مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف در قزوین:

"رویان" بزرگ‌ترین بانک خون بندناف خاورمیانه است

۱۳۹۷/۰۸/۳۰ - ۱۴:۰۰:۱۴
کد خبر: ۷۷۸۷۴۵
رویان بزرگ‌ترین بانک خون بندناف خاورمیانه است
دکتر مرتضی ضرابی در قزوین: هم اکنون بانک خون بندناف رویان بعنوان بزرگ‌ترین بانک خون بندناف خاورمیانه محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ دکتر مرتضی ضرابی مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در سالن جلسات جهاددانشگاهی قزوین برگزار شد گفت: در حال حاضر دانش ذخیره‌ سازی و مولد سلول‌ های خون بندناف عمر زیادی در دنیا ندارد بااین‌وجود بانک خون بندناف رویان با ذخیره بیش از ۱۰۰ هزار نمونه بزرگ‌ترین بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف خاورمیانه به شمار می‌رود.

دکتر ضرابی با اشاره به اینکه شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان در سال ۱۳۸۴ آغاز به کار کرد، اظهار کرد: این مرکز به همت محققان پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی و با همکاری شرکت گسترش صنعت علوم زیستی باهدف تأمین سلول‌های بنیادی جهت کاربردهای درمانی به‌صورت شرکت سهامی خاص تأسیس‌شده است و در حال حاضر این مرکز در ۳۱ استان و ۲ کشور عراق و عمان نمایندگی دارد.

وی اعلام کرد: مرکز رویان تحت استانداردهای بسیار، نمونه‌ها را می‌تواند برای حداقل ۲۰ سال ذخیره کند و تاکنون در این مرکز در بانک عمومی ۱۵هزار نمونه و در بانک اختصاصی نیز ۱۰۳ هزار نمونه خون بند ناف از سراسر کشور ذخیره‌شده است.

این مسئول تعداد پزشکان همکار در این مرکز را در تهران ۸۱۸ نفر و در شهرستان‌ها ۵۵۲ نفر اعلام و بیان کرد: تعداد ۱۰۵ بیمارستان در تهران و ۲۳۲ بیمارستان در شهرستان‌ها با این مرکز همکاری دارند.

وی افزود: اهمیت توجه تحقیقات سلول‌های بنیادی منجر به ارسال نامه مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی به رهبر معظم انقلاب مبنی بر ایجاد مرکزی برای این موضوع شد که بلافاصله از سوی ایشان مورد قبول قرار گرفت که این موضوع نقطه عطفی برای شروع کار مرکز بود.

دکتر ضرابی ادامه داد: نکته جالب در پاسخ معظم‌ له به این نامه این بود که ایشان از سلول‌های بنیادی به‌عنوان ثروت هنگفت انسانی یاد کردند و فرمودند «به این دوستان بگوئید با همت و پشتکار هدف‌های بزرگ این تحقیقات را دنبال کنند و این ثروت هنگفت انسانی را برای ملت و کشور و خود تولید نمایند».

وی اضافه کرد: در حال آماده سازی فضایی در یکی از پارک های علم و فناوری هستیم که با اتمام این پروژه ظرفیت مرکز تا ۲۰۰ هزار نمونه افزایش پیدا خواهد کرد.

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف کشور یادآور شد: انواع بانک بند ناف شامل بانک عمومی که در آن نمونه‌هایی که دیگران با نیت خیرخواهانه برای سایر بیماران یا مصارف تحقیقاتی اهدا کرده‌اند به‌صورت رایگان ذخیره می‌شود و بانک اختصاصی یا خانوادگی که در آن در ازای پرداخت هزینه نگهداری نمونه‌ها حفظ می‌شود؛ است.

وی با اشاره به تمرکز بر روی حوزه بانک بند ناف خصوصی اذعان کرد: در حال حاضر به دلیل محدودیت‌های که وجود دارد تمرکزمان بیشتر در حوزه بانک بند ناف خصوصی است.

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف کشور درمورد هزینه ذخیره‌سازی خون بند ناف اعلام کرد: به‌طور تقریبی در حدود ۳میلیون تومان هزینه اولیه برای ذخیره‌سازی باید پرداخت شود و بعدازآن نیز سالیانه ۱۴۰ هزار تومان بایت هزینه شارژ آن دریافت می شود.

این مسئول اعلام کرد: تاکنون تعداد ۸۰۰ هزار نمونه در بانک عمومی، ۴میلیون نمونه در بانک خصوصی و ۴۰ هزار نمونه نیز پیوند در جهان ثبت‌شده است.

جهاددانشگاهی1 (2)

نظر شما