با حضور مسئولان صورت گرفت؛

برگزاری جلسه شورای حفاظت از منابع آب قزوین

۱۳۹۷/۱۰/۱۰ - ۱۱:۰۴:۲۰
کد خبر: ۷۹۴۳۷۲
برگزاری جلسه شورای حفاظت از منابع آب قزوین
سی و نهمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان قزوین با حضور مسئولان برگزارشد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ سی و نهمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان قزوین با حضور استاندار، نمایندگان مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی، معاون عمرانی استاندار، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین و جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی در سالن جلسات استانداری برگزار شد.  

آب منطقه ای (2)

استاندار قزوین در این جلسه با اشاره به وضعیت منابع آب و تشکیل کارگروه سازگاری با کم آبی عنوان داشت: منابع آب در دسترس و قابل استفاده در کشور بسیار محدود می باشد و لذا ما باید بتوانیم خودمان را با این شرایط سازگار کنیم.

زاهدی افزود: در صورت عدم داشتن برنامه صحیح و جامع در آینده ای نزدیک با مشکلات عدیده زیست محیطی روبرو خواهیم شد و با توجه به نوع مصرف امکان از دست دادن دشت استراتژیک قزوین بسیار متحمل است.

استاندار قزوین در بخش دیگر از صحبت های خود با اشاره به لزوم تسریع در تهیه و نصب کنتورهای هوشمند به عنوان ابزاری جهت کنترل مصارف بیان داشت: کلیه دستگاه های اجرایی و دولتی استان باید هرچه سریع تر اقدام به تهیه و نصب کنتورهای هوشمند کنند تا ضمن کنترل مصارف خود بتوانند الگویی برای سایر بهره برداران از منابع آبی نیز باشند.

زاهدی بحث کیفیت منابع آب را بسیار مهم و حیاتی برشمرد و عنوان کرد: باید در خصوص منابع آلوده کننده آب و همچنین کیفیت منابع آبی استان مطالعات جامعی صورت بپذیرد تا بتواند به عنوان یک راهنما و طرحی قابل اجرا جهت بهبود کیفیت منابع آب مورد استفاده قرار گیرد.

داود محمدی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه بیان داشت: موضوعات مرتبط با منابع آبی استان باید در دو بخش و چند سطح مورد پیگیری قرار گیرد.

محمدی ادامه داد: اولین بخش مربوط به مصوبات جلسه شورای حفاظت و دومین بخش در ارتباط با پیگیری مسئولین ذی ربط از وزارت نیرو در خصوص انتقال آب از سرچشمه های الموت رود، شاهرود و ارتفاعات 2هزار و3هزار به استان می باشد.

وی افزود: در همین راستا مطالعات مرحله اول صورت پذیرفته ولی با توجه به حوزه آبریز و بهره مندی چندین استان از آب این رودخانه ها طرح به شرکت مدیریت منابع آب ایران جهت تکمیل ارجاع شده است که باید با پیگیری های بیشتر در این خصوص زمینه جهت تسریع در اجرای آن فراهم شود.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتقال آب شرب از سد طالقان به شهرها و روستاهای استان عنوان کرد: وظیفه همه مسئولین در استان می باشد که جهت تامین منابع مالی این طرح بزرگ با یکدیگر همکاری و پیگیری های لازم را به عمل آورند. محمدی اذعان کرد: همچنین به عنوان یکی از اهداف کوتاه مدت این طرح در حال پیگیری جهت انتقال آب از سد طالقان به شهرستان آبیک هستیم تا با توجه به وضعیت نامناسب آب این شهرستان آب با کیفیت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.

