رئیس کمیته اطلاع رسانی هفته پژوهش قزوین:

چرا از تحقیقات برای امور کاربردی استفاده نمی شود؟

۱۳۹۷/۰۹/۲۰ - ۱۰:۵۶:۱۰
کد خبر: ۷۸۶۴۳۳
چرا از تحقیقات برای امور کاربردی استفاده نمی شود؟
نصرت الله علیرضایی گفت: متاسفانه هم اکنون از تحقیقات برای امور کاربردی استفاده نمی شود.

 به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ نصرت الله علیرضایی رئیس کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد هفته پژوهش و فناوری استان قزوین در نشست خبری دبیران ستاد هفته پژوهش که در استانداری برگزار شد اظهار داشت: پژوهش هنوز به یک مطالبه و نیاز اجتماعی تبدیل نشده و نتوانسته ایم از تحقیقات برای امور کاربردی استفاده کنیم.

علیرضایی تاکیدکرد: اگر پژوهش در جامعه مورد توجه جدی قرار گیرد می تواند نتایج ارزشمندی برای کشور داشته باشد.

وی اضافه کرد: ازمدیران اجرایی انتظار میرود با درک درست و اصولی از موضوع پژوهش بابرنامه ریزی مدون در مسیر تقویت پژوهش و تحقیق در ادارات اقدام کنند.

علیرضایی تصریح کرد: برای نهادینه شدن پژوهش در جامعه باید بستر خوبی برای اجرای طرح های پژوهشی ایجاد کنیم و دستاوردهای این حوزه نیز در اختیار علاقمندان قرار گیرد و مورد استفاده قرار گیرد.

وی اضافه کرد: بسیاری از طرح های پژوهشی متاسفانه در آرشیو دانشگاه ها و کتابخانه ها نگهداری می شود و کاربرد زینتی و ویترینی دارد و نتوانسته وارد فاز اجرایی شده و کاربردی شود.

رئیس کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد هفته پژوهش و فناوری استان قزوین گفت: یکی ازآسیب‌های حوزه پژوهش این است که گاهی برخی نگاه تجاری و اقتصادی به پژوهش دارند و این رویکرد نیز باید اصلاح شود.

علیرضایی اذعان کرد: پژوهش، مهمترین شاخص توسعه یافتگی در عصر کنونی است و هر کشوری که به پژوهش بیشتر اهمیت داده و اعتبارات مورد نیاز فعالیت اهالی پژوهش را مهیا کرده توانسته سریع تر به توسعه یافتگی برسد و هزینه های مدیریت جامعه را کاهش دهد.

وی بیان کرد: اگر در جامعه ای پژوهشگران در حاشیه قرار گیرند و جایگاه والایی نداشته باشند نمی‌توان امیدوار بود که توسعه متوازن و علمی در آن جامعه محقق شود.

مدیر کل روابط عمومی استانداری قزوین اظهارداشت: اگر به تحقیقات اهمیت دهیم و برای حل مشکلات اجتماعی، اقتصادی، صنعتی، کشاورزی از آن استفاده کنیم می توانیم این عرصه را رونق بخشیم.

علیرضایی اضافه کرد: باید مدیران به تحقیقات و پژوهش ارزش قایل شوند و با اختصاص اعتبارات مناسب زمینه شکوفایی بیشتر محققان و پژوهشگران را مهیا کنند.

وی گفت: برای نهادینه کردن پژوهش در جامعه باید فضای امنی را برای محققان و پژوهشگران ایجاد کنیم تا نتایج تحقیقات خود را در اختیار همگان قرار داده و با مناظره و بحث های علمی و میزگردهای تخصصی برای نقد و تحلیل هم اقدام کنند.

علیرضایی اضافه کرد: با گفتمان سازی پژوهش میان مردم و مدیران باید کمک کنیم تا تحقیق و پژوهش به جایگاه اصلی خود برسد.

وی اظهارداشت: هفته پژوهش و فناوری استان قزوین از 24 تا 30 آذرماه در قزوین برگزارخواهد شد و برپایی نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، جشنواره ایده های برتر، تجلیل از پژوهشگران و واحدهای فناور برتر استان، انتشار ویژه نامه از جمله برنامه های هفته پژوهش استان در سال جاری است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز