مدیرکل راه و شهرسازی قزوین:

اتفاقات حوزه مسکن نیازمند واکاوی است

۱۳۹۷/۰۹/۱۰ - ۱۲:۴۱:۵۸
کد خبر: ۷۸۲۳۷۷
اتفاقات حوزه مسکن نیازمند واکاوی است
مسعود حق لطفی در نشست هم اندیشی اقتصاد مسکن و بازآفرینی: اتفاقات حوزه مسکن نیازمند واکاوی است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ مسعود حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی قزوین در نشست هم اندیشی اقتصاد مسکن که با حضور دکتر علی آقا محمدی دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و رییس دانشگاه رجا و به منظور پیش بینی بسترهای لازم همایش اقتصاد مسکن در اسفند ماه سال جاری برگزارشد با تاکید بر اینکه اتفاقات حوزه مسکن نیازمند واکاوی است عنوان کرد: هر اقدامی در بخش مسکن به ویژه در بافت های فرسوده نیازمند مطالعات همه جانبه است.

مدیرکل راه و شهرسازی قزوین گفت: دانشگاهیان و کارشناسان اقتصادی باید بررسی کنند که از نگاه اقتصاد کلان و سایر مسایل مرتبط، میزان افزایش قیمت مصالح و خدمات ساختمانی و سایر موارد وابسته به صنعت ساخت و ساز، این گرانی به وجود آمده در حوزه مسکن به چه دلیل اتفاق افتاده است.

وی اذعان کرد: یکی از دغدغه های ما در مسکن این است که بدانیم چه بسازیم، چقدر بسازیم، برای چه قشری بسازیم، کجا بسازیم و البته اینکه وضعیت موجود ما چیست.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در استان حدود 45 هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد گفت: متاسفانه با یک توزیع جمعیت نادرست بیش از 75 درصد از جمعیت یک میلیون و سیصد هزار نفری استان در قزوین و شعاع 15 کیلومتری آن زندگی می کنند. 

حق لطفی با بیان اینکه در ماه آینده مطالعات تحلیل بازار مسکن در شهرهای استان قزوین توسط مشاور پایان یافته و گزارش آن ارایه خواهد شد اضافه کرد: با توجه به آمار و وضعیت موجود دیگر وقت این نیست که بدون برنامه و هدف، اقدامی در حوزه مسکن صورت گیرد.

وی ادامه داد: قطعا صنعت مسکن از مهم ترین بخش های اقتصادی و اشتغالی کشور بوده و نباید دچار رکود شود.

دبیر شورای مسکن استان افزود: سیاست های آمایشی و همچنین بررسی های انجام شده می گوید که در کجاها امکان بارگذاری جمعیتی وجود دارد.

وی اذعان کرد: در حال حاضر استقرار جمعیت در استان در حاشیه راه های شریانی است.

حق لطفی با اشاره به احداث واحدهای مسکن مهر در استان به ویژه ناحیه شهری مهرگان گفت: احداث پروژه هایی با این وسعت و حجم آن هم در زمان کوتاه جای تقدیر داشته و در این رابطه باید از مدیران و دست اندرکاران قبلی قدردانی کنیم.

وی ادامه داد: ولی نکته حایز اهمیت اینست که با احداث واحدهای مسکن مهر در کشور چقدر توانستیم نیازهای مسکن را به ویژه در اقشار نیازمند پوشش دهیم.

دبیر ستاد بازآفرینی استان ادامه داد: در حال حاضر بناست تعدادی واحد در بافت های ناکارآمد شهری و سکونت گاه های غیر رسمی احداث شود که در این بخش حتما باید کارشناسان و دانشگاه‌ها ورود کرده و مطالعات لازم را انجام دهند.

وی اضافه کرد: هر گونه ساخت و ساز در محله های تاریخی و بافت های ناکارآمد و فرسوده نیازمند آگاهی و برنامه ریزی و همچنین در نظر گرفتن شرط تاب آوری و پایداری این بخش هاست.

حق لطفی تاکید کرد: موضوع مسکن از ابتدا تا انتها به همه بخش های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مرتبط بوده و در انجام پروژه های کلان ضرورتا باید همه جوانب مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.

در این جلسه نمایندگانی از راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، شهرداری قزوین، دانشگاه رجا، انبوه سازان و مشاورین املاک نیز حضور یافته و نقطه نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کردند.

 

نظر شما