در ادامه این جلسه معاون عمرانی استاندار قزوین ضمن تقدیر و تشکر از مجموعه شرکت آب منطقه ای قزوین جهت برخورد مناسب با چاه های غیرمجاز در استان عنوان داشت: در استان با هماهنگی های به عمل آمده و همکاری دستگاه های قضایی اقدامات بسیار خوبی در برخورد با چاه های غیرمجاز شده اما متاسفانه شاهد چنین اقداماتی در استان های مجاور بخصوص شهرستان های هشتگرد و اشتهارد نیستیم که بعضاً این موضوع باعث ایجاد تنش های اجتماعی و تبعیض در بین مردم استان های همجوار شده که لازم است این مهم از سوی استانداری بصورت جدی مورد پیگیری قرار گیرد.

فرخزاد در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به وجود 30 میلیون متر مکعب پساب در استان عنوان داشت: علی رغم اقدامات مناسب در سایر زمینه ها متاسفانه در خصوص استفاده از این میزان پساب در استان برنامه جامعی وجود ندارد که لازم است برای این موضوع پیگیری موثرتری صورت پذیرد.

معاون عمرانی استاندار قزوین همچنین با اشاره به تصمیم شورای حفاظت در خصوص کاهش 10%از میزان تخصیص آب چاه های مجاز دارای پروانه عنوان داشت: این اقدامات بسیار موثر است چرا که با کاهش 10% حدود 86 میلیون متر مکعب آب در استان صرفه جویی می شود که از این میزان می توان 47 میلیون متر مکعب آن را در اختیار باغاتی قرارداد که از چاه های فرم یک مشروب می شوند و در حال حاضر با توجه به قانون تکلیف چاه ها فقط 25 متر مکعب در شبانه روز به آنها تخصیص داده می شود.

حمید پویا مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین هم در این جلسه با اشاره به میزان بارندگی در سال آبی جاری بیان داشت: میزان بارندگی در استان تا کنون 143 میلی متر بوده و این در حالی است که در مدت مشابه در سال گذشته شاهد 45 میلی متر بارندگی در استان بوده ایم و آمار بلند مدت بارندگی نیز در استان حکایت از بارش 96 میلی متر ی دارد.

پویا تصریح کرد: البته پراکندگی بارندگی ها  نسبت به سال گذشته تغییر کرده و امسال شاهد بارش بیشتر در دشت قزوین نسبت به ارتفاعات استان هستیم.

وی در خصوص وضعیت سد طالقان نیز توضیح داد: حجم مفید این سد در حال حاضر 158 میلیون متر مکعب است در حالیکه در مدت مشابه سال گذشته این حجم 153 میلیون متر مکعب بوده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قزوین با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط همکاران این شرکت در زمینه طرح احیا و تعادل بخشی از منابع آب زیرزمینی بیان داشت: از ابتدای سال آبی 93 تا کنون 248 دستگاه حفاری غیرمجاز توقیف و 2209 حلقه چاه غیرمجاز نیز پر و مسلوب المنفعه شده است. همچنین از اضافه برداشت 285 حلقه چاه مجاز نیز جلوگیری به عمل آمده و از طریق این اقدامات بیش از 405 میلیون متر مکعب آب در سفره های زیرزمینی حفظ و حراست شده است.

پویا با اشاره به وضعیت چاه های فرم یک و پنج در استان عنوان کرد: از تعداد 1702 حلقه چاه غیرمجاز فرم پنج، 1673 حلقه چاه پلمپ شده و از 1188 حلقه چاه فرم یک نیز برای 191 حلقه چاه پیش مجوز برداشت صادر شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قزوین در بخش پایانی صحبت های خود در خصوص کنتور های هوشمند و اقدامات صورت گرفته در این زمینه بیان داشت: تاکنون نزدیک به 2هزار دستگاه کنتور هوشمند تهیه و نصب شده است.

پویا افزود: همچنین 6 شرکت کنتورساز در استان جهت ارائه خدمات مستقر شده اند و هماهنگی‌های لازم با بانک ملی و ملت جهت ارائه تسهیلات به کشاورزان جهت تهیه کنتور هوشمند صورت پذیرفته است.

آب منطقه ای (3)

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز