نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی:

ترویج کتابخوانی یکی از معیارهای توسعه فرهنگی است

۱۳۹۷/۰۸/۲۹ - ۱۴:۰۷:۲۲
کد خبر: ۷۷۸۳۱۰
ترویج کتابخوانی یکی از معیارهای توسعه فرهنگی است
داود محمدی گفت: ترویج کتابخوانی یکی از معیارهای توسعه فرهنگی است که باید مورد توجه قرارگیرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ داود محمدی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک  هفته کتاب و کتابخوانی اظهارکرد:یکی از موارد مهم در عرصه فرهنگ بحث کتاب و انتشار و عادت به مطالعه در بین افراد جامعه یکی از معیارهای توسعه فرهنگی است.

محمدی تاکیدکرد: کتاب از یک کالای اختصاصی و تجملاتی باید به یک کالای عمومی تبدیل شود.

وی افزود: مقام معظم رهبری طی سالیان گذشته و به طور مکرر دغدغه های خود را پیرامون مباحث فرهنگی کشور بیان کرده اند و به وضوح مشخص است که دغدغه مقام معظم رهبری پیرامون مسائل فرهنگی پیرامون اهمیت توجه به سبک زندگی،استقلال فرهنگی، توجه به رخنه دشمن در ارکان فرهنگی کشور و حفظ و ارتقاء بینش مذهبی و توسعه و انتشار فرهنگ اسلامی است.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی اذعان کرد:امروزه بیشتر مردم تمایل دارند از میان کالاهای فرهنگی سینما، موسیقی، تئاتر و... را انتخاب نمایند و کتاب در این میان جایگاه مناسبی ندارد و باید با انجام کارهای زیربنایی توجه به کتاب و کتابخوانی را توسعه داد.

محمدی اضافه کرد: البته در قیاس با  گذشته وضعیت تولید و فروش کتاب بسیار بالا رفته است ولی با این وجود هنوز به لحاظ کمیت در وضعیت مطلوبی قرار نداریم.

وی ادامه داد: به زحمت میانگین مطالعه در کشور با احتساب مطالعه کتب مذهبی به یکساعت میرسد که با توجه به این موضوع باید تدابیر لازم در نظرگرفته شود تا کتاب از یک کالای اختصاصی و تجملاتی به یک کالای عمومی تبدیل شود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: باید بپذیریم حذف کتاب از سبد خانواده پیامدهای سنگینی از جمله افزایش آسیب های اجتماعی به همراه دارد که باید با ترویج مطالعه کتاب مانع به وجود آمدن هزینه‌های سنگین‌تر شد.

محمدی افزود: وضعیت استان قزوین نیز از نظر سرانه مطالعه مانند سایر نقاط کشور است و علیرغم پیشینه قزوین در برخورداری از نویسندگان فرهیخته و صاحب نام، برنامه های انجام شده نتوانسته است سرانه مطالعه در این شهر را به جایگاه قابل قبول برساند.

وی بیان کرد: به هرحال یکی از فاکتورهای اثرگذار بر عادت به مطالعه و حوزه فرهنگ کتابخوانی، امکانات و فرصت‌هایی است که در این راستا در یک جامعه ایجاد شده یا رشد داده می‌شود و طی سال های گذشته تلاش های فراوانی جهت توسعه کتابخانه های عمومی، برگزاری نمایشگاه ها و... انجام شده است.

محمدی اضافه کرد: اما به هرحال پایین بودن سرانه مطالعه در ایران و به طبع آن استان قزوین  دلایل زیربنایی دارد و باید از روش های انگیزشی برای ترغیب نوجوانان و کودکان برای کتابخوانی استفاده و افرادی که کتاب در سبد خرید آنها جایی ندارد را به دوستی با کتاب ترغیب کرد.

وی اظهار کرد: البته با توجه به شرایط موجود نمی توان با یک برنامه کوتاه مدت اقدام به توسعه فرهنگ مطالعه در کشور کرد بلکه باید برنامه مدون و منسجمی با هدف توسعه فرهنگ مطالعه در کشور تدوین و این موضوع به دغدغه اصلی متولیان بخش فرهنگ و سایر نهادها و بخش های مرتبط مانند شهرداری ها تبدیل شود.

محمدی خاطرنشان کرد: ترویج کتاب و کتابخوانی باید امروز به عنوان اولویت اصلی نهادها و سازمانها در تمام بخش های کاری تبدیل شود و قبل آن زمینه توسعه فرهنگ کتابخوانی در میان خانوده ها نیز به وجود آید.

وی در پایان گفت: صدا و سیما و آموزش و پرورش نیز  به عنوان مراجع تاثیرگذار باید با برنامه ریزی اصولی به عنوان سفیران توسعه فرهنگ کتابخوانی در ارتقاء این بخش از فرهنگ جامعه نقش مهم خود را ایفا کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز