حسین نقاشی، دبیر سابق انجمن اسلامی:

نگاه آمرانه با ذات دانشگاه مغایرت دارد

۱۳۹۷/۰۹/۲۰ - ۱۴:۰۴:۲۸
کد خبر: ۷۸۶۵۹۹
نگاه آمرانه با ذات دانشگاه مغایرت دارد
حسین نقاشی، فعال دانشجویی سابق گفت: تاریخ نشان داده، نگاه آمرانه با ذات دانشگاه مغایرت دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ حسین نقاشی، دبیر سابق انجمن اسلامی و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت  در  مراسم روز دانشجو در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)  با تاکید براینکه نگاه عامرانه با ذات دانشگاه مغایرت دارد عنوان کرد: فضای دانشگاه‌های کشور سیاست زدایی شده‌است؛ یعنی فضای دانشگاهی کشور نسبت به سیاست بی‌تفاوت شده یا به عبارتی، دیگر سیاست در  دانشگاه‌ها  دراولویت نیست.

او با بیان اینکه فضاهای دانشگاه به سمت و سویی می‌رود که مسائلی غیر از سیاست ارجحیت پیدا می‌کند، افزود:  درحال حاضر، دیگر دانشجو دغدغه ندارد که چطور با جامعه ارتباط برقرار کند و در توسعه کشور نقش داشته باشد.

این فعال دانشجویی سابق افزود: زمانی سیاست زدایی در دانشگاه اتفاق می‌افتد که گروهی که مثل بقیه فکر نمی‌کند، به بهانه‌ای که لیبرال یا چپ هستند، اجازه فعالیت نداردکه گاهی به صورت سلیقه‌ای و یا با آیین نامه و بخشنامه با این فعالیت‌ها برخورد می‌شود.

 نقاشی ادامه داد: متقابلاً افرادی که فعال هستند، مجبور می‌شوند در تشکل‌هایی با گرایش‌های خاص حاضر شوند، این خود باعث ریاکاری می‌شود و تشکل دانشجویی را از درون دچار انشقاق می‌کند؛ چون افرادی وارد تشکل می‌شوند که به آرمان ها و باورها و اساسنامه یا اعتقاد ندارند یا اعتقاد چندانی دارند.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در بخش دیگری از صحبت‌های خود به دوره پهلوی اشاره کرد و گفت: هدف کارگزاران پهلوی دوره اول، از تاسیس دانشگاه، تجدد و توسعه عامرانه از بالا بوده است.

نقاشی تصریح کرد: در واقع هدف این بود که دانشجویان، تکنوکرات و بروکرات پرورش پیدا کنند.

او ادامه داد: پهلوی اول نمی‌دانست که دانشگاه، محل عقلانیت انتقادی است؛ چون ذات دانشگاه را متوجه نشد و به همین دلیل، از دل دانشگاه، بزرگترین مخالفان  سر درآوردند.

دبیر سابق انجمن اسلامی به دوران  پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم پرداخت و گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، چون دانشگاه پشتوانه اصلی انقلاب بود،  تصور می شد که نگاه عامرانه و انتقادی از بین می‌رود؛ اما متاسفانه محافظه‌کاران اساساً درسی از تاریخ نمی‌گیرند که اگر پهلوی با آن نگاه موفق بود، شما هم می‌توانید با این سیاست‌های عامرانه موفق شوید.

این فعال سیاسی  در پایان گفت: 16آذر 1332 هم نگاه آمرانه و از بالا بود که تاریخ به ما می‌گوید این اتفاق، نه افتاده و نه با ذات دانشگاه مغایرت دارد و پیش هم نخواهد آمد. 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز