچنین در سال گذشته این اداره کل موفق به کسب رتبه برتر در حوزه عفاف و حجاب شد که در پی آن استاندار تقدیرنامه‌ ای برای این اداره کل صادر کرد.

وی در تشریح اقدامات حوزه حقوق شهروندی این اداره کل گفت: این اداره کل با عنایت به اهمیت مبحث رعایت حقوق شهروندی تمامی تلاش خود را در جهت حفظ و حراست از حقوق شهروندان با ارائه خدمات به بهترین شکل ممکن، کرده و در این راستا در سال96 موفق به کسب رتبه برتر در میان دستگاه‌های اجرایی استان در این حوزه شد.

این مقام مسئول درمورد اقدامات دهه امامت و ولایت خاطرنشان کرد: کتابخانه‌های عمومی استان در طی دهه ولایت اقدام به برگزاری 2مسابقه کتابخوانی بزرگ، 5نشست کتابخوان، 11مراسم جشن، 12برنامه جمع خوانی، 14برنامه قصه گویی، 25نمایشگاه کتاب، 3برنامه عصر شعر، 26برنامه خلاقانه و آذین بندی کتابخانه‌ها با مشارکت بیش از هزار نفر از اعضای کتابخانه‌ها، کردند.

وی درخصوص اقدامات حوزه نماز اظهارکرد: این اداره کل در ارزیابی سالانه اقدامات در حوزه نماز که توسط ستاد اقامه نماز استان انجام می‌شود به دلیل برگزاری برنامه‌های متعدد در این حوزه مطابق با توافق نامه با ستاد اقامه نماز، حائز رتبه "شایسته تقدیر" در بین دستگاه‌های اجرایی استان شد.

اسماعیلی در تشریح برنامه‌های آموزشی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: دوره‌ها و کلاس‌های ضمن خدمت مفید برای اعضا و کتابداران و کارشناسان توسط این اداره کل برگزارشد.

وی در خصوص دوره‌های آموزشی برگزار شده توضیح داد: دوره آموزشی آداب و احکام نماز با هدف آشنایی همکاران با احکام نماز و ترویج فرهنگ و آشنایی با اسرار نماز، دوره آموزشی فرهنگ فرزندپروری و مدیریت رفتار با فرزندان باهدف آشنایی همکاران با شیوه‌های تعلیم و تربیت فرزند، دوره آموزشی کودک، کتاب و اندیشه ورزی با هدف آشنایی همکاران با نحوه آموزش مراجعین کودک و آموزش شیوه صحیح تفکر به کودکان و دوره آموزشی قصه گویی با هدف آشنایی همکاران با شیوه‌های قصه گویی برای مراجعین کودک ازجمله این دوره‌ها بوده که مجموعا 17100 نفرساعت  دوره آموزشی به صورت حضوری برگزار شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: علاوه براین دوره‌های آموزشی به صورت غیر حضوری نیز شامل دوره الکترونیکی اکسل کاربردی با هدف آموزش نرم افزار اکسل، دوره الکترونیکی مدیریت کتابخانه تک کتابدار و دوره الکترونیکی آشنایی با وصیت نامه امام خمینی(ره) مجموعا 56ساعت اموزشی برگزار شده است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز