رئیس اتاق بازرگانی قزوین مطرح کرد؛

بسیاری از آمارهای صادرات حبابی است

۱۳۹۷/۱۰/۱۵ - ۱۰:۴۵:۰۶
کد خبر: ۷۹۶۱۹۷
بسیاری از آمارهای صادرات حبابی است
علیرضا کشاورز قاسمی در کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان قزوین: بسیاری از آمارهای واصله از گمرک در زمینه افزایش صادرات حبابی است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ علیرضا کشاورز قاسمی رئیس اتاق بازرگانی قزوین در کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان قزوین که به ریاست استاندار قزوین در استانداری برگزار شد با اشاره به موضوع صادرات گفت: افزایش صادرات گمرک ما را به اشتباه نیندازد زیرا طبق اظهار نظر صادرکنندگان بسیاری از این آمارها حبابی است و واقعی نیست و برخی محقق نخواهد شد.

کشاورز قاسمی پیمان سپاری ارزی، ارزش گذاری غیرواقعی کالاهای صادراتی از سوی گمرک و افزایش قیمت ترانزیت کالا از مهمترین مشکلات صادرکنندگان کالا دانست و افزود: صادرکنندگان به ارزش گذاری گمرک، پیمان سپاری ارزی اعتراض دارند و گاهی تقسیم بندی گروه کالایی استثنا هم دارد که باید لحاظ شود.

مهدی بخشنده رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین هم در این جلسه اظهارداشت: گاهی اوقات مسئولان دولتی برای این که آمار را بالا ببرند ارزش صادرات را بیشتر محاسبه می کنند در حالی که باید به صادر کننده اعتماد کرده و قیمت ما و ارزش واقعی را تایید کنند.

بخشنده تصریح کرد: انتظار داریم بتدریج به سمت واقعی شدن ارزش گمرکی برویم و در کنار صادرات که از اول مهر ماه بشدت کاهش یافته باید دولت حمایت کند تا دچار مشکلات بیشتر نشویم.

وی تصریح کرد: بخشنامه ارزی بانک مرکزی که صادر کننده را مجبور کرده ارز خود را تحویل دهد هم برای صادرکنندگان مشکل ساز شده است.

بخشنده یادآورشد: اولین مشکل صادرکنندگان نقدینگی است و این واقعیت که ارزش پول ملی کاهش یافته و تسهیلات بانکی همچنان ثابت مانده موجب شده جواب گوی افزایش قیمت ها نباشیم.

نائب رئیس اتاق بازرگانی استان قزوین اظهارداشت: موضوع دیگر این است که ما مخالف بازگشت ارز نیستیم اما در چارچوب ضوابط درست و عملیاتی باید اقدام شود زیرا در حال حاضر وقتی ارز نیمای کاهش نیافته لذا قیمت کالا پایین نیامده اما دلالان کمتر وارد خرید و فروش می شوند.

بخشنده گفت: سیستم های بانکی باید به صادرکنندگان واقعی کمک کنند.

وی همچنین عنوان کرد: حمل و نقل امروز یک معضل صادراتی است حتی کشتیرانی دولتی هزینه خود را به دلار می گیرد که منطقی نیست.

این مقام مسئول اضافه کرد: کامیون های ترانزیت نرخ خود را از ۲۸ میلیون تومان به ۷۵ میلیون تومان رسانده اند و دو تا سه برابر شده که برای صادرکننده مقرون به صرفه نیست و باید برای آن تدبیر کرد.

بخشنده بیان کرد: این محدودیت فساد انگیز است و هر فردی که بیشتر پرداخت کند بیشتر می فروشد.

وی خاطرنشان کرد: این روند منطقی نیست و اگر ادامه یابد برای صادرکنندگان چالش های دیگری ایجاد می کند.

نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین یادآورشد: پیشنهاد داده ایم ۳۰۰ دستگاه کامیون ناوگان کمکی عبور موقت با سرمایه خود صادر کنندگان کالا وارد شبکه و در سه سال این مشکل حل شود.

بخشنده اذعان کرد: امروز با شرایط کنونی حمل و نقل کالا افزایش قیمت بحران ساز است اما با راهکار داده شده هم برای رانندگان شغل ایجاد می شود و هم بعد از سه سال با فروش آنها نیازهای خود را تامین می کنیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز