رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد هفته پژوهش استان قزوین:

فرهنگ پژوهش در جامعه جانیفتاده است

۱۳۹۷/۰۹/۱۸ - ۱۳:۱۲:۴۵
کد خبر: ۷۸۵۶۴۷
فرهنگ پژوهش در جامعه جانیفتاده است
نصرت الله علیرضایی گفت: متاسفانه هنوز فرهنگ پژوهش در جامعه جانیفتاده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ نصرت الله علیرضایی رییس کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات هفته پژوهش و فناوری استان قزوین با تاکید بر جایگاه والای پژوهش اظهارکرد: فرهنگ احترام و تکریم پژوهشگران در میان مردم شکل نگرفته و هنوز پژوهشگری به عنوان یک حرفه در قشربندی جامعه جایگاهی ندارد.

وی با اشاره به برگزاری هفته پژوهش و فناوری در قزوین، افزود: هنوز احساس نیاز به پژوهشگر میان مدیران و دستگاه های اجرایی به وجود نیامده و اگر مدیری به سراغ پژوهشگران می رود در پی اثبات ادعا و ذهنیت خود است.

علیرضایی با بیان اینکه دستگاه های اجرایی با دانشگاه ها پیوند ندارند، افزود: به عنوان مثال انتظار می رود کمیته امداد، بهزیستی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی با دانشگاه های علوم اجتماعی ارتباط پررنگ تری داشته باشند و از محتوای پژوهشها، مقالات، رساله ها و پایان نامه ها برای حل مشکلات حوزه خود استفاده کنند.

این مسئول گفت: متاسفانه خود مدیران در 80 درصد جلسات مرتبط با پژوهش و مسایل کیفی، اجتماعی و فرهنگی که مسایل زیربنایی و بلند مدت جامعه هستند حضور نیافته و جانشین و نماینده حتی دست چندم آنها در جلسات حضور می یابد که نشان دهنده نوع نگاه و توجه آنها به جایگاه و اعتبار پژوهش و تحقیق است.

وی با بیان اینکه مدیران هنوز به ضرورت پژوهش در جامعه احساس نیاز نکرده اند، افزود: به همین دلیل بیشتر طرح های پژوهشی انجام شده حالت زینتی، دکوری، و ویترینی پیدا می کند و نه به جایی بر می خورد و نه اساسا مشکلی را حل می کند.

رییس کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات هفته پژوهش و فناوری استان قزوین گفت: درحالی که پژوهشگر واقعی و اصیل که هویت خود را با تحقیق و پژوهش در موضوعات مختلف به دست آورده و صلاحیت و اهلیت انجام تحقیق را دارد گوشه نشین شده و صدایش به جایی نمی رسد.

وی افزود: این شرایط باعث شده تا در جامعه با جماعتی به اصطلاح پژوهشگر مواجه باشیم که به پژوهش به عنوان یک امر تجاری و منبع درآمد نگاه می کنند و این از آسیب های حوزه پژوهش است.

علیرضایی گفت: حتی بسیاری از طرح های پژوهشی دستگاه ها به دست اهالی و متخصصان آن حوزه انجام نشده و از طریق لابی گری، واسطه جویی و دریافت سهم تحقیق به افراد به اصطلاح پژوهشگر واگذار می شود.

این مسئول با بیان اینکه پژوهش حدفاصل جهان جدید و قدیم است و به عنوان مهمترین شاخص توسعه یافتگی در دنیای امروز محسوب می شود، ادامه داد: هرچقدر جوامع و کشورها به مقوله پژوهش بیشتر اهمیت داده و با تخصیص اعتبار بستر فعالیت اهالی پژوهش را بیشتر فراهم کنند میزان پیشرفت و سطح توسعه یافتگی خود را نشان داده اند.

وی اضافه کرد: در جامعه ما پژوهشگران در غربت و در حاشیه جامعه به سر می برند و هنوز پژوهش جایگاه و اهمیت خود را نیافته و به عنوان یک تابلو و تزیین و کلاس کار برای طاقچه مدیران به آن نگریسته می شود.

مدیر کل روابط عمومی استانداری قزوین با واکاوی دلایل این موضوع، بیان کرد: چون فرهنگ نمی‌دانم و باید بپرسم هنوز در جامعه ما شکل نگرفته و برای حل مشکلات و مسایل مختلف اجتماعی، اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و... به دامن تحقیقات و پژوهش پناه برده نمی شود.

علیرضایی اضافه کرد: اگر جامعه، مدیران و توده های جامعه به این درجه از فهم دست یابند که فرهنگ اگر نمی دانم بپرسم و از اصحاب فن و متخصص سوال کنم باید نهادینه شود آن زمان پژوهش به جایگاه خود رسیده و در جامعه قدر خواهد دید.

وی گفت: چون مدیران و مسئولان مطلق اندیش، تمامیت خواه و عالم به همه چیز و همه فن حریف هستند برای نتایج تحقیقات و پژوهش ارزش قایل نبوده و احساس به پژوهش در جامعه ما وجود ندارد.

این مسئول تصریح کرد: متاسفانه مدیران در بخش اعظم انجام تحقیقات و اجرای طرح های پژوهشی به دنبال پژوهشگرانی هستند که نتایج تحقیقات آنها منطبق بر ذهنیات خودشان باشد به جای اینکه ذهنیت و تحلیل خود را بر نتیجه تحقیقات استوار کنند.

علیرضایی اضافه کرد: به همین دلیل پژوهشگرانی که اندیشه مدیران را نقد می کنند در دستگاه های اجرایی جایی نداشته و طرح های پژوهشی به کسانی واگذار می شود که به دنبال تحقق امیال و ذهنیات مدیران هستند.

وی با اشاره به راهکار نهادینه کردن پژوهش در جامعه گفت: باید در فضای علمی و عمومی جامعه فضای امنی را برای محققان و پژوهشگران ایجاد کرد تا نتایج تحقیقات خود را به راحتی در دسترس همگان قرار داده و با برگزاری مناظرات، بحث های علمی و میزگردهای تخصصی برای نقد و تحلیل نتایج اقدام کنند.

علیرضایی اضافه کرد: در این صورت پژوهش به تدریج در جامعه گفتمان سازی شده و عملکرد، نتایج و کارکردهای مثبت تحقیقات برای مردم و مدیران عینی شده و تحقیق و پژوهش به جایگاه خود خواهد رسید.

هفته پژوهش و فناوری استان قزوین از 24 تا 30 آذرماه در قزوین برگزار خواهد شد.

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، جشنواره ایده های برتر، تجلیل از پژوهشگران و واحدهای فناور برتر استان، انتشار ویژه نامه و... از جمله برنامه های هفته پژوهش استان در سال جاری است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز