رییس موسسه خاک و آب وزارت جهادکشاورزی در قزوین:

سامانه ملی تناسب اراضی کشاورزی تهیه شد

۱۳۹۷/۱۰/۲۷ - ۱۱:۵۶:۲۷
کد خبر: ۸۰۱۲۳۵
سامانه ملی  تناسب اراضی کشاورزی  تهیه شد
رییس موسسه خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی گفت: سامانه ملی تناسب اراضی کشاورزی الگوی کشت تهیه شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ دکترهادی اسدی رحمانی در جلسه ای  که با حضور فاطمه خمسه رییس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین، دکتر محصص مستشاری معاون برنامه ریزی و منابع انسانی موسسه خاک و آب وزارت جهادکشاورزی و بابک قرالی رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین برگزار شد با اشاره به تهیه سامانه ملی  تناسب اراضی کشاورزی افزود: این سامانه که بیش از سه سال کار روی آن انجام شده برای ایجاد بستر مناسب ب کشت یش از 70نوع محصول زراعی و باغی تهیه شده است.

وی اذعان کرد: در این طرح  مدیران و کارشناسان پهنه و مراکز جهادکشاورزی به راحتی می توانند با توجه به شرایط اقلیمی و  آب و خاک  به بهره برداران برای کشت محصول  در آن  منطقه  اطلاعات دهند.

اسدی در ادامه به روند شوری آب در برخی از  اراضی کشاورزی اشاره کرد و  یاد آور شد: باید مانع از گسترش شوری به اراضی کشاورزی  شد.

 وی تصریح کرد: هم اکنون مطالعات خاک شناسی برای اجرای الگوی کشت  در اراضی کشاورزی کشور انجام شده است.

این مقام مسئول در ادامه به لزوم صیانت از منابع آب و خاک اشاره کرد و گفت: آب در بخش کشاورزی برای پایداری تولید و امنیت غذایی ضروری است اما برای حفظ تولید باید کارایی آب را بالا برد.

رییس موسسه خاک  و آب وزارت جهادکشاورزی گفت: با اجرای برنامه جامع تغذیه ای تلفیقی بهره وری آب را افزایش خواهیم داد.

اسدی اظهارکرد: این طرح با هدف پایداری تولید و صیانت از منابع آب و خاک  تهیه و اجرا می شود.

رییس موسسه خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی در  ادامه به روند نظارت بر کیفیت کودهای کشاورزی اشاره کرد و گفت: با نظارت و کنترل  بر مراکز تولید و عرضه کود کشاورزی ۲۰ درصد کیفیت این نوع  کودها ارتقا پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۰ هزار برند کودی از 1هزار شرکت مورد پایش قرار گرفته که 8هزار برند کودی مجوز دریافت کردند و دارای کیفیت هستند.

رییس موسسه خاک و آب وزارت جهادکشاورزی گفت: با نظارت و پایش های انجام شده کیفیت تولید کود های کشاورزی ارتقا یافت.

وی به طرح پایش خاک در تولید محصولات زراعی و باغی اشاره کرد و یاد آورشد: هم اکنون 3هزار پایگاه در کشور پایش خاک اراضی کشاورزی را انجام می دهند.

اسدی گفت: مطالعات خاک شناسی خوبی در دشت قزوین انجام شده  و اطلاعات خاک نقاط مختلف استان جمع آوری شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز