معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین خبرداد؛

افزایش ۱۶۰درصدی تولید محصولات زراعی در استان قزوین

۱۳۹۷/۱۱/۰۱ - ۱۲:۰۲:۰۷
کد خبر: ۸۰۲۶۸۴
افزایش ۱۶۰درصدی تولید محصولات زراعی در استان قزوین
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین از افزایش 160درصدی تولید محصولات زراعی در این استان طی چهل سال گذشته خبرداد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ مجید اسماعیلی معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین با اعلام این خبر گفت: طی چهل سال گذشته تولید محصولات زراعی در استان قزوین 160 درصد رشد داشته است.

اسماعیلی افزود: میزان تولید محصولات زراعی در سال 57 حدود یک میلیون تن بوده که این میزان در سال 97 به بیش از دو میلیون 600 هزار تن رسیده است.

وی تصریح کرد: همچنین بهره وری آب در تولید محصولات استراتژیک همچون گندم قبل از انقلاب 3دهم بوده که در سال زراعی 97 این میزان به 85 صدم رسیده است.

این مقام مسئول اجرای طرح های به زراعی، به نژادی ارقام زراعی و کاربرد بذور اصلاح شده، کاربرد سیستم های نوین آبیار، افزایش سطح آگاهی کشاورزان و وجود کشاورزان خبره در استان، بهینه سازی سیستم مکانیزاسیون کشاورزی، تدوین برنامه‌های الگوی کشت و بهره‌وری آب را از عوامل افزایش بهره وری آب و تولید محصولات زراعی برشمرد.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین در ادامه به روند تولید محصولات زراعی اشاره کرد و یادآور شد: درتولید محصولات کشاورزی همچون گندم، ذرت،جو، کلزا، برنج با بکارگیری روش های مناسب کاشت، داشت و برداشت شاهد افزایش در میزان تولید آنها بوده ایم.

اسماعیلی گفت: در طی سال های اخیر با سیاست هایی مانند کاهش سطح کشت محصولات آب بر نظیر گوجه فرنگی، خربزه و...، با افزایش سطح کشت محصولات زراعی دیم در مناطق مستعد استان، بهبود بهره‌وری آب و افزایش پایداری تولید (افزایش عملکرد در واحد سطح) را داشته ایم.

وی توضیح داد: به طوری که با وجود کاهش 34 درصدی در سطح کشت گندم آبی از 70 هزار به 46 هزار هکتار افزایش یافته که نشان دهنده افزایش 18 درصدی در این زمینه است.

 معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین در ادامه به روند تولید محصولات باغی طی چهل سال گذشته  اشاره کرد و گفت: تولید محصولات باغی بارور استان درمقایسه با اوایل انقلاب رشد قابل ملاحضه ای داشته است و تولید این محصولات از 310 هزار تن در سال 57 به بیش از 647 هزار تن در سال 97 رسیده است.

وی تصریح کرد: محصولات عمده و شاخص که تولید آنها سیر صعودی خوبی طی این سال ها داشته محصولاتی همچون زیتون، انگور، پسته، بادام، گیلاس، گردو و زغال اخته هستند.

اسماعیلی  بهره مندی باغداران از روش نوین باغداری، توسعه باغ در اراضی شیبدار، محصولات استراتژیک همچون زیتون، انگور و پسته و  طرح هایی همچون داربستی کردن باغات و سیستم های نوین آبیاری را ازجمله پیشرفت های کشاورزی از اول انقلاب تاکنون ذکر کرد.

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